Meer interactieve marketing binnen DM

11 mei 2005, 02:45

Het aandeel van interactieve marketing (met name e-mail en sms-marketing) binnen de totale direct marketing-bestedingen is dit jaar met 3 procent gestegen tot 44 procent. Ook het DM-aandeel binnen het totale marketingbudget steeg van 24 naar 26 procent. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Mailmedia (pdf) naar de totale dm-bestedingen onder de top-500 adverteerders in Nederland.

Het onderzoek is niet helemaal representatief, van de top 500-adverteerders reageerden er 142, maar het geeft wel een indicatie. In de telecom-sector is in 2005 significant meer uit wordt gegeven aan direct marketing. Overheid en it-bedrijven hebben juist hun uitgaven verschoven van direct marketing naar email-marketing en andere vormen van interactieve communicatie.

Traditionele post delft het onderspit ten gunste van e-mail en andere vormen van interactieve marketing. De branche automotive geeft in 2005 12 procent minder uit aan post en 6% meer aan aan email-marketing. Belangrijkste reden voor deze verschuiving naar email-marketing is dat de kosten daarvan aanzienlijk lager zijn.

Partijen die nog helemaal geen gebruik maken van interactieve marketing zijn bijvoorbeeld de supermarkten. Zij grijpen nog steeds naar de traditionele folders. ?We praten wel met de supermarkten, maar er zijn voorlopig geen grote verschuivingen te verwachten,? aldus Mailmedia directeur Johan van Mil in het artikel over dit rapport bij Emerce.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!