Michel op ‘t Landt (Bundle): “Foto’s bundelen en delen kan zoveel beter”

23 november 2015, 10:30

Vrijwel iedereen kent het probleem: je maakt met diverse apparaten foto’s en vervolgens heb je een ongeorganiseerde hoeveelheid materiaal waarin je vaak niet meer kunt terugvinden wat je eigenlijk zoekt. Michel op ‘t Landt maakte het zelf mee. “Wij waren op vakantie, een mini-sabbatical van vier maanden in Nieuw-Zeeland, en we namen heel veel foto’s op verschillende devices en het was een grote teringzooi. Je hebt zoveel devices en overal stond heel veel content. Het was een digitale schoenendoos van foto’s. Je kon daar helemaal niks meer mee en dat was zonde.”

Dit moet beter was de gedachte en Bundle is het antwoord. Waarbij niet het ordenen van een privécollectie centraal staat, maar het organiseren van een gedeelde verzameling.

Of, zoals Van ‘t Landt het zegt: “Bundle is een slimme foto-app die mensen helpt hun foto’s bij elkaar te brengen in een gedeelde fotocollectie. We focussen daarbij heel erg op de beste foto’s bij elkaar brengen en het groeperen van die foto’s. Dat doen we met een slimme assistent die je daar ook bij probeert te helpen.”

Bundle werkt crossplatform en probeert het gebruikers zo simpel mogelijk te maken. “Wat wij maken is zo simpel als een Whatsapp-groep, maar met hoge kwaliteit foto’s die je wilt bewaren en waarmee je eigenlijk een fotocollectie maakt voor de rest van je leven. (…) Je hebt die hele schoenendoos met foto’s en die gaan ergens doorheen. Dit helpt de beste afbeeldingen eruit te halen. Niet alleen die van jezelf, maar ook die van de andere betrokkenen. Van 100 procent blijft er misschien 10 tot 20 procent van de allerbeste foto’s over en dat is dan wat je echt wil bewaren. Dat zijn de dingen die voor jou waardevol zijn.”

“In curatie en collaboratie zit het onderscheid”

Bundle werkt deels handmatig en deels met slimme algoritmes. Die kijken bijvoorbeeld naar de tijd, de locatie, wie er op de foto staat en of er wordt gelachen. “Algoritmes kunnen misschien 90 procent van het werk doen, maar van het laatste deel zul je zelf moeten beslisse. In foto’s zit heel veel emotie. Dus uiteindelijk zul je zelf keuzes moeten maken, ben ik het hier mee eens ja of nee?” Bundle helpt wel om foto’s die min of meer hetzelfde zijn aan te wijzen en een voorstel te doen welke het beste is. “Dat is misschien de foto die je wilt bewaren voor later, die echt waardevol voor jou is. Dus we zijn heel erg bezig met curatie. Daar zit echt het onderscheid. Curatie en collaboratie. Samen met anderen in een groep de beste foto’s bij elkaar brengen.”

Bundle is op dit moment een gratis app. Er wordt gewerkt aan een iPad-versie en een variant voor AppleTV. Geld wordt er op dit moment verdiend met het syncen van content. “Je kunt bij ons storage afnemen, maar ook syncen naar een provider die je nu al gebruikt. Voor een dollar per maand syncen wij met de storage die je al gebruikt. Wij willen meer de voorkant zijn die het bij elkaar brengt dan dat wij persé een storage provider willen zijn. Want storage is een race to the bottom, dat ga je nooit winnen.”

Naast geld voor syncen werkt Bundle aan een betaalde premiumversie en wordt er nagedacht over het aanbieden van een printfunctie. Maar op dit moment lijkt het businessmodel nog niet echt prioriteit te hebben. Bundle wist in twee rondes een half miljoen op te halen. Voldoende om het minimaal een jaar uit te zingen. “Het lastige is: alle tijd die je steekt in geld verdienen kun je niet steken in het beter maken van je product en meer gebruikers binnenhalen. Dus dat is altijd de trade off die je aan het maken bent. En als oprichter is dat soms een lastige keuze.”

“Het heeft heel veel tijd, focus en toewijding nodig”

In maart 2014 deden Van ‘t Landt en companen mee aan Startup Bootcamp. Aanvankelijk met een heel ander idee. “Door in zo’n accelerator te zitten, word je heel erg gepusht. Je zit continu op elkaars lip, nog meer dan in een normale startup-omgeving. De belangrijkste reden dat startups falen is omdat de founders uit elkaar gaan: founder brake up is reden nummer één voor falen. Dus ik denk dat op het moment dat je daar in zo’n pressure cooker zit en die irritaties naar boven komen en je leert daar op een goeie manier mee omgaan, dat je dan als team sterker wordt. Daar hebben we veel aan gehad. Niet dat we extreem veel irritaties hebben gehad, maar je leert om een geoliede machine te worden. Dat vond ik echt heel erg waardevol.”

Vol enthousiasme werd dan ook besloten Amerika te gaan veroveren. Iets wat in de praktijk moeilijker bleek dan gedacht. “Uiteindelijk zijn we wel in de Today Show geweest, hebben we op Techcrunch en TNW gestaan. Allemaal hartstikke leuk, maar we hadden daar wel meer impact verwacht en ook meer tractie willen laten zien.” Dus op dit moment ligt de focus op Nederland.

Alhoewel: Bundle telt inmiddels 25.000 gebruikers. Dat wil zeggen mensen met een account die wekelijks iets met de app doen. 40 procent daarvan komt uit Nederland, 50 procent uit Amerika. Een groot deel van de toename van gebruik gaat vanzelf als één iemand een account aan maakt en vrienden uitnodigd. Voor een extra push zal de komende tijd ook meer op marketing worden ingezet: “Over 12 maanden willen we minimaal 100.000 gebruikers in Nederland”.

Op ‘t Landt, eerder werkzaam bij onder meer Hyves, heeft er voorlopig nog lol in. “Ik vind het leuk om mij hier nu in vast te bijten. Het is een behoorlijke leerschool voor mezelf en zolang je leert blijft het interessant. Ik heb gewoon de ambitie om dit bedrijf naar een bepaalde fase en een bepaald niveau te brengen en hier een succesvolle startup van te maken. Ik had gedacht dat dat sneller zou gaan, maar ik heb geleerd dat het heel veel tijd, focus en toewijding nodig heeft. Dat vind ik wel bijzonder om te ervaren.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!