Het doen en laten van de mens online: cijfers over ons digitale bestaan in 2018

8 februari 2018, 10:00

Groei van sociale platformen, populaire messenger-diensten en veel Facebook-inzichten. Hoeveel tijd spenderen we online?

Net als ieder jaar brengen We Are Social en Hootsuite het Global Digital Report samen een rapport uit over de staat van het globale digitale landschap. Met inzichten in het gebruik van internet, social media, mobile en e-commerce over de hele wereld. Belangrijkste mijlpalen in 2018: in totaal 4 van de 7,6 miljard aardbewoners hebben toegang tot internet. Er zijn 3,2 miljard gebruikers van social media en meer dan 5 miljard mobiele telefoongebruikers. In dit artikel vind je alles over het online doen en laten van de mens.

We zijn dagelijks nog langer online

Meer dan 200 miljoen mensen kregen afgelopen jaar hun eerste mobiele device, waardoor twee derde van de gehele wereldpopulatie nu een mobiele telefoon bezit. Deze groei kwam grotendeels door het steeds goedkoper (en daarmee betaalbaarder) worden van smartphones en de bijbehorende internet-abonnementen. Van de 200 miljoen toestellen is meer dan de helft een smartphone. Een gemiddelde gebruiker brengt 6 uur per dag online door. Met meer dan 4 miljard internetgebruikers wereldwijd is het des te meer duidelijk dat het internet een essentieel onderdeel is van ons dagelijks leven.

In Noord- en West-Europa is de internetpenetratie het hoogst in de wereld, waar gemiddeld ongeveer 92% van de mensen toegang heeft tot internet. Midden-Afrika heeft met 12% de laagste internetpenetratie over de totale bevolking. Desondanks is het aantal internetgebruikers in centraal Afrika in het afgelopen jaar wel met 20% gegroeid.

Internetten doen we met onze mobiel

In 2018 gaat 52% van de internetgebruikers het internet op met een mobiele telefoon. Het aandeel tablets is in verhouding het meest gedaald over 2017. 73,5% van deze toestellen zijn Android-telefoons en 19,9% Apple iOS-telefoons.

Top-10 apps met meeste gebruikers en downloads

Facebook-apps staan hoog in deze ranglijsten. Opvallend aan beide lijstjes is dat het grotendeels sociale platformen zijn. In 2017 werden er in totaal 175 miljard apps gedownload wereldwijd, wat een stijging is van 60% ten opzichte van 2016.

De markt van mobile apps blijft dus in trek. De totale waarde van de markt wordt geschat op 86 miljard dollar. Gemiddeld gaf een consument 17,81 dollar uit aan mobiele apps. Uitgesplitst naar categorie werden game-apps het meest gedownload en brachten die ook het meeste geld op.

De staat van e-commerce in 2018

Overall gaven we online 1,47 biljoen dollar uit, waarvan het meeste aan mode en cosmetica. In totaal bedroeg de totale uitgave aan mode en cosmetica 408 miljard dollar, 18% meer dan in 2016. Alle categorieën stegen in 2017 ten opzichte van 2016. De grootste groei zat in de categorie eten en zorgproducten. De totale omzet in deze markt groeide wereldwijd met 20%. Gemiddeld gaven we per persoon 833 dollar uit in 2017, 7% meer dan in 2016.

Social blijft groeien, Facebook blijft domineren

Ook in 2017 zijn social media blijven groeien. Er zijn bijna 3,2 miljard social media-gebruikers. Negen van de tien gebruikers (2,9 miljard mensen) bezoeken hun social media-platform via hun smartphone.

Facebook blijft het grootste platform binnen de social media-kanalen en loopt ver voor op de runner-up in de desbetreffende ranglijst. In 2017 groeide Facebook met maar liefst 15% aan maandelijks actieve gebruikers naar 2,17 miljard MAU’s (monthly active users). In de afgelopen twaalf maanden groeide het platform ‘dagelijk’ met bijna één miljoen gebruikers (meer dan elf gebruikers per seconde).

