MSN Search Champs, een impressie

27 januari 2006, 05:59

MSN Search Champs bagdeIk kom net terug van de MSN Search Champs in Seattle. Ruim 50 experts op het gebied van search, bloggen, web 2.0, bibliothecarissen, academisch onderzoekers en multimediaspecialisten waren uitgenodigd om de laatste ontwikkelingen en producten van MSN te bekijken en daar feedback op te geven. Helaas sta ik onder NDA, dus kan ik niet overal over schrijven, maar gelukkig is er ook veel wat ik wel mag vertellen. De aankomende dagen zal ik dan ook schrijven over Windows Live/Gadgets, privacy, Live Labs, Windows Live Expo, adCenter en Virtual Earth. Hierbij alvast een wat algemenere impressie van het evenement.

Het begon dinsdagavond met een welkomstwoord van Marketing Manager Sean Carver in The Chapel Bar tijdens een kennismakingsborrel. Tijdens het voorstelrondje werd al snel duidelijk dat MSN veel erg gemotiveerde experts op tal van vakgebieden had uitgenodigd. Woensdag en donderdag waren de inhoudelijke sessies op de campus van Microsoft.

Brainstormsessies

Er was gekozen voor een channel indeling waarbij de specialisten werden ingedeeld in 6 groepen die zich met verschillende onderwerpen bezighielden. (die ik helaas niet mag noemen) De producten die we te zien kregen waren soms in vergevorderd stadium, maar vaker ging het om de eerste versie waarin nog veel ontbrak en waar nodige bugs inzaten. (tot harde vastlopers aan toe) In brainstormsessies werd verder over die onderwerpen gediscussieerd waarbij veel nuttige feedback naar voren kwam.

Daarnaast waren er algemene sessies die een breder plaatje schetsten over de strategie van MSN en waarbij voorbeelden van producten die bijna gelanceerd worden voorbij kwamen. (De dingen die je de aankomende dagen op M! zult lezen)

MSN Search

Opvallend was dat we het nauwelijks over de zoekmachine zelf hebben gehad. Het aantal aanwezige mensen uit de zoekmachine marketing branche was dan ook vrij laag. Persoonlijk had ik wel iets meer willen weten over hoe MSN omgaat met linkalgoritmen (Neural Net) en wat ze tegen het spamprobleem gaan doen. MSN heeft op dit moment al een erg competitieve zoekmachine die zich zeker kan meten met Google. Het enige significante punt waar Google beter is, is het spamprobleem. (Hoewel Google er ook nog lang niet is) In MSN Search kom je gewoon veel te veel spam tegen en daar moeten ze hard aan werken als ze meer marktaandeel willen.

De mensen achter MSN

Bij het welkomstfeest, de brainstormsessies, de algemene sessies en het diner/borrel waren veel mensen van MSN aanwezig. De productontwikkelaars van alle nieuwe interessante dingen waar MSN mee bezig is waren aanwezig en stonden open voor vragen en feedback. Ze waren echt geïnteresseerd in onze mening en ik heb zeker het idee dat we ze op nieuwe ideeën hebben gebracht en dat veel van de ideeën uit de groep ook daadwerkelijk meegenomen zullen worden in de verdere productontwikkeling. Dit schiep een hele open en constructieve sfeer.

Er zitten een boel slimme mensen bij MSN die aan veel leuke dingen werken. Veel van die dingen zijn niet wereldschokkend of al door anderen gedaan, maar bij MSN lijken ze het erg structureel op te pakken. Het moet eerst goed, voordat het naar buiten komt. Het gevolg hiervan is dat we op sommige producten nog even moeten wachten, maar de kwaliteit is over het algemeen erg hoog.

Windows Live

De algemene lijn in de hele MSN strategie is Windows Live. Live.com moet een platform worden waarin alle producten van MSN samen komen en wat sterk te personaliseren is. Verder gaan ze de grens tussen desktop en online vervagen door zaken te integreren en wordt het geheel beschikbaar gemaakt op alle mogelijke apparaten met een internetverbinding en een scherm. (Over live.com later deze week meer)

Ik denk dat ze bij MSN erg goed bezig zijn en dat ze zeker op de goede weg zijn, al is er nog een lange weg te gaan. MSN Search Champs heeft ze veel goede feedback opgeleverd waarmee ze hun producten verder kunnen verbeteren en voor mij was natuurlijk een leuke mogelijkheid om wat meer van MSN te zien en te leren. De open sfeer en de gemotiveerde deelnemers van zowel MSN als de champs maakte het gezellig en constructief en daarom zeker een succes en ik ben er van overtuigd dat we een boel leuke dingen uit Redmond zullen zien het aankomende jaar.

Foto’s van SC vind je bij Flickr

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

4 Reacties

    evroekel

    Leuk om ondanks de NDA dit soort info te krijgen. Benieuwd naar je volgende postings hierover.


    27 januari 2006 om 06:15
    Remi

    Er waren ook speciale non-NDA sessies. Vaak ging het daar om producten die al in vergevorderd stadium zijn en die binnenkort live zullen gaan. De NDA is natuurlijk om de concurrentie niet op ideeen te brengen, en dat gaat niet meer zo op vlak voor lancering.

    En er was een ingelaste sessie over het privacyvraagstuk. Die stond eerst ook onder NDA, maar tijdens de discussie bleek transparantie juist heel belangrijk. Een half uur later hadden we allemaal een mailtje dat de NDA was opgeheven voor dat onderwerp 😉

    In de loop van de dag kun je m’n bericht over dat privacyverhaal en een bericht over Windows Live lezen. De rest wordt denk ik tijdens of na het weekend.


    27 januari 2006 om 06:22
    Rekenmodules

    @Remi,

    Ik ben vooral benieuwd naar de “google adsense” versie van MSN. Deze is al een tijdje in beta. Is daar meer over bekend?

    Stefan


    27 januari 2006 om 07:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!