Betere online resultaten door gedragspsychologie
Boekrecensie: Online invloed (Bas Wouters en Joris Groen)
Op basis van het gedachtengoed van Cialdini, Kahneman en BJ Fogg behandelen de auteurs van ‘Online invloed’ hoe ondernemers en marketeers effectiever kunnen zijn op internet. Deze praktische uitgave doorloopt alle stappen van online technieken en plaatst daarop de gedragspsychologie.
Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens mede-auteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.
“Zo pas je bewezen gedragspsychologie toe voor betere online resultaten” luidt de ondertitel van dit praktische boek van Bas Wouters (die meermalen over Cialdini schreef op Marketingfacts) en Joris Groen. Op de kaft prijkt een aanbeveling van niemand minder dan Cialdini himself: “A must-read for everyone in the field of online persuasion.”
Het boek begint ook met een klein stuk theorie waar de inhoud van het boek op is gebaseerd. Namelijk: het “Fogg Behavior Model” van BJ Fogg, de twee systemen van Daniel Kahneman en natuurlijk de overtuigingsprincipes van Robert Cialdini. Drie kanjers op het gebied van overtuigen in combinatie met hoe ons brein informatie opneemt, verwerkt en aanzet tot actie.
Praktisch boek over de theorie van Cialdini, Kahneman en BJ Fogg
Mocht je de boeken van genoemde auteurs nog niet gelezen hebben: een absolute aanrader voor alle drie. Het lezen van deze drie boeken is niet noodzakelijk om dit boek te lezen. Het boek ‘Online invloed’ is namelijk heel vlot geschreven. Men doorloopt alle stappen van online methoden en technieken en plaatst daarop de gedragspsychologie. Dit alles mondt uit in een heel praktisch boek. Alle elementen van online komen apart aan bod en worden uitvoerig beschreven aan de hand van gedragspsychologie.
Fouten voorkomen
Het boek is zeer leesbaar geschreven, dus ook wie geen kenner is van online zal er zijn weg in vinden. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een paragraaf over wat je moet onthouden en een paragraaf over wat je kunt doen. Ten slotte volgt er meestal een korte samenvatting. De ervaring van de auteurs spat van het boek af. De tips zijn begrijpelijk gemaakt en de meeste zijn direct toepasbaar. Tijdens het lezen worden de fouten duidelijk die op nogal wat websites en in online berichten worden gemaakt. Je ziet ook gelijk hoe makkelijk deze fouten te voorkomen zijn om de effectiviteit van de online inspanningen te vergroten.
Dit boek is een aanrader voor iedereen die op welke wijze dan ook een verantwoordelijkheid heeft in het online spectrum. Iedereen zal daarna komen tot aanpassingen die de effectiviteit verhogen. Een prima investering dus.
Online invloed
Auteurs: Bas Wouters en Joris Groen
ISBN: 978-90-24426355
Uitgever: Boom
Druk: 2020
Trefwoorden: beïnvloeding, conversie, invloed, online, marketing, merkactivatie
Recensent: Eric van Arendonk, Register Marketeer
Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens ‘de markt’ in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: members@nima.nl