Napoleon draagt klein stukje plasticberg naar Waterloo

Tis klein bier, maar stemt wel vrolijk: Iconische snoepjes voortaan in waspapieren wikkel

13 november 2023, 14:30 1819 x gelezen

We konden het persbericht niet lezen zonder in gedachten af te dwalen naar eindeloze autovakanties in de Ardêche/Herault/Dordogne/Tarn of vul maar in, want ‘Napoleonnekes’ vormden doorgaans de keiharde en veelal plakkerige kern van menig snoepblik op de landerige achterbank. En net als je je afvraagt of het merk überhaupt nog bestaat komt het met een grappig én relevant staaltje Business for Better: Met de jaarlijkse verkoop van 360 miljoen snoepjes bespaart het merk voortaan 60.000 kg plastic , want snoepproducent Napoleon stapt vanaf dit najaar over op een waspapieren wikkel in plaats van de traditionele plastic variant.

En nee, we doen op Marketingfacts niet zo aan de coverage van persberichten, maar share the fun: De waspapierenwikkelmaatregel geldt voor alle 27 (!) smaakvarianten. Napoleon wil bijdragen aan de wereldwijde plasticreductie en een actieve rol spelen in het terugdringen van zwerfafval.

En we hebben een zwak voor aloude snoepmerken, uiteraard, want die onbezorgde kinderjaren hé. Lees ook Hoe de Duitse gummibeertjes een ‘Nederlands’ marketingsucces werden.

Steekje los

Napoleon wordt geproduceerd in de fabriek van Confiserie Napoleon BV. De receptuur werd in 1912 bedacht in Antwerpen. De producten worden nog steeds volgens origineel receptuur geproduceerd. Confiserie Napoleon BV telt 50 medewerkers, verdeeld over de productielocatie in Breskens en commercieel kantoor in Zwijndrecht. Het bedrijf richt zich geheel op de productie, marketing, sales en distributie van ‘hard suikerwerk’. Naast Napoleon zijn dat merken als ANTA flu, Dr. Toms, Butterscotch en Lemco lollies, maar ook private label-zoetwaren voor derden. Napoleon wordt wereldwijd verkocht in 12 verschillende landen.

“We zijn erg blij met deze stap. We weten dat Napoleon ook een ideaal snoepje voor onderweg is, waardoor de kleine wikkels nog wel eens op de straat belanden. Daar moesten we iets mee doen. De waspapieren wikkel vergaat ongeveer net zo snel als een blad aan de boom, dat is dus een groot verschil met de oude plastic wikkels”, aldus Jamila Knoope van Napoleon.

Eigen wikkelkleur, zelfde smaken

Ondanks de wijziging in look & feel blijven de Napoleon-smaken hetzelfde. De 27 varianten van de snoepkogels krijgen allemaal een eigen herkenbare wikkelkleur. De FSC-papieren wikkel is ter vochtbescherming gecoat met een plantaardige was van mais en koolzaad. Die was is palmolie- en kokosolievrij. De snoepproducent benadrukt via de verpakking en communicatie dat de wikkel thuishoort in de afvalbak.

 

 

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!