Social media in Nederland 2017: Instagram & Snapchat favoriet onder jongeren
Instagram gaat Twitter voorbij, Facebook, WhatsApp en YouTube groeien gestaag door
Snapchat en Instagram zijn mede door de grote populariteit onder jongeren het afgelopen jaar flink gegroeid in Nederland. Instagram is op de ranglijst van meest gebruikte social media in Nederland zelfs Twitter gepasseerd. Dat blijkt uit het ‘Nationale Social Media Onderzoek 2017‘ van Newcom Research. Het gebruik van Twitter daalde echter niet, het gebruik bleef het afgelopen jaar gelijk. Het gebruik van Facebook groeide door een toename van het aantal ouderen, het aantal jongeren neemt af.
Instagram duwt Twitter uit top-5
Het meest gebruikte sociale medium is WhatsApp, dat door 10,9 miljoen Nederlanders gebruikt wordt. De messenger wordt op de voet gevolgd door Facebook, het Amerikaanse sociale netwerk wordt door 10,4 miljoen mensen gebruikt. Beide platformen zijn voor veel Nederlanders dagelijkse kost: maar liefst 7,8 respectievelijk 7,5 miljoen Nederlanders gebruiken dagelijks WhatsApp en Facebook.
Die verhouding van dagelijkse op het totaal aantal gebruikers ligt veel hoger dan bij andere social media. Zo wordt YouTube door ‘maar’ 1,7 miljoen Nederlanders elke dag gebruikt, hoewel dat wel 31 procent hoger is dan vorig jaar. Ook het dagelijks gebruik van Instagram en LinkedIn groeide flink, met 41 respectievelijk 33 procent.
Instagram groeide van 2,1 in 2016 naar 3,2 miljoen Nederlanders in 2017. Daarmee passeerde het Twitter, dat net als vorig jaar 2,6 miljoen Nederlanders aan zich weet te binden, en daarmee uit de top-5 verdwijnt.
Facebook, WhatsApp en YouTube blijven groeien
Het gebruik van Tumblr, Foursquare, WeChat, LinkedIn en ook Twitter is niet noemenswaardig veranderd ten opzichte van vorig jaar. Met name voor Twitter is dat kenmerkend. Zou het dalende gebruik van de afgelopen jaren zijn gestabiliseerd tot de ‘vaste kern’ van de actieve gebruikers? (De zichtbare dalende lijn in onderstaande grafiek komt door het feit dat het aantal socialmediagebruikers is toegenomen van 94 naar 96 procent van de Nederlanders, en daarmee het aandeel van Twitter iets is gezakt.)
Snapchat en Instagram populair onder jongeren, Facebookgebruik neemt af
Pinterest zet haar opmars voort: 2,4 miljoen Nederlanders gebruiken het online prikbord, een groei van 20 procent ten opzichte van vorig jaar. Het aantal dagelijks actieve gebruikers blijft wat achter: 15,9 procent (381.000) van de Nederlandse pinners gebruikt het platform dagelijks.
Het gebruik van Snapchat is het afgelopen jaar flink gegroeid. Daar waar vorig jaar 1 miljoen Nederlanders regelmatige ‘snapte’, is dat dit jaar bijna verdubbeld naar 1,9 miljoen. Net als vorig jaar zijn Snapchat-gebruikers erg actief: de helft (960.000) van de Nederlandse Snapchat-gebruikers is dagelijks in de app te vinden.
Als we het gebruik van social media onderverdelen naar leeftijdsgroepen, zien we duidelijk dat Snapchat en Instagram erg populair zijn onder jongeren. Ook 20- tot 39-jarigen weten de sociale media steeds meer te vinden. Het gebruik van Facebook onder jongeren van 15 tot 19 jaar is dit jaar afgenomen ten opzichte van vorig jaar, van 88 procent naar 80 procent.
Socialmediagebruik onder 65-plussers neemt verder toe
Het socialmediagebruik naar leeftijd toont een bekend patroon, namelijk dat de meestgebruikte socialmediaplatforms ook veel gebruikt worden door ouderen. De groei van het gebruik van social media zien we vooral terug in de 65+-leeftijdsgroepen. De toename van 65-plussers die social media gebruiken stuwt het gebruik van social media door Nederlanders naar 96 procent. Vorig jaar gebruikte nog 94 procent van de Nederlanders social media.
Over het onderzoek
Vanaf 2010 voert Newcom Research & Consultancy jaarlijks een grootschalige studie uit naar het gebruik van sociale media onder Nederlanders ouder dan 15 jaar. Aan het onderzoek van dit jaar hebben net als vorige jaren een groot aantal respondenten meegewerkt. Dit jaar waren dat er 8.194. De steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Het onderzoek is afgenomen in januari 2017.
Het volledige rapport kun je hier downloaden.
Ik blijf het raar vinden dat WhatsApp in het lijstje staat, maar dat is gebruikelijk.
@Chanel, het is ook de eeuwenlange discussie of WhatsApp onder de noemer social media valt. In dit onderzoek blijkbaar wel. Zou ook niet direct mijn keuze zijn.
@Danny, Bedankt voor de toevoeging. Interessant. Echter is het de eerste keer dