Hoe gaat ThiemeMeulenhoff om met de transitie in het onderwijs?

3 september 2014, 08:10

Interview met marketingdirecteur Mischa Luyf

“Als je een gemiddelde als uitgangspunt neemt, krijg je ook een gemiddeld resultaat.” Dit gegeven vormt volgens Mischa Luyf, commercieel directeur bij ThiemeMeulenhoff, een belangrijke reden waarom het huidige onderwijsmodel niet meer zo goed in de maatschappij past. Individuele leerlingen verdienen een leerproces dat bij ze past. Het belangrijkste uitgangspunt is volgens Mischa dus de leerling: “We willen talenten laten bloeien”. In aanloop naar de NIMA Top Marketing Tour sprak ik hem over gepersonaliseerd leren, digitale tools en de impact op de organisatie van ThiemeMeulenhoff zelf.

Van frontaal klassikaal naar gepersonaliseerd leren

Hoe doe je dat nu? Individueel talent laten bloeien? Mischa legt het uit: “Wij fungeren als gesprekspartner voor scholen om hun knelpunten vast te leggen en daarvoor oplossingen te bieden”. Steeds vaker treden de experts van ThiemeMeulenhoff op als adviseur en maken zij samen met de school een plan van aanpak op maat. “Eerst leverden wij standaard lesmethoden, nu leveren wij standaard maatwerk”, aldus Mischa.

Vervolgens gaat ThiemeMeulenhoff samen met de klant een testfase in. Scholengroep Guido de Bres uit Amersfoort doorliep een traject van twee jaar, waarin zij experimenteerden met ‘Schooltas’, een digitale leeromgeving. Door de intensieve samenwerking en het gebruik van digitale leermiddelen als Schooltas wil Guido de Bres nu met een groep leerlingen de volgende stap maken in hun onderwijstransitie naar meer gepersonaliseerd leren.

Geen traditionele leerjaren meer

“Uit experimenten blijkt dat sommige leerlingen met de kerstvakantie al klaar kunnen zijn, in plaats van het hele leerjaar te volgen”, vertelt Mischa. Het talent van leerlingen wordt op deze manier optimaal herkend, maar de versnelde trajecten hebben natuurlijk wel grote gevolgen voor de organisatiestructuur op school. Daarom praat ThiemeMeulenhoff met schoolbesturen over de vraagstukken van de school, de transitiefase waarin de school zich bevindt, en de rol die Thiememeulenhoff en lesmateriaal hierin kunnen betekenen, in plaats van docenten een nieuwe druk van een lesboek onder de neus te schuiven.

De positionering van ThiemeMeulenhoff verandert dus wezenlijk: “Vroeger bedachten we een lesmethode die we vervolgens gingen produceren en vermarkten. Nu ontwerpen we lesmateriaal samen met de school op basis van hun behoeften”. Van een productgerichte naar een klantgerichte aanpak dus.

Deze video onderstreept de transitie waarin het onderwijs zich bevindt. Salman Khan pleitte drie jaar geleden al voor een interactief leersysteem, waarbij studenten thuis video colleges kijken en hun huiswerk in het klaslokaal maken, waarbij een docent tot hun beschikking staat om hen te helpen. Hiermee draait Salman Khan het traditionele onderwijsmodel, colleges op school en huiswerk thuis, om.

Digitalisering geen doel op zich

Alle digitale tools mogen dan binnen handbereik zijn, maar de mogelijkheid van complete digitalisering hangt af van het vak, de schoolsoort en persoonlijke voorkeuren. Er waren zelfs iPad-scholen die na een testfase alle iPads weer de deur uitdeden. “Het digitale onderwijs en de leermiddelen waren gewoon nog niet volwassen genoeg”, legt Mischa uit. Nu de maatschappij zich steeds verder ontwikkelt en tweejarige kinderen zelfs met tablets rondlopen, ziet ThiemeMeulenhoff de behoefte aan digitalisering stijgen.

