Meer regels creëren geen betere platformeconomie

Dit jaar is nieuwe wet- en regelgeving van kracht gegaan om de platformeconomie te beteugelen en het speelveld gelijker te maken. Goed nieuws voor consumenten maar geldt dat ook voor ondernemers? Drie kanttekeningen.

26 juli 2024, 10:53 2688 x gelezen

Deze zomer is de kans groter geworden dat je goedkoper een hotelkamer kunt boeken rechtstreeks bij het hotel zelf dan via Booking.com. Booking mag niet meer eisen dat hotels hen altijd de laagste prijs bieden. Dit is het gevolg van nieuwe Europese regels voor de platformeconomie die begin dit jaar zijn ingegaan.

Consumenten gaan nog meer merken van die regels. Vanaf dit najaar kunnen bezitters van een iPhone voortaan gebruikmaken van de appstores van andere aanbieders dan Apple, zoals AltStore, Mobivention, Epic en MacPaw. App-berichten worden uitwisselbaar tussen bijvoorbeeld Whatsapp, iMessage, Telegram en Signal.

Het idee is dat de nieuwe wetgeving de macht van grote platforms inperkt en de positie van consumenten en ondernemers versterkt. Toch is daar wel wat op af te dingen. Bovendien betekent de wetgeving ook voor de kleinere ondernemers een flinke lastenverzwaring. Drie kanttekeningen.

Nieuwe regelgeving

De afgelopen jaren is door de Europese Commissie stukje bij beetje gewerkt aan de nieuwe wetgeving. Die vervolgens in elk land geïmplementeerd moet worden, waarbij een toezichthouder wordt aangewezen.

De regelgeving komt voort uit problemen, klachten en meldingen die de platformeconomie met zich meebrengt. Wet- en regelgeving loopt daarbij altijd achter op de ontwikkelingen. Het is precies tien jaar geleden nu dat er werd gewaarschuwd voor de opkomst van de platformeconomie en de marktmacht van grote platforms en de impact op consumenten en ondernemers. Die macht was deels nog niet voor iedereen merkbaar. Wel was duidelijk dat de bestaande regelgeving ontoereikend was om machtsopbouw in de platformeconomie effectief aan te pakken.

Bovendien was er discussie over de verantwoordelijkheden van een platform. Is het slechts een marktplaats, of heeft de tussenpersoon nog andere verantwoordelijkheden, als curator of werkgever?

De nieuwe wetgeving moet daar duidelijkheid in brengen. Het gaat daarbij onder andere om:

  1. Digital Services Act (DSA): dit betreft diensten en content die op platforms worden aangeboden. Zo moeten platforms actief illegale handel bestrijden, verspreiding van desinformatie tegengaan en illegale en schadelijke content filteren.
  2. Digital Markets Act (DMA): specifiek gericht op het verbeteren van de positie van consumenten en meer mogelijkheden om de marktmacht van de grootste online platforms aan te pakken. Zij worden gezien als poortwachters en krijgen bijbehorend grote verantwoordelijkheden en mogen hun diensten niet eindeloos koppelen of voortrekken. Kleine platforms worden ontzien.
  3. Directive on Platform Work (Richtlijn Platformwerk): die de positie van platformwerkers beschermt en de rol van algoritmes bij het verdelen van werk, het tegengaan van schijnzelfstandigheid.

In aanvulling hierop zijn er onder andere de: Platform-to-Business (B2P) Directive, de DAC7 (belastingregels) en de ‘VAT in the Digital Age’ (ViDA), Markets in CryptoAssets (MiCA). Vooral gericht op het tegengaan van illegale handel, witwassen en belastingontduiking. Tevens is een services act in ontwikkeling voor het gebruik van artificial intelligence (ASA) op digital platforms die eind deze zomer zou moeten ingaan.

Haken en ogen

Deze wet- en regelgeving wordt door de Europese Commissie vooral verkocht als middel om consumenten beter te beschermen en een eerlijker speelveld te creëren. Wie door de tekst heen kijkt ziet dat de regelgeving vooral ook bedoeld is om de grote Amerikaanse Bigtech-platforms aan te pakken en illegale handel die zo welig tiert op het internet, te bestrijden. Uit de regelgeving spreekt de hoop van de Commissie dat Europese platformen, diensten, technologieën en content daardoor betere kansen krijgen tegenover de Amerikaanse en Chinese waarop ze achterlopen. Toch zitten er ook haken en ogen aan.

