YouTube gaat alle kanalen monetizen

28 oktober 2021, 09:00

Merken let op: Het videoplatform gaat advertenties voor je video’s tonen. Ook als je dit niet wilt.

YouTube is een platform dat zich continu blijft ontwikkelen. Deze ontwikkeling is niet altijd even positief voor de gebruikers van het platform. Zo ook de ontwikkeling van afgelopen week. YouTube heeft aangekondigd om het beleid rondom monetisation aan te passen. Dat betekent dat YouTube advertenties laat verschijnen op álle video’s. En dit heeft gevolgen.

Deze verandering was in november 2020 al aangekondigd in de VS, maar gaat de komende maand zijn vruchten afwerpen in Europa. De verandering met betrekking tot monetisation betekent het volgende: als je als maker geen deel uitmaakt van het YouTube-partnerprogramma (YPP) of aangesloten zit bij een YouTube Netwerk, ontvang je geen deel van de inkomsten uit de advertenties die op je video’s worden getoond. Kortom: YouTube verdient al het geld van jouw video’s. Mocht je dus wel binnen het YPP of een YouTube Netwerk zitten, kan je de advertenties op je video’s uitzetten, of de verdiensten delen met YouTube.

Wat betekent dit concreet voor jou als merk als je niet in het YouTube-partnerprogramma zit? Als je als merk bij het YPP zit, heeft deze verandering geen gevolgen. Mocht je als merk niet in het YPP zitten, dan betekent dat het voor jou:

  • YouTube toont advertenties terwijl je als merk specifiek gekozen hebt om deze optie niet aan te zetten. Dit heb je met name gedaan zodat er bijvoorbeeld geen advertenties worden getoond door de grootste concurrent.

  • YouTube toont advertenties op je video’s, maar de volledige inkomsten gaan naar YouTube.

YouTube geeft overigens aan dat de eisen om aangesloten te worden tot het YouTube-partnerprogramma niet veranderen. Dat betekent wel dat je aan een waslijst voorwaarden moet voldoen. Geen idee wat de eisen zijn? Komen ze:

  1. Je voldoet aan het beleid voor inkomsten genereren met YouTube-kanalen.

  2. Je woont in een land of regio waar het YouTube-partnerprogramma beschikbaar is.

  3. Je kanaal heeft geen actieve waarschuwingen vanwege schending van de communityrichtlijnen.

  4. Je hebt in de afgelopen 12 maanden een kijktijd voor openbare video’s bereikt van minimaal 4000 uur.

  5. Je hebt meer dan 1000 abonnees.

  6. Je hebt een gekoppeld AdSense-account.

Voor sommige kanalen is het niet haalbaar om deel uit te kunnen maken van het YPP. Dat heeft bijvoorbeeld met het aantal subscribers te maken, of de 4000 uur aan kijktijd. Er is nog een andere mogelijkheid: Mocht je niet in het YouTube-partnerprogramma zitten, is er nog een optie. Je kunt je ook bij een netwerk aansluiten, zoals dat van onze organisatie. Er zijn maar een beperkt aantal netwerken in Nederland waarbij je je kunt aansluiten. Een YouTube Netwerk – ook wel bekend als een MCN, (Multi Channel Network) – dit betekent eigenlijk kort gezegd dat je automatisch toegang hebt tot alle voordelen van het YouTube-partnerprogramma. Daarnaast heb je voordelen zoals het indelen van je Content ID, hogere CPM’s, en je hebt toegang tot het verkopen van premium ads. Totale paniek is dus niet per se nodig, maar het is wel van belang om de opties te bekijken en stappen te ondernemen. Wil je hierover eens verder praten, neem dan gerust contact met mij op!

Luuk de Haardt
Digital Marketing Manager bij Team5pm | The YouTube Agency

Luuk de Haardt is Digital Marketing Manager bij Team5pm, waar hij verantwoordelijk is voor de online marketing van het Amsterdamse YouTube-bureau. Voorheen was hij Social Media Creative bij RTL, waar hij o.a. onderzoek deed naar de mogelijkheden van Snapchat, Instagram en YouTube op het gebied van jongerenmarketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!