Facebook gebruiken we ook grotendeels via onze smartphones. 88% van Facebooks bezoekers gebruiken het sociale netwerk via hun smartphone. Met tablet erbij is dit 95,1% van de gebruikers (deze grote percentage bevat natuurlijk ook gebruikers die de site via tablet/mobile bezoeken en via desktop).

Ook 65-plussers stappen in

Het grootste aandeel in Facebook-gebruikers bestaat uit mannen met een leeftijd van 18 tot 34 jaar. Toch zit hier niet de grootste groei in jaar over jaar. Dit is de groep 65+, die sinds 2017 in twaalf maanden met bijna 20% is gegroeid.

Facebook-bereik: organisch verkeer blijft dalen

In bovenstaande overzicht zie je wat de gemiddelde percentages engagement-cijfers zijn van een Facebook-post ten opzichte van de pagina-likes die een pagina heeft. Daarnaast toont het schema het aandeel van pagina’s dat adverteert en de gemiddelde engagement per type content die wordt geplaatst. Interessant hieraan is dat organisch bereik verder is gedaald ten opzichte van 2017. Er werd al eerder bekend dat Facebook’s organische bereik minder werd, maar dit betekent dat organisch bereik voor pagina’s alleen maar minder wordt.

Daarnaast leveren video-posts de meeste engagement op op Facebook. Vervolgens leveren afbeeldingen de meeste engagement op, gevolgd door een post met link en als laatst een post met alleen tekst. Dat video goed werkt is ook te verklaren door Facebook’s nieuwe missie met een focus op video-content.

Populairste messenger-apps per land

Facebooks dochterplatformen groeiden in vergelijking met begin 2017 het dubbele van Facebook. Sinds 2017 zijn WhatsApp en Facebook Messenger met zo’n 30% MAU’s gegroeid in een jaar tijd. In het bovenstaande overzicht zie je de verdeling van grootste messenger-apps per land, op basis van meest gedownloade apps in de Google Playstore. Ook hierin zie je de overweldigende aanwezigheid van de Facebook-platformen WhatsApp en Messenger.

WhatsApp zit nu op 1,5 miljard gebruikers. Na de aankoop in 2014, toen ze ‘nog maar’ 450 miljoen MAU’s hadden, lijkt het een prima aankoop te zijn geweest van Facebook.

Instagram: van miljoen richting miljard

Naar verhouding groeide Instagram het meest van Facebooks platformen. Met 800 miljoen gebruikers zit 11% van de totale wereldbevolking op Instagram. De verdeling man/vrouw is hier bijna gelijk.

Net als bij Facebook heeft Instagram voornamelijk gebruikers tussen de 18 en 34 jaar oud, waarin je per leeftijdscategorie ook weinig verschil ziet in de verhouding man/vrouw.

Meest gebruikte hastags en emoji’s

Om deze post af te sluiten: hier de top-10 met meest gebruikte hashtags op Instagram in 2017 en de top-20 van meest gebruikte emoji’s sinds 2013. Het optimisme lijkt toch echt te regeren op internet.

Voor een kort overzicht van de gegevens per land kun je deze slideshare bekijken. Het volledige rapport met nog veel meer inzichten kun je vinden in deze presentatie.

Expert op het gebied van Google Analytics / Google Tag Manager / Google Data Studio. Daarnaast beginneling in Power Bi. Bij Basic-Fit werk ik aan het samenbrengen van backend data en website data, om de kennisdeling binnen het bedrijf te vergroten.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Wouter

    Allemaal leuk deze infographics maar in Nederland hebben we niet zo heel veel aan het internationale plaatje. In dat opzicht is Nederland toch echt een ander volkje dan de VS bijvoorbeeld.


    9 februari 2018 om 10:14
    Denny

    @Wouter Dat ligt natuurlijk volledig aan je vakgebied.


    12 februari 2018 om 12:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!