Meest favoriete werkgever van Marcommers

24 november 2011, 07:38

Wat maakt voor jou een werkgever tot een goede werkgever? Wat vond je de beste werkgever waar je ooit hebt gewerkt? Voor welke werkgever zou je het liefste willen werken? Volgens een onderzoek van USG Capacity is de Rabobank voor het derde jaar op rij de populairste werkgever voor zowel de marketing- als de communicatieprofessional. Ditzelfde blijkt uit het Intermediair Imago Onderzoek. Waarom is dit?

Interessante functies (96%) en primaire arbeidsvoorwaarden (94%) versterken het imago van een werkgever. Deze twee aspecten zijn al jarenlang de basis voor de populariteit van een bedrijf. Een opvallende derde plaats dit jaar is een aansprekende bedrijfscultuur (91%). Om het wat platter te zeggen, hoogopgeleiden willen het ook vooral ‘gezellig’ hebben op het werk. Het contact met collega’s moet goed zijn en er moet ruimte zijn voor een grap. Dit betekent uiteraard niet dat de ambitie er minder op geworden is. De betrokkenheid en soepele samenwerking zorgen juist voor goede prestaties en vooruitgang.

De top 3 van factoren die ervoor zorgen dat een hoogopgeleide professional wel bij de ene werkgever en liever niet bij de andere werkgever wil werken, is als volgt: afwisselend werk (40%), goede balans tussen werk en vrije tijd (39%) en goede doorgroeimogelijkheden (38%). Deze volgorde is precies hetzelfde als vorig jaar, dus in die zin zijn onze eisen weinig veranderd.

Mannen werken liever in een heel groot bedrijf, vrouwen in een klein bedrijf

Al deze voorkeuren, samen met de voorkeuren voor bijvoorbeeld de secundaire arbeidsvoorwaarden en andere per werkgever wisselende mogelijkheden, zorgen voor de rangorde met meest als favoriete werkgever Rabobank, gevolgd door Philips, KLM, Unilever en Heineken voor marketingprofessionals en Philips, Shell, Heineken en KLM voor communicatieprofessionals. Als gekeken wordt of hoogopgeleide vrouwen anders in de arbeidsmarkt staan dan hoogopgeleide mannen, veranderen de respectievelijke top vijf’s ietwat, maar Rabobank en Philips blijven op hun voetstuk staan.

Mannen (27%) blijken vaker dan vrouwen (18%) een voorkeur te hebben voor grote bedrijven met meer dan 500 werknemers. Daarbij hebben vrouwen (30%) vaker dan mannen (20%) een voorkeur voor kleine bedrijven met minder dan 50 werknemers. Dat komt voornamelijk omdat vrouwen andere aspecten belangrijk vinden aan een werkgever dan mannen. Vrouwen hebben graag afwisselend werk en een goede balans tussen werk en vrije tijd. Deze aspecten zijn sneller te vinden bij kleine werkgevers. Mannen vinden goede doorgroeimogelijkheden en goede primaire arbeidsvoorwaarden belangrijker, waar hele grote werkgevers gemakkelijker voor kunnen zorgen.

De mogelijkheid tot thuiswerken is de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde

De Rabobank is dus voor het derde jaar op rij de populairste werkgever onder hoogopgeleiden. Is het vanwege de nieuwe werkstijl? De mogelijkheid tot thuiswerken is immers de meest gewaardeerde secundaire arbeidsvoorwaarde (49%) en bij de Rabobank vormen de mogelijkheid om thuis te werken en flexibele werktijden een belangrijk onderdeel van de nieuwe manier van werken. Of komt het omdat de werkmogelijkheden door het hele land zo groot zijn? Er zijn immers zo’n 140 kantoren door het hele land en werken in het buitenland behoort ook tot de mogelijkheden, al zijn de internationale ambities volgens het onderzoek wel afgenomen ten opzicht van een jaar geleden.

Hoe dan ook, de bedrijven uit de top vijf weten blijkbaar heel goed hoe het moet. Zij weten de aspecten ‘inhoudelijk interessant werk’, ‘uitdagend werk’, ‘goede arbeidsvoorwaarden’, ‘stimulerend management’, ‘professionaliteit’ en ‘financieel gezond’ goed door te voeren in hun beleid en werkomgeving.

Wat maakt voor jou een werkgever tot een goede werkgever? Wat vond je de beste werkgever waar je ooit hebt gewerkt? Voor welke werkgever zou je het liefste willen werken? En vooral: waarom?

Wout Oosterhof
Bedrijfsdirecteur bij Maintec

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!