Micha Hernandez van Leuffen (Wercker): “Wij verkopen developer productiviteit”

22 augustus 2016, 13:00

Softwarecontainers kun je het beste vergelijken met Legoblokjes, maar dan wel blokjes waar je een applicatie in kunt stoppen. Recent hip geworden dankzij het in San Francisco gevestigde bedrijf Docker. Het Nederlands/Amerikaanse Wercker bouwt verder op die techniek. “Wij helpen jou die Legoblokjes aan elkaar vast te knopen en nog belangrijker van A naar B te verschepen”, aldus founder en CEO Micha Hernandez van Leuffen.

“Wat je ziet is dat de abstractielaag voor ontwikkelaars aan het veranderen is. ‘Back in the days’, de jaren 2000, hadden we een fysieke server. Die stond ergens bij Schiphol en wanneer je dan een applicatie aan het bouwen was, dan moest je er naar toe ftp-en. In 2010 kwam Amazone en toen kregen we een softwarematige server, die kon je programmeren en up of down spinnen met een druk op de knop. Dat was fantastisch. En nu is er eigenlijk een derde abstractielaag aan de gang en dat is dus de softwarecontainer, een nog een kleinere vorm van je software-applicatie.” Met als gevolg dat developers sneller kunnen werken.

De productiviteit en de wendbaarheid van ondernemingen wordt door Wrecker verbeterd”

En sneller werken is key. De wereld van apps is steeds complexer geworden en om stappen te zetten is snel iets kunnen ontwikkelen belangrijk. Daar draagt Wercker aan bij. “Wij bouwen iets voor ontwikkelaars en dat heeft impact op bedrijven die software nodig hebben om een onderscheidend vermogen te creëren. Een ander aspect daarvan is de snelheid van ontwikkeling om nieuwe ideeën uit te testen. Doordat je heel snel een idee kunt uitbouwen en live kan zetten kun je dus ook een idee snel toetsen: kijken of het aanslaat. Zo niet dan gooi je het weg, wel dan houden we het. En daar wordt het beter van. En als bedrijf ben je zo wendbaarder. Dus productiviteit en de wendbaarheid van de onderneming worden beter.”

Wercker kiest voor zowel een commerciële als open source-benadering. Dat heeft een aantal redenen. “De wereld van softwarecontainers en alle ontwikkelingen daar omheen zijn echt gigantisch snel aan het gaan. Het landschap is continu aan het veranderen, daarom open sourcen we het om daarmee in te tappen op de rest van de developercommunity. Daarmee kunnen we profiteren van de collectieve intelligentie en ideeën. En verder vinden grote bedrijven het ook wel prettig dat mocht er iets mis gaan met het bedrijf down the road dat de coretechnologie open source is zodat ze dan daarmee aan de slag kunnen. Maar het belangrijkste is gewoon om in te tappen bij de developer community en daar niet alleen ontwikkeling van krijgen, maar ook feedback, ideeën en tips.”

“De perfecte productmarket-fit vinden”

Wercker wist in 2014 2,5 miljoen dollar aan investeringsgeld op te halen. Niet zo lang terug kwam daar nog eens 4,5 miljoen bij. “Dat is deels voor marketing en daarnaast voor het uitrollen van het commerciële product voor de enterprises. Want we hebben nu best wel wat aanvragen binnen gekregen van grote bedrijven die hun eigen privé installatie willen hebben en dat gaan we nu de komende tijd uitrollen.”

Dat is ook waar geld mee verdiend gaat worden. Een relatief simpel model. Het liet even op zich wachten omdat eerst de perfecte productmarket-fit gevonden moest worden. Een proces waar vrijwel elke onderneming doorheen moet. “Je hebt een bepaald idee, een stip op de horizon en het is niet altijd juist om maar aan dat idee vast te houden, want de weg naar het uiteindelijke idee gaat niet in een rechte lijn, maar met veel bochten. In het begin dachten we dat social, dat mensen commentaar konden geven op wat er was live gezet, een briljant idee was. Mensen gebruikten het niet zoals we gedacht hadden, dus dan moet je het loslaten en misschien komt het op een andere manier terug. Zo leer je gaandeweg.”

Ondertussen heeft Wercker een vestiging in Amsterdam en één in San Francisco, terwijl de onlangs aangenomen commercieel directeur in London verblijft. Niet altijd handig, met name door de grote tijdverschillen. Maar dat mag de pret niet drukken. De zaken staan er goed voor. “Over een jaar hebben we zeker wel vijftig grote betalende klanten. Daar moet het komende jaar hard aan getrokken worden. We hebben dan ook een aantal mooie integraties met goeie partners zoals bijvoorbeeld Amazone en Google containerservice. En we hebben flink wat ontwikkelaars op het platform die dagelijks containers bouwen. Dus ook veel activiteit in het open source stuk.”

Met een helder doel voor ogen. “Ons belangrijkste doel is dat iedere ontwikkelaar op de wereld onze stuff gebruikt en daar blij mee is. Dat betekent dat we meer mensen moeten aannemen, dat het product nog vetter moet worden en dat we geld moeten verdienen. Dat kan op een aantal manieren. Ik denk om dat snel te bereiken investeringen belangrijk zijn. Op een gegeven moment ben je een x-aantal investeringen gepasseerd en dan ga je naar de beurs om nog meer geld op te halen. Dat is het verhaal en het pad naar world domination.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!