Moeten we niet stoppen met targeted advertising?

20 april 2020, 11:00

En nog negen interessante nieuwtjes in de week van Koot

De corona-pandemie is volgens velen een wake-up call. Het moet anders, menselijker, bewuster. Dus stellen we een verhoging van de bonus voor en laten we de kinderen op Lesbos lekker zitten. Mooie week, houd anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. Lifestyle Streamers

Historisch gezien was livestreaming synoniem aan gaming. Twee live streamingplatformen voor gamers, Twitch en Mixer, staan er bijvoorbeeld om bekend professionele gamers zoals Tyler ‘Ninja’ Blevins bekend te maken. Meer recentelijk is er echter een nieuw streamingpubliek ontstaan. De categorie ‘Just Chatting’ op Twitch – waarin streamers in realtime met hun kijkers chatten – is bijna vier keer zo snel gegroeid dan Twitch in het algemeen. Dat platformen zoals Caffeine, die entertainmentprogramma’s en popcultuurstromen lanceren, succesvol zijn, geeft aan dat die trend zich in de hele industrie afspeelt. Wordt livestreaming de toekomst van livevideo-entertainment? Lees alles over dit nieuwe fenomeen, het businessmodel en over de next generation in live streaming in dit mooie verhaal van a16z (Andreessen Horowitz).

2. Why don’t we just ban targeted advertising?

Een interessante long read van Wired. Hoe kunnen we privacy waarborgen en een bijdrage leveren aan de kwaliteit van het nieuws? Misschien is het antwoord wel eenvoudiger dan we allemaal denken. Stoppen met targeted advertising! En bedenk dat de situatie rond privacy in de VS anders is dan binnen de EU waar de GDPR een eerste aanzet is om hier iets aan te veranderen. Toch zijn de inzichten in dit verhaal er niet minder om. De discussie begint in ieder geval op gang te komen.

3. The Context Marketing Revolution

Mathew Sweezey, directeur Marketingstrategie van Salesforce is de auteur van het onlangs gepubliceerde boek ‘The Context Marketing Revolution’. Zeker in relatie tot het artikel over targeted advertising hierboven is dit een interessante, aangepaste kijk op het fenomeen bereik. Zijn studie laat zien dat context misschien wel een van de allerbelangrijkste componenten is voor het begrijpen en invullen van de customer journey. De vijf kerncomponenten van ‘context’ zijn volgens Sweezey: Available, Permissioned, Personal, Authentic, and Purposeful. Om met de woorden van Professor Clay Christensen te spreken: ‘What is the job to be done?’. Volgens mij is dit een boek voor de leeslijst.

4. Fake Corona News

Bellingcat is, zoals het zelf zegt: ‘The home of online investigations’. We weten inmiddels allemaal wel hoe bijzonder hun bevindingen zijn geweest rondom de MH17. Maar ze doen meer. Zo ook in tijden van corona. Ondanks de belofte van social media voor een actieve benadering van nepnieuws komt er nog heel veel door de mazen van deze controle heen. Lees hier de heldere analyse van een mooi staaltje speurwerk naar de verraderlijke informatie die over het coronavirus wordt verspreid en die begint met de bosbranden in Australië als voorbeeld. Een mooi voorbeeld van de huidige fake news-situatie is dit verhaal in The New York Times rond een nieuwe complottheorie waarin Bill Gates de man is achter de coronacrisis om zo controle krijgen over de wereldwijde gezondheidszorg (ongelofelijk, maar ze bedenken het echt).

5. Seth Godin

Minstens een keer per maand komt Godin weer voorbij en zo ook deze week. In een blogpost bespreekt Steven van Belleghem de gedachten van veertien experts over customer experience in het post-coronatijdperk. Een van die experts is Seth Godin en Van Belleghem verwijst naar een zeer lief en interessant interview van Magali De Reu met Seth Godin. Volgens Van Belleghem is dit een ‘must see’ en ik kan me daar wel in vinden. Godin:

When society is hit by a crisis you can do one of three things: react, answer or initiate. ‘To react’ literally means a negative reaction to external input, such as news or medication, for instance. ‘To answer’ implies responding to an external signal – e.g. a promotion in your inbox. Finally, ‘to initiate’ means putting things in motion, which is what all of us should do. Not just when the world is turned upside down but as a rule. At the end of the day, did you only answer your emails and read every single post on Facebook? Or did you create significant added value for your fellow man?

6. Global corona-impact

Het effect van corona in 31 slides door Luke Wroblewski. Oprichter van een aantal tech-startups die inmiddels zijn aangekocht door de grote technologiereuzen. Wat een lockdown kan doen met… bijna alles.

Opnieuw een bewijs dat voice-technologie elke dag beter wordt

7. Voysis

Je zou het bijna vergeten maar er is ook nog normaal nieuws. Een van die nieuwtjes is de overname van het Ierse bedrijf Voysis door Apple. Zo op het eerste oog niet zo spectaculair, maar het geeft wel weer een belangrijk signaal af. Voysis is gespecialiseerd in ‘rich natural language interactions between brands and users’. Het Voysis AI is ‘getraind’ met bedrijfsspecifieke gegevens, variërend van namen tot categorieën en beschrijvingen. Hierdoor heeft Voysis een hogere mate van nauwkeurigheid mogelijk gemaakt bij het reageren op gesproken verzoeken met betrekking tot producten of diensten. Dus in plaats van zoeken naar een sportschoen van het goede model, kleur en maat kan je nu in één keer de gesproken opdracht geven. Handig als die feature wordt toegevoegd aan Siri. En opnieuw een teken aan de wand dat de voice-technologie nog iedere dag beter wordt.

8. Quibi

Een nieuwe mobiele videostreamingdienst introduceren tijdens deze coronacrisis. Dat is best een uitdaging in deze tijd (of misschien juist niet). Sinds 6 april is Quibi live. Met een investering van bijna twee miljard dollar zijn de verwachtingen hoogespannen. Quibi richt zich volledig op smartphones. Gebruikers kunnen de content schermvullend in portret- of landscapemodus kijken. In landscapemodus is het beeld meer cinematisch, in portretmodus worden de karakters meer uitgelicht. In principe worden twee opnamen gemaakt, voor portret- en landscapemodus, en over elkaar gelegd. Quibi kost vijf dollar met advertenties en acht dollar zonder. De eerste negentig dagen zijn gratis. Vox heeft van deze nieuwe speler een analyse gemaakt zodat je op de hoogte bent van alle in- en outs. En of zo positief zijn mag je zelf lezen.

9. UNO

Je bent designer en speelt het spel UNO. Vanuit je passie ontwikkel je zelfstandig een nieuw design voor UNO en deelt dat met wat vrienden. Maar dan is er het internet. Mattel neemt contact met je op en het resultaat is dat binnenkort dit design voor iedereen te koop is. Mooi verhaal!

10. Hubble

Hubble is de grootste ruimtetelescoop van de wereld. Iedere dag maakt deze telescoop opnamen van het heelal. Op zichzelf niets bijzonders. Maar voor mensen die op zoek zijn naar een uniek cadeau, of gewoon voor jezelf, kan je nu een opname vinden die gemaakt is op een specifieke dag. Bijvoorbeeld je verjaardag.

P.S. En voor iedereen die thuis moet werken en de kantoorgeluiden mist is er nu een handige tool. Lekker laten draaien op de achtergrond en het voelt als vertrouwd. Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!