  • Meer regeldruk

De nieuwe regelgeving betekent voor elke online aanbieder een hoop meer regeldruk en voorwaarden en eisen waar hij aan moet gaan voldoen. Zo’n 95% van de platforms behoort tot het mkb. Het implementeren van nieuwe regelgeving vraagt in veel gevallen extra capaciteit en kennis: het aantrekken of opleiden van gekwalificeerd personeel. Mede door de snelle invoer van de regelgeving lopen bedrijven daarom nu vaak achter. Uit een recente steekproef onder tientallen online dienstverleners door de Autoriteit Consument en Markt (ACM), die toezichthouder is op deze regelgeving, bleek dat veel bedrijven nog niet voldoen aan deze nieuwe Europese regels.

  • Onduidelijke definities en normering

De wetgeving brengt ook talloze onzekerheden met zich mee onder andere door onduidelijkheden over de interpretatie van bepaalde regels en het ‘vertalen’ van definities die afkomstig zijn uit het ene domein (bijvoorbeeld verkoop van goederen via een platform) naar het andere (verhandelen van diensten via een platform). De nieuwe wetgeving is vooral gebaseerd op jurisprudentie en maatschappelijke discussie die is opgebouwd gedurende de laatste jaren.

Verder ontbreken in veel sectoren en domeinen nog duidelijke normen vanuit de overheid. Ook organisaties belast met de uitvoering (zoals de Belastingdienst en UWV) worstelen hiermee en vragen overheden om meer duidelijkheid.

Bovendien geeft de wetgeving niet altijd de harde zekerheden die veel ondernemers graag van tevoren hebben. Bij het mededingingsrecht blijft het de beoordeling door een toezichthouder, die moet inschatten in hoeverre er sprake is van marktmacht en eventueel misbruik daarvan, naar aanleiding van klachten en meldingen (van gebruikers, ondernemers en concurrenten). Deze beoordeling hangt mede samen met de voortdurende ontwikkeling van de markt en kan dus in de tijd veranderen.

  • Onzekerheid over toekomstige innovaties en ontwikkelingen

Waar veel Europese aanbieders wellicht blij zijn dat de nieuwe wetgeving hun succesvolle, vooral Amerikaanse, concurrenten aanpakt, is het de vraag of dit hen op de langere termijn gaat helpen. De regels spelen vooral in op de huidige ontwikkelingen van de technologie en de markt. Deze zijn echter voortdurend in ontwikkeling, zoals we zien bij het gebruik van artificiële intelligentie.

Het risico bestaat dat de nieuwe regelgeving meer onzekerheid creëert dan duidelijkheid geeft. Daarmee kan ze op de langere termijn innovaties belemmeren. Diverse startups hebben tijdens de consultatie over de wetgeving aangegeven dat de nieuwe regelgeving het voor hen uiterst lastig maakt om nieuwe innovatieve diensten te ontwikkelen met een levensvatbaar verdienmodel.

De nu succesvolle platforms hebben macht opgebouwd maar ze hebben hun succes in de eerste plaats te danken aan ondernemerschap en innovatie: de nieuwe mogelijkheden die ze brengen en de kansen die ze zagen om bestaande markten te transformeren. Hiermee werden ze populair bij consumenten en ondernemers. 

Innovatie niet belemmeren

Kortom, de nieuwe wetgeving is een belangrijke stap vooruit voor het reguleren van de bestaande platformeconomie en het inlopen van achterstand van de overheid op de marktontwikkelingen. De essentie van wat de overheid wil bereiken is duidelijk en een belangrijke stap vooruit ten opzichte van tien jaar geleden. Toen wilde men de ontwikkeling van de platformeconomie nog niet te veel inperken met nieuwe regels en begreep men nog onvoldoende welke belangen er op het spel stonden.

Laat de nieuwe regelgeving, en de aankomende regelgeving waarmee de Europese Commissie druk in de weer is, geen keurslijf worden dat innovatie beperkt en daarmee het tegenovergestelde bereikt. Want innovatie is waar Europa op de langere termijn het meeste van profiteert, zowel de bedrijven, overheden als burgers. Innovaties die bovendien de verdere ontwikkeling van de platformeconomie en de machtsverhoudingen met Amerika en China zullen bepalen.

Maurits Kreijveld
futuroloog en strategisch adviseur bij Wisdomofthecrowd.nl

Maurits Kreijveld is futuroloog en strategisch adviseur. Hij onderzoekt en verbeeldt de impact van nieuwe technologieën op organisaties, individuen en de samenleving, en adviseert hierover. Hij is gespecialiseerd in digitale transformatie (platformeconomie, deeleconomie) en innovatie cocreatie. Met zijn boek ‘De plug&play;-organisatie. Handboek voor digitaal transformeren' en bijbehorende workshops en masterclasses helpt hij organisaties digitaal aanpassingsvermogen en wendbaarheid te krijgen. Eerder schreef Maurits 'De kracht van platformen' het eerste Nederlandse boek over de platformeconomie, en ‘Samen slimmer. Hoe de wisdom of crowds onze samenleving zal veranderen’ met toekomstbeelden over de zorg, innovatie en smart cities.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!