Merkkoppeling: Een nieuwe kijk op reclame-effect

Merkkoppeling: Een nieuwe kijk op reclame-effect

Je kent het wel, prachtige tv-commercial maar je hebt geen idee van welk merk het is. In dat geval is er sprake van een onjuiste merkkoppeling. Jasper Bronner, student aan de Universiteit van Amsterdam, heeft in een onderzoek de factoren bestudeerd die van invloed zijn op deze merkkoppeling.

Uit het onderzoek van Bronner bleek dat, zoals eigenlijk verwacht, alle factoren uit het communicatieproces van invloed zijn op de merkkoppeling. Wat betreft de inhoud is vooral de duidelijkheid en het vroeg identificeren van de merknaam belangrijk.

Variabelen die samenhangen met tijd en frequentie (eerder en vaker is beter) en variabelen die te maken hebben met degene die de hoofdboodschap overbrengt zijn ook van invloed op de merkkoppeling.

Over de ontvanger zelf kan gezegd worden dat opleiding en leeftijd zeer zeker van invloed zijn op de merkkoppeling. Hoger opgeleiden en jongeren scoren hierbij beter. Ook de attitude van de ontvanger tegenover reclame is van belang. Zowel de algemene als de specifieke (waardering van commercial) reclame attitude blijkt van invloed op de merkkoppeling. Hierbij geldt hoe positiever, hoe beter.

Ook de zender blijkt van invloed. Hoe hoger de merksympathie, merkbekendheid en merkrelevantie en hoe frequenter het merkkoopgedrag, hoe hoger de merkkoppeling zal zijn.

Voor de rest bleek dat hoe vaker men de commercial heeft gezien, hoe makkelijk het wordt om hier het juiste merk aan te koppelen.

Van al deze significante variabelen blijken grof gezegd de duidelijkheid van de commercial, de merkbekendheid, de waardering, de merkrelevantie en het vroeg identificeren van de merknaam de variabelen met de meeste invloed op de merkkoppeling.

Bron:
http://www2.fmg.uva.nl/

Zie ook:
http://www.marketing-online.nl/
http://www.adformatie.nl/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • In de Belgische bioscopen draait al enige tijd een commercial met drie 'photomorfs' van jong naar oud: Maria Kalogeropoulos wordt Maria Callas (een in 1977 gestorven zangeres), Edson Arantes do Nascimento wordt Pelé (een voetballer die in 1977 zijn laatste wedstrijd speelde) en Norma Jean Baker wordt Marilyn Monroe (een filmdiva die in 1962 zelfmoord pleegde). Na deze drie photomorfs verschijnt vervolgens de tekst 'Omdat een naam veel betekent heet Omob voortaan Ethias'.

    Omdat ik Omob niet kende, en ook nog eens heel slecht ben in het onthouden van namen, heb ik pas na jouw bericht hierboven de moeite genomen om te onderzoeken over wie en wat deze commercial nu eigenlijk gaat.

    Ethias blijkt gewoon een ordinaire verzekeraar te zijn...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.