Mond-tot-mond beinvloedt de aankoopbeslissing het sterkst

22 december 2005, 15:29

Uit onderzoek van BIGresearch onder 15.000 respondenten naar de invloed van media op aankoopbeslissingen van consumenten blijkt mond-tot-mond de grootste invloed te hebben. De top-10 ziet er als volgt uit:

1. Word of Mouth

2. TV

3. Coupons

4. Newspaper Inserts

5. Read Article

6. Direct Mail

7. Magazines

8. In-store Promotion

9. Cable TV

10. Internet Advertising

Via: Fris Licht

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    venturo

    Dat komt omdat TV ook heel afhankelijk is van het enige natuurlijke medium dat wij kennen. WOM…..


    22 december 2005 om 15:37
    Volkan

    En al het virale marketing dan, heeft dan geen een invloed op verkoop? Lijkt me sterk aangezien het een rage is tegenwoordig.

    Misschien valt dat onder internet advertising of word of mouth, tja het is maar hoe je het bekijkt. Of hebben ze dat niet meegeteld omdat het niet direct een manier is van verkoop…


    23 december 2005 om 07:06
    Floris

    Wat ik lastig vind aan dit soort lijstjes is het gebrek aan inzicht tussen de invloed van de kanalen op elkaar. Word-of-mouth bijvoorbeeld wordt ook gegenereerd uit campagnes die op TV, internet etc zijn gestart.

    Die wisselwerking tussen de verschillende kanalen is zo mogelijk nog krachtiger. Ik kan uit bovenstaande links niet afleiden of hier rekening mee gehouden is in de methodologie van het onderzoek.

    Ook opvallend trouwens dat radio niet voorkomt in dit lijstje.


    23 december 2005 om 07:31
    Volkan

    Het onderzoek is gewoon half werk. Het roept heel veel vragen op.


    23 december 2005 om 07:47
    sodderland

    Het roept zeker veel vragen op. Maar een aantal antwoorden zijn er al. De kanalen beïnvloeden elkaar zeker, en dat verstoort het beeld wellicht. Maar wat je – en ik begrijp dat ik een bevooroordeeld persoon ben – wel kan zeggen is dat WoM een hele grote invloed heeft bij de aankoopbeslissing. Dat weten we allemaal uit eigen ervaring. Omdat de bron (meer) objectief is. Dat betekent niet dat hiermee WoM op zichzelf staand het meest waardevolle marketingkanaal is. Want WoM moet ‘geholpen’ worden door meer platte (massa)communicatie, dat merken we op al onze campagnes bij Buzzer. Anders sterft het sneller uit dan met die middelen. Er zijn ‘broadcasters’ van WoM en mogelijke receivers van die mening. Maar als de laatste groep door massa-communicatie geïnteresseerd is geraakt in een product kunnen broadcaster en receiver elkaar makkelijker vinden. En ‘reist’ buzz sneller en breder.

    Maar goed. Op zichzelf staand geloof ik dat deze opsomming wel klopt. Maar het is niet het hele plaatje.


    23 december 2005 om 14:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!