Multichannel SEO: hierin verschillen Google en Bing van elkaar

28 juli 2021, 06:00

Bij zoekmachine-optimalisatie denkt men automatisch aan Google. Je zou het dan ook bijna GO (Google Optimization) in plaats van SEO (Search Engine Optimization) kunnen noemen. Toch zijn er nog steeds mensen die via Bing zoeken, al is het maar omdat het als standaard zoekmachine ingesteld staat. Maar werkt optimalisatie voor Bing nou heel anders dan voor Google? We zetten beide partijen tegen elkaar af en lichten de verschillen uit!

1. Semantisch versus exact

Het grootste verschil tussen Google en Bing zit wellicht in de basis van zoekmachine-optimalisatie: de zoektermen. Waar Google de afgelopen jaren een onwijze slag heeft geslagen in het achterhalen van iemands zoekintentie, werkt dit bij Bing nog steeds vrij rechttoe rechtaan.

Google vertrouwt op dit moment nog steeds op algoritmes die ervoor zorgen dat een tekst echt begrepen wordt. De zoekmachine weet wat iemand écht bedoelt met een zoekopdracht en weet ook beter tussen de regels door te lezen wanneer het gaat om het vinden van de juiste antwoorden.

Bing vertrouwt nog steeds sterk op matchende zoekwoorden

Bing daarentegen heeft nog steeds moeite om een tekst goed te snappen en vertrouwt dan ook nog steeds sterk op matchende zoekwoorden. Wil je daarom optimaliseren voor Bing, zorg er dan ook voor dat jouw zoekwoorden echt terugkomen op de belangrijkste onderdelen van de pagina: de H1, H2, titel tags en zelfs jouw meta descriptions. Sla hier uiteraard niet in door, want dan gaat het weer ten koste van de optimalisatie in Google!

2. Andere manier van autoriteit meten

Beide zoekmachines willen een zo goed mogelijk resultaat laten zien. Wie nou de beste is, wordt niet alleen bepaald op basis van relevantie. Zo hebben zowel Google als Bing het begrip autoriteit hoog in het vaandel staan. En in beide gevallen is de autoriteit grotendeels uit te drukken door middel van backlinks. Ze hebben alleen zeer uiteenlopende manieren van kwaliteit meten.

In een ver verleden maakte Google gebruik van PageRank. Hoewel PageRank al jaren geleden een stille dood is gestorven, maakt de zoekmachine nog steeds gebruik van de basisprincipes die PageRank met zich mee heeft gebracht. Dit kun je zien als ‘linkjuice’ die door middel van een backlink wordt doorgegeven en gaat zowel intern als extern op. Belangrijk hierbij is dat één sterke backlink misschien wel meer waard is dan duizenden kleine, spammy backlinks die weinig autoriteit meegeven.

Bing hecht ook veel waarde aan backlinks, maar heeft een andere manier van kwaliteit meten. Allereerst houdt Bing van websites die lang bestaan. Kom je een website tegen die al meer dan twintig jaar bestaat, dan kun je er bijna van uitgaan dat Bing dit waardeert. Wat Bing ook meer waardeert dan Google, zijn websites die eindigen op .gov, .edu, .org, en andere ‘betrouwbare’ varianten. Ook legt het iets meer nadruk op linkaantallen en kun je iets minder gevarieerd zijn in het gebruik van ankerteksten.

Bing doet dus wel zijn best, maar als je dieper naar de materie gaat kijken, kom je tot de conclusie dat linkbuilding voor Bing eigenlijk linkbuilding in 2016 voor Google is. De meetwaarden zijn oppervlakkiger en makkelijker te beïnvloeden.

3. Meer nadruk op social signals

Over de daadwerkelijke invloed van social media op jouw rankings in Google en Bing valt te twisten. Waarin beide partijen echter wel onwijs van elkaar verschillen, is de manier waarop ze er naar buiten toe over communiceren.

Google is altijd heel terughoudend geweest over de invloed van social media op jouw rankings. Officieel geven ze aan dat Facebook, Instagram, LinkedIn en andere kanalen als iedere andere webpagina worden beoordeeld. Het hebben van duizenden volgers en een enorme community op social media zou dus geen invloed moeten hebben hierop.

