Miss Lipgloss leeft royaal van haar beautyblog

10 september 2012, 09:30

Al zolang ze het zich kan herinneren vindt Cynthia Schultz het leuk om zichzelf en anderen op te maken, al dan niet na het plunderen van haar moeders toilettas. Niet vreemd dat ze sinds haar zestiende het persoonlijke blog MissLipgloss.nl onderhoudt. Ze was daarmee één van de eerste beautybloggers in Nederland. In deze Top Names gaat Cynthia met Erwin Blom en Roeland Stekelenburg in gesprek over hoe ze geprofiteerd heeft van haar zes jaar aanlooptijd, de ingrediënten van haar succes en de afwezigheid van haar meerjarenplan.

Professioneel

Dat ze professioneel blogger zou worden, was Cynthia zelf niet altijd al bekend. In 2008 startte ze naast haar blog een opleiding journalistiek, met als doel om daarna bij een tijdschrift te gaan werken. Maar daarmee stopte ze toen ze merkte dat de tijd en aandacht die ze in haar blog stopte begon te lonen: “Ik ging me verdiepen in bloggen, marketing en wat mijn bezoekers wilden. Door enquêtes te houden ontdekte ik wat wel en niet werkt, hoe vaak ik moest gaan bloggen, en waar mijn lezeressen inhoudelijk in geïnteresseerd zijn.”

Daardoor kwam ze erachter dat een persoonlijke insteek gewaardeerd wordt: het idee dat Cynthia dagelijks thuis achter haar laptop kruipt om over make-up te bloggen, spreekt haar lezeressen aan. Dat de posts elke dag om 6 uur ‘s ochtends en 3 uur ‘s middags gepubliceerd worden, draagt daaraan bij. En daarbovenop zijn de blogposts de moeite van het lezen waard. Immers, Cynthia heeft een visagie-opleiding gedaan en weet daarmee veel van uiterlijke verzorging af.

Inmiddels zijn er nu zo’n 300 Nederlandse beautybloggers, die ook twee maal per dag publiceren. Maar Cynthia onderscheidt zich. Met zes jaar aanlooptijd heeft ze veel contacten kunnen leggen met merken, bedrijven en niet in de laatste plaats met haar lezeressen. Met als gevolg dat haar blog nu 30.000 unieke bezoekers per dag trekt.

Adverteren

En dat trekt adverteerders. Maar daar staat Cynthia kritisch tegenover: “Als ik in een blogpost gezegd heb dat product X van de Hema niet goed is, is het vreemd als er een week later een banner van de Hema op mijn blog staat. Daar krijg ik dan ook heftige kritiek op van m’n lezeressen.” Daarnaast wil Cynthia zeker weten dat ze ondanks het plaatsen van een banner altijd haar authentieke reactie mag blijven geven op beautyproducten: “Als ik bijvoorbeeld een ingrediënt in een product niet goed vindt, dan moet ik dat kunnen zeggen.”

Wat Cynthia leuker vindt dan traditionele banners, is ‘branded content’: “Een video waarin ik cupcakes van Dr Oetker maak, vind ik een veel leukere manier om met een merk geassocieerd te worden, en dat slaat in verband met reclameblindheid ook veel beter aan bij mijn bezoekers. Uiteindelijk voor iedereen beter dus!

Als Cynthia de huidige studenten journalistiek een advies zou moeten geven, zou ze hen aanraden zich niet blind te staren op banen bij kranten en tijdschriften. Als je bereid bent energie, aandacht en tijd te investeren in je passie, dan komt er een moment dat je je eigen baan kunt creëeren.

Zelf heeft ze geen meerjarenplan: “Natuurlijk ga ik voor meer bezoekers, maar als ik dit over 10 jaar nog steeds kan doen, en daarbij dat persoonlijke MissLipgloss-gevoel kan behouden, dan ben ik heel gelukkig.”

