Microsoft Ads vs. Google Ads: wat is de toegevoegde waarde voor marketeers?
Zeg hallo tegen Microsoft Advertising! Is het handig om Bing toe te voegen aan je marketingstrategie?
Als we het over zoekmachine advertising hebben, durf ik een wedje te leggen dat de meeste mensen denken aan Google Ads. En waarom ook niet? Google is een enorm grote speler met veel verschillende diensten. Toch is Google Ads niet het enige waar je aan kan denken. Zeg hallo tegen Microsoft Advertising, het minder bekende online advertentieplatform. Waarin verschillen deze aanbieders en kun je als marketeer beide toevoegen aan je marketingstrategie?
Microsoft heeft Bing als zoekmachine, deze staat in Nederland op de tweede plek als het gaat om zoekmachinegebruik. Met natuurlijk op nummer één: Google. Geen wonder dat de meeste marketeers naar Google Ads gaan wanneer het gebruik van deze zoekmachine 95 procent is in Nederland. Waarom dan toch een kijkje nemen bij Microsoft Advertising?
Microsoft Advertising, voorheen Bing Ads, is een online advertentieplatform waarmee je rechtstreeks op de zoekmachine Bing kan adverteren. Ook Yahoo en AOL zijn onderdeel van Microsoft en worden opgenomen als zoekmachine. Daarnaast heeft Microsoft Advertising net als Google Ads eigen mediapartners (search network) waar je ook kunt adverteren. Met Microsoft Advertising heb je de mogelijkheid tot zoekadvertenties, Bing Shopping, display & video advertising. Onlangs zijn de functies voor Bing Shopping verbeterd, waarbij het gemak van de consument centraal stond. Het is makkelijker geworden om producten te vergelijken en hiermee helpt Bing Shopping consumenten sneller het juiste product te vinden. Ook de overname van LinkedIn door Microsoft in 2016 biedt grote kansen op het gebied van targeting in Microsoft Ads. Hier kom ik op terug.
Microsoft Ads vs Google Ads
Over het algemeen lijken de platformen enorm op elkaar, als je bekend bent met Google Ads is de overstap naar Microsoft Advertising niet moeilijk. Microsoft Advertising heeft een functie waarmee je campagnes van Google Ads makkelijk kan importeren om deze in één keer over te zetten in Bing-campagnes. Hierdoor hoef je geen nieuwe campagne op te zetten, maar kun je de instellingen gewoon overnemen. Toch zou ik aanraden om een keer vanaf scratch een campagne op te bouwen, zodat je alle functionaliteiten van Microsoft Advertising kan meemaken.
Ik raad je aan om een keer vanaf scratch een campagne op te bouwen
Werking & Interface
Naast de gewone web-interface heeft Microsoft Advertising ook een editor (net als Google) hierin kan je ook offline veranderingen doorvoeren om die later live te zetten. Veel verschil in de opbouw van campagnes is er dan ook niet. Toch heeft Microsoft hier een kleine voorsprong als het gaat om de instellingen, namelijk instellingen op advertentiegroepniveau.
Bij Google Ads moet je verschillende instellingen op campagneniveau uitvoeren: netwerk-, locatie-, advertentieplanning-, taal- en advertentieroulatie-instellingen. Bij Microsoft Advertising kun je deze instellingen op het niveau van advertentiegroep aanpassen. Zo kan je sneller en makkelijker aanpassingen doen aan een campagne zonder dat je hiervoor een optimalisatiecampagne voor hoeft aan te maken!
Beide platformen hebben ook veel functies voor het maken van rapportages en het optimaliseren van campagnes. Qua functionaliteit lijken ze dus enorm op elkaar. Microsoft Advertising heeft net iets meer mogelijkheden tot het maken van rapportages in de interface zelf, wat een voordeel kan zijn voor mensen die graag grip willen op hun campagnes. Persoonlijk gebruik ik vaak Google Data Studio voor het meten van mijn campagnes, omdat deze uitgebreide mogelijkheden heeft.
Targeting-mogelijkheden
Zoals eerder aangegeven, heeft Microsoft LinkedIn overgenomen. Hoe precies de targeting-mogelijkheden gaan zijn in Nederland is bij mij nog niet bekend. De mogelijkheden tot LinkedIn Profile Targeting zijn beperkt tot een paar markten. Mocht Nederland ook deze functie krijgen, dan kun je verwachten dat je nieuwe target-mogelijkheden krijgt zoals: bedrijven, industrie/branche en op functietitel. Dit opent een geheel nieuwe markt voor marketeers met betrekking op het zo goed mogelijk afstemmen van advertenties.
Verder kan Microsoft Advertising ook targeten op demografische en geografische kenmerken net zoals Google. Hetzelfde geldt voor audiences, hier kunnen ook remarketing-lijsten, similar audiences en custom audiences worden aangemaakt.
Zoekmachine Advertising Microsoft Advertising vs. Google Ads
Voor iedere branche/account verschilt welk online advertentieplatform het beste zal werken. Bij Microsoft Advertising kunnen de cost-per-click lager liggen, dit komt door de weinigen concurrenten op dit platform. Toch zal je meer geld moeten neerleggen om traffic te transformeren naar een conversie, aangezien het zoekvolume een stuk lager ligt bij Bing dan bij Google.
Bing search ads kunnen de perfecte aanvulling zijn voor je huidige Google SEA campagnes. Het uitbreiden van je marktbereik en het aanboren van potentiële nieuwe consumenten met het uitvoeren van Microsoft Ads, kan het proberen waard zijn. Houdt vooral de statistieken in de gaten, bekijk verschillende best practices en blijf testen om te kijken of het iets voor jouw organisatie kan zijn.