Ook het gebruikersgemak is toegenomen. “Vroeger moest je voor ieder vak nog apart inloggen, terwijl je nu één leeromgeving hebt.” Toch is de adoptie van volledig digitaal leren onder scholen nog maar 2 tot 4 procent, omdat de tooling en ontwikkeling van nieuwe middelen erg kostbaar zijn. Daarom werkt ThiemeMeulenhoff samen met een aantal pilotscholen, zoals Guido de Bres.

Onderscheiden in een tijdperk waarin alle kennis online staat

Steeds meer content staat gratis online, dat kan ook Mischa niet ontkennen. Maar de toegevoegde waarde van ThiemeMeulenhoff blijft: “Wij maken content voor bepaalde doelen, leerroutes die je niet in losse content terugvindt. Als school moet je voldoen aan een bepaald curriculum en minimale leereisen die de overheid oplegt. Het curriculum is op een bepaalde manier opgebouwd, met leerdoelstellingen. Losse content biedt dit niet”.

“Als een kind bijvoorbeeld een spreekbeurt houdt over ‘vulkanen’, kan hij heel veel informatie online vinden en ook veel leren over dat onderwerp. Maar de didactische waarde zit daar lang niet altijd in. Dat is de toegevoegde waarde die wij bieden. Content kan je vinden, maar hoe je dat arrangeert, zodat je doelstellingen kan realiseren, dat is specifieke kennis die wij in huis hebben. Dat is heel lastig kopieerbaar.”

De transformatie naar gepersonaliseerd leren

De transformatie naar gepersonaliseerd leren is eigenlijk een heel fundamentele verandering. Hij lijkt lastig te realiseren, omdat onze maatschappij er niet op is ingericht. “Systematisch denken zit in onze maatschappij ingebakken, terwijl we kinderen eigenlijk veel meer moeten vrijlaten om hun creativiteit te uiten. Druk ze niet meteen in een harnas en leer ze niet meteen dingen af, dan gaat hun kostbare talent verloren”, benadrukt Mischa.

“Ook is het bloeien van talent erg afhankelijk van de leefomgeving van kinderen: als jij heel creatieve ouders hebt en een stimulerende omgeving, kan je je creatieve talent veel beter ontwikkelen. Aan de andere kant vormt ook de maatschappij, en jouw kijk daarop, de basis voor hoe jij jezelf ontwikkelt. Is deze bijvoorbeeld erg prestatiegericht, dan beïnvloedt dat jou in de keuzes die je maakt, bijvoorbeeld qua opleiding.”

Over Mischa Luyf

Mischa Luyf begon zijn dynamische carrière met een salesfunctie bij SNS bank. Daarna kwam hij in de ICT terecht, waarna hij voor zichzelf begon als adviseur voor de implementatie van managed services. Verder in zijn carrière begon Mischa na te denken over waar zijn passie echt lag en dat was bij bedrijven die hun sporen hebben verdiend. Daar kon Mischa zich over complexe vraagstukken buigen. Toen hij uiteindelijk in de educatieve branche belandde, kreeg hij naast technische ook organisatiestructurele vraagstukken, bijvoorbeeld over de verandering van een productgerichte naar klantgerichte mindset op de marketing- en salesafdeling.

Tijdens de NIMA Top Marketing Tour behandelen we een case over de nieuwe positionering van ThiemeMeulenhoff. Wil je meedenken? Schrijf je dan hier in.

Meer weten over digitale disruptie in het onderwijs en wat bedrijven kunnen leren van de aanpak van ThiemeMeulenhoff? Lees dan mijn artikel op de website van VODW Digital.

Margot Schreuders is Marketeer bij Wereld Natuur Fonds en werkte onder andere bij IBM, VODW en DVJ Insights. Ze blogt over marketingstrategie, innovatieve proposities en customer experience.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!