My Web, MyJeeves & My Search History

13 juni 2005, 04:35

Yahoo My Web Save Block Wie de afgelopen dagen met Yahoo.com gezocht heeft is het misschien opgevallen. Bij elk zoekresultaat zijn de linkjes ‘Save’ en ‘Block’ toegevoegd. Hiermee wil Yahoo! My Web bij het grote publiek bekent maken. Maar wat is Yahoo! My Web nou precies en wat zijn de verschillen met Ask’s MyJeeves en Google’s Search History?

Ask Jeeves – MyJeeves

Ask Jeeves lanceerde in september 2004 al MyJeeves. Ben je ingelogd op je MyJeeves account, dan tref je bij elk zoekresultaat in Ask een linkje ‘save’ aan. Hiermee kan het zoekresultaat worden opgeslagen in je MyJeeves. In MyJeeves kun je deze opgeslagen pagina’s vervolgens rubriceren als een soort bookmarks die je overal op internet tot je beschikking hebt door in te loggen op je account. Vanzelfsprekend kun je daar ook weer in zoeken.

Daarnaast houdt MyJeeves al je gebruikte zoektermen bij. Helaas wordt niet bijgehouden welke pagina’s je vervolgens bekeken hebt.

MyJeeves

Google – My Search History

Google lanceerde in april 2005 My Search History. My Search History houdt precies bij welke zoekopdrachten je hebt gedaan en op welke pagina’s je vervolgens hebt geklikt. De search history is te bekijken via een kalandertje en een lijst met gezochte termen en de vervolgens aangeklikte zoekresultaten. Vanzelfsprekend kun je ook weer in je search history zoeken.

Mocht je iets willen zoeken dat je niet in de history wilt terugzien, dan kun je de Search History even uitschakelen doormiddel van de knop ‘pauze’.

Google My Search History

Yahoo! – My Web

Yahoo! heeft met My Web een combinatie van bovenstaande systemen gemaakt en het aantal functies meteen uitgebreid. My Web werkt in de basis zoals ook MyJeeves werkt. Als je ingelogd bent op de Yahoo! account, komt bij elk zoekresultaat een linkje ‘save’ te staan. Hiermee kan het betreffende resultaat worden opgeslagen in My Web. Vervolgens kun je in My Web folders aanmaken en je opgeslagen resultaten sorteren en groeperen.

Daarnaast is er de optie ‘My Search History’. Deze doet in de basis het zelfde als de My Search History van Google, maar geeft wat meer mogelijkheden om de opgeslagen zoekhistorie te doorzoeken en te sorteren. Daarnaast zijn de linkjes ‘save’ weer aanwezig om pagina’s uit de Search History op te kunnen slaan in My Web.

Yahoo My Web & Yahoo My Search History

De leukste extra optie van Yahoo vind ik de link ‘Block’ in het zoekresultaat. Hiermee kun je sites voortaan uit de zoekresultaten van Yahoo! weren. Je krijgt dan wel netjes de melding ‘1 Blocked result’.

Yahoo My Web blocked result

MSN – …

En MSN? Die hebben voorlopig hun handen vol aan het verbeteren van MSN Search. De resultaten van die zoekmachine worden snel beter, de verwachting is dat ook MSN zich in de toekomst steeds meer in dit soort ontwikkelingen zal mengen. Waarschijnlijk zal dat niet lang meer duren.

De toekomst van personalized Search?

Over het algemeen zijn bovenstaande tools erg handig. Persoonlijk vind ik die van Yahoo! op dit moment de beste omdat My Web meer functionaliteiten biedt. Helaas werken al deze tools alleen nog maar met de internationale zoekmachine en dus nog niet in Google.nl en Yahoo.nl. (Ask.nl bestaat zelfs nog helemaal niet). In de praktijk zullen we dus nog even moeten wachten voordat de toegevoegde waarde voor ons als Nederlanders duidelijk wordt.

Nu de verschillen in de kwaliteit van het zoekresultaat bij de zoekmachines steeds kleiner worden, moeten ze proberen zo veel mogelijk mensen aan zich te binden. Dat doen ze door een steeds groter totaalpakket aan te bieden. Inmiddels bieden de grote spelers allemaal e-mail, (Yahoo! Mail, Hotmail & Gmail) Desktop search (MSN, Yahoo!, Google & Ask Jeeves) en wordt hard gewerkt aan persoonlijke homepages (Google & Yahoo!) en bovenstaade tools.

Ik ben dan ook erg benieuwd of dit soort dingen bij het grote publiek aan zullen slaan en welke mogelijkheden dit voor de adverteerder biedt.

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Helder overzicht Remi, ga er zeker eens mee aan de slag.

    Probleem met Yahoo! is dat ik die zoekmachine eigenlijk nooit gebruik. Het is vooral Google en in voorkomende gevallen MSN of Altavista. Het ligt dan ook niet voor de hand om My Web te gebruiken. Om die reden ben ik recentelijk ook overgestapt van Yahoo mail naar Gmail.


    13 juni 2005 om 05:12
    Remi

    @Marco,

    Daar sla je de spijker op z’n kop. Op dit moment bepaald jouw keuze voor een zoekmachine dus de keuze voor welke e-mail je gebruikt. Misschien dat de keuze voor een deel van de mensen andersom is. Dat ze Hotmail gebruiken en dus makkelijk in MSN terecht komen. Of dat ze My Web en My Yahoo gebruiken en zo bij Yahoo! Search uitkomen.

    De kwaliteit van het zoekresultaat in MSN en Yahoo! is het afgelopen halfjaar écht sterk verbeterd, terwijl dat van Google vrij stabiel is. Het duurt waarschijnlijk niet lang meer tot de kwaliteit van Yahoo! en MSN ongeveer gelijk is aan die van Google. Dan kan het maar zo dat de keuze voor een zoekmachine niet meer bij de zoekmachine, maar bij al die andere tools komt te liggen.


    13 juni 2005 om 05:32
    Remi

    Zou het lage aantal views op deze pagina iets zeggen over de vraag ‘Ik ben dan ook erg benieuwd of dit soort dingen bij het grote publiek aan zullen slaan’? 😉


    13 juni 2005 om 10:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!