Meer Nederlanders delen krant

25 november 2003, 10:33

Meer Nederlanders delen hun krant. Dat blijkt uit onderzoek van Cebuco, de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen. In de afgelopen vier kwartalen gaf 24 procent van de Nederlanders de krant door aan bijvoorbeeld buren en kennissen. Dat is meer dan in voorgaande jaren.

“Het percentage lag jarenlang stabiel op 19 ? 20 procent. De toename is kenmerkend voor een recessie”, stelde projectmanager Marcel Kats van Cebuco dinsdag. Hoeveel mensen hun krant doorgeven, verschilt per regio. Zo deelt in Friesland, Groningen en Zeeland 30 procent of meer de krant. “Daarentegen komt het delen van kranten in de grote steden weinig voor”, zei Kats.

In de afgelopen vier kwartalen is de oplage van de Nederlandse dagbladen verder teruggelopen. De oplage daalde met 2,5 procent tot 4,15 miljoen exemplaren. Slechts een handjevol kranten realiseerde een kleine stijging, maar dat komt volgens Kats door de samenvoeging of opheffing van titels, waarvan andere profiteren.

Van de landelijke dagbladen boekte alleen het Nederlands dagblad met bijna 1,4 procent een oplagestijging. Het Financieele Dagblad lag het meest onder vuur. De oplage liep met ruim 10 procent terug tot 56.725 exemplaren. Ook het Algemeen Dagblad, NRC Handelsblad, Trouw en de Volkskrant boetten in. De Telegraaf daalde met ruim 2,4 procent. Het dagblad blijft met een oplage van 776.004 veruit de grootste krant van Nederland.

(Bron: dft.nl)

Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!