Google is altijd terughoudend geweest over de invloed van social media op rankings

Bing daarentegen is een stuk opener over de invloed van social media. De zoekmachine geeft zelfs ronduit toe dat social signals ‘gewoon’ meetellen als ranking factor. Wil je dus scoren in Bing, dan draagt elke comment, share, volger en like hier een klein beetje aan bij. En stiekem denken we dat Google dit ook wel een beetje doet, natuurlijk!

4. Voorrang aan homepagina’s

Het vierde verschil tussen Google en Bing is misschien wel de opvallendste. Maar zoals Johan Cruijff altijd zei: “Je hebt het pas door als je het ziet!”. Wanneer je honderden zoekresultaten in beide zoekmachines gaat vergelijken, valt je misschien wel op dat je in Bing meer homepagina’s en andere toplevelpagina’s ziet dan in Google. Dit valt vooral op wanneer jouw zoekvraag specifieker wordt en je longtail-zoekopdrachten in gaat voeren. De redenen hiervoor zijn eigenlijk vrij simpel.

Allereerst is de crawler van Bing een stuk minder sterk dan die van Google. Zo gaat de crawler gemiddeld minder ‘diep’ dan de tegenhanger van Google. Ook wordt een website gemiddeld minder vaak gecrawld. Dit zorgt er automatisch voor dat de ‘toppagina’s’ sneller in beeld komen dan de dieperliggende pagina’s.

Behalve een minder sterke crawler zie je ook meer homepagina’s door twee eerdergenoemde factoren. Allereerst is het de manier van content lezen. Een logisch gevolg van minder goed semantisch pagina’s uit kunnen lezen is dat je meer op exacte zoekwoorden en letterlijke betekenissen vertrouwt. En laten deze nou net het meeste voorkomen op de meer algemene, hoger liggende pagina’s.

Als je relevantie niet goed kunt bepalen, kijk je meer naar autoriteit

Als je niet goed relevantie kunt bepalen, ga je meer kijken naar autoriteit. Zoals gezegd is Bing minder goed in het uitlezen en interpreteren van content. En als in jouw ogen content best wel op elkaar lijkt, ga je natuurlijk voor de pagina met de hoogste autoriteit. Uiteraard zullen homepagina’s en andere toppagina’s dan ook sneller naar boven komen.

Conclusie: richt je op kwaliteit

Zoals je misschien wel hebt kunnen merken, zitten er nog verrassend veel verschillen tussen de manieren waarop Google en Bing hun rankings bepalen. Google probeert verder dan het oppervlak te kijken en is een stuk minder makkelijk te beïnvloeden. En alhoewel Bing zich flink ontwikkelt, is de zoekmachine toch makkelijker te beïnvloeden dan Google. Wil je dan ook optimaliseren voor Bing, dien je goed op te passen dat dit niet ten koste gaat van de optimalisatie voor Google. Op het gebied van content kom je hier op strategisch niveau nog wel mee weg, maar wanneer het aankomt op autoriteit dien je extra goed op te letten.

Al met al zullen Bing en Google altijd wel van elkaar blijven verschillen en allebei hun eigen manieren hebben om websites te indexeren. Mijn advies is dan ook om je ‘gewoon’ op kwaliteit te blijven richten en te optimaliseren voor Google. Kijk hooguit op detailniveau naar Bing. Dan zal succes vanzelf volgen!

Zijn jou nog andere onderdelen opgevallen waarin Google en Bing van elkaar verschillen? Ik ben benieuwd!

Pim Broekstra
SEO Specialist bij SAM Online Marketing

Fervent 'SEO-er' sinds 2014. De fijne kneepjes van het vak geleerd bij SAM Online Marketing en sinds 2022 werkzaam als als SEO specialist bij online uitgever V2C2, bekend van onder andere VakantieDealz, BlackFridayDealz enStudentenWegwijzer. Altijd al een fascinatie gehad voor copywriting en de psychologie achter marketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!