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Betty88

    Zo onbevooroordeeld is Cynthia niet. Het komt vaak voor dat ze producten van merken afkraakt en in een advertorial opeens super positief is. Ze is in het echt ook een ontzettend onaardig persoon die denkt dat de wereld om haar draait. Haar blog bestaat grotendeels uit nikszeggende quotes die ze van internet plukt en sushi maaltijden. Ze is een verwende nest die zeurt over het maken van gratis verre reizen. Ook zijn haar video’s niet te kijken omdat ze soms praat alsof ze een spraakgebrek heeft.


    10 september 2012 om 11:00
    Cynthia

    Mooi stuk. Dankjewel!


    10 september 2012 om 11:16
    Leon

    Hee Cynthia,

    Wat een leuk interview. Ik heb veel over je gehoord van mensen die ik heb gesproken uit onze atheneum klas de laatste jaren. Maar ik vind het heel leuk om in dit interview heel duidelijk te zien wat je precies allemaal aan het doen bent 🙂

    Keep up the good work 😉

    Greetz Leon!


    10 september 2012 om 11:46
    Lisette

    Inderdaad leuk om te zien dat een oud-klasgenootje van het Atheneum het zo goed doet!

    Groetjes, Lisette


    10 september 2012 om 14:09
    Cynthia

    @Leon en @Lisette, wat superleuk!! Dank!!


    10 september 2012 om 15:35
    Serena Verbon

    Cynthia ben blij dat het zo mooi gaat. Jij en ik weten allebei wat je ervoor hebt moeten doen en laten. Zoals je vrienden met een mes in hun rug steken en je ziel verkopen aan de duivel. De waarheid komt binnenkort nog eens boven tafel. Ik weet niet wat je moeder heeft gedaan in haar vorige leven om zon duivels kind te baren.

    Xoxoxo

    Serena Verbon


    10 september 2012 om 17:24
    Maarten Soetens

    Wij hebben zo ook http://www.beautyblogs.nl waar meiden hun blog op aanmaken, je merkt dat het groeiende is.


    10 september 2012 om 18:31
    graycheline

    Ja zij heeft het goed voor elkaar!:-) Ik volg haar al een tijdje en ze heeft constant leuke reviews en artikelen.


    5 februari 2013 om 22:03
    Tio

    Vroeger las je wel eens bladen naar diegene die dat schreef die bleef onbekend. Verder waren ze op dat gebied wel deskundig als het ging om make up en beautytips. Dat van die beautyblogs heeft meer een persoonlijke insteek waar anderen zich mee verwant voelen. Bijvoorbeeld tips uit de praktijk leren en ik wist niet wat soaken en blenden was en swatches in de make up wereld. Ik heb vroeger ook wel make up aangeschaft maar in de winkel wisten ze er niet zo veel over te vertellen. Hier wordt ook ingegaan waar het voor is en hoe je je stap voor stap op kunt maken. Vroeger stond dit ook wel in bladen maar de schrijvers van die artikelen bleven anoniem. Nu zie je wat voor verschil dat maakt als iemand zich mooi heeft opgemaakt en hoe je dat kan doen. Met kwasten die aan een kritische blik worden onderworpen en waar die kwasten voor zijn. Ook budgetmake up en toietartikelen komen aan bod. Ik werd vroeger meestal opgemaakt in de plaatselijke parfumerie als de nieuwe make up kleurtjes weer gearriveerd waren. Hier in hun blog de kijkers ook een blik gunnen in hun persoonlijke leven en dat maakt het extra interessant. Ik weet heel zeker dat volgens van de blogs hun na doen en de zelfde artikelen kopen dan die zij ook hebben. Zij komen als eerste met een artikel en dan weet je dat het op de markt is gebracht met persoonlijk commentaar. Mijn make up stash zoals ze dat noemen is in de vergetelheid geraakt. Het is mooi om te zien hoe zij daar in op kunnen gaan.


    8 maart 2016 om 15:15
    Tio

    Ik was geinteresseerd in toiletartikelen en merken. Over douchegel en deodorant. De werking wordt uitvoerig besproken.


    8 maart 2016 om 15:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!