Mobiele gaming biedt mogelijkheden voor adverteerders
In een serie van 5 video-interviews gaan we met de marketeers van Spil Games in op de kracht van gaming als advertisingplatform. Oscar Diele, chief marketing officer, geeft een inkijkje in het mobiele gebruik van games. Dat gebruik groeit hard, niet in de laatste plaats door de mogelijkheden die HTML5 biedt voor gaming in de browser. En dat is niet alleen interessant voor de gebruiker, maar ook voor adverteerders.
In samenwerking met Spil Games achterhaalt Marketingfacts de kracht van games voor adverteerders.
Eerder vertelde Age Sluis al over de mogelijkheden tot targeting binnen de grote groep gebruikers van Spil Games en de verschuiving van advertisingbudgetten van tv naar online en besprak CMO Oscar Diele het profiel van de gamers bij Spil Games.
Door de penetratie van mobiele telefoons en tablets zijn er steeds meer mensen die spelletjes willen spelen op die devices. Ondanks dat het aandeel nog niet groot is in de totalen van Spil Games, gaat het om 5 tot 10 miljoen mensen die via de browser spelletjes spelen en 15 miljoen downloads van native apps. En de aantallen lopen flink op, er is zelfs sprake van hypergrowth, volgens Diele.
De mobiele wereld ontwikkelt zich enorm snel. De belangrijkste ontwikkeligen daarbij zijn volgens Diele de snelle opkomst qua marktaandeel van Android, nu al het belangrijkste platform voor mobiele devices voor Spil Games, en vooral de snelle penetratie van tablets. Dat is vooral van belang omdat tablets een rijkere game-ervaring bieden door de grotere schermen.
Het gebruik van mensen op mobiele devices is niet heel anders dan op de desktop: consumenten zoeken vooral via zoekmachines en Spil Games trekt dankzij een sterke positie in de organische zoekresultaten veel bezoekers. Wat wel innovatief is, is dat mensen die via mobiele devices op die manier spellen vinden, die gelijk in de browser kunnen spelen dankzij HTML5. Dat is een belangrijke technologie, omdat spellen in de browser nu kunnen concurreren met native game-apps. Overigens is het geen kwestie van óf games in de browser óf in apps, maar het is de misse van Spil Games om daar te zijn waar de gebruiker is.
En HTML5 biedt ook voor adverteerders interessante mogelijkheden, omdat ze hun bestaande content in de browser kunnen tonen. En juist omdat mobiele-advertentieproposities schaars zijn, is dit een kans voor adverteerders op aandacht voor hun boodschap.