Miljoenenactie Way2Pay met Postbank

3 november 2003, 21:20

ING’s e-mailbetaaldienst Way2Pay lanceert een brede marketing-campagne om Nederlanders bekend te maken met de betaaldienst. Via tachtig winkels op internet en 1,5 miljoen mailings van de Postbank tracht ING het gebruik van de dienst te stimuleren. Tevens nestelt de betaaldienst zich in MSN Messenger.

Tot en met eind 2003 geeft Way2Pay vijf euro weg aan internetters die voor het eerst bij ??n van de tachtig geselecteerde winkels een aankoop doet. De actie die Way2Pay samen met de webwinkels uitvoert en financiert draait onder de naam Webwinkelweken.

Daarnaast gaat binnenkort een samenwerkingsverband met Microsoft Nederland online. Gebruikers van MSN Messenger worden via hun chatprogramma ge?nformeerd, middels een opspringschermpje, als er een bedrag op hun internetrekening wordt bij- of afgeschreven. ?Way2Pay is hiermee de eerste financi?le instelling in Europa die dit MSN-kanaal inzet?, aldus Way2Pay-directeur Michel Peekel.

Peekel zegt tegen deze uitgave: “We willen internetters bekend maken met de dienst. Dat doe je het beste door ze ermee te laten werken. Daarom betalen we mee aan eerste aankopen bij onze partners tijdens de Webwinkelweken. Producten die goedkoper dan vijf euro zijn, vergoeden we helemaal.”

Way2Pay werkt voor de actie samen met tachtig webwinkels. Tegelijk met de internetactie lanceert de ING-internetdochter een marketingactie via zusterbedrijf Postbank. Anderhalf miljoen klanten van de Postbank krijgen een mailingpakket thuis met Way2pay-materiaal.

Peekel: “Deze groep is gesegmenteerd op relevante criteria, zoals het feit of ze aan internetbankieren doen of niet.” Leeftijd is geen hard segmentatiecriterium. Way2Pay-gebruikers vari?ren in leeftijd van jong tot oud. De gemiddelde leeftijd ligt boven de dertig. De verhouding tussen mannen en vrouwen is inmiddels vrij gelijk verdeeld over de geslachten.

Peekel geeft geen omzet- en transactiecijfers van de internetbetaaldienst. Zijn indicatie: “Maandelijks verwerken we duizenden transacties. De bedragen vari?ren per winkel, daar valt geen gemiddelde van te geven.” Een internetwinkel die enkel beltonen voor mobiele telefoons verkoopt, zal in de regel een lagere omzet per klant vertonen dan een winkel die enkele elektronica of computertoebehoren verkoopt.

“Ook zien we dat internetters niet schromen bedragen van honderden euro’s over te maken.” Via Way2Pay kunnen internetters zowel betalingen aan webwinkels als aan particulieren verrichten. De hoofdmoot van het betalingsverkeer is, volgens Peekel, gericht aan webwinkels. Onderling rekenen particulieren weinig met elkaar af via het web. “Maar dat kan volgend jaar anders zijn.?

E?n van de drijvers achter die mogelijke gedragsverandering is een betaaldienst die geijkt is op jongeren. “We ontwikkelen nu een module die op jongeren gericht is, om bijvoorbeeld geld terug te betalen dat op het schoolplein is geleend. Om zich voor zoiets in te schrijven moeten jongelui echter wel toestemming van hun ouders krijgen. Daar werken we nu aan.”

Vorige week liet Way2Pay via zijn nieuwsbrief weten 450 aangesloten winkels te hebben en ruim 15.000 particuliere gebruikers te hebben. Peekel nuanceert die getallen. “Van de 450 winkels zijn er nu 150 operationeel binnen Way2Pay. Met nog eens 150 zijn de contracten getekend en de overigen zitten in de eerste fase van aanmelding.?

Bron:

http://www.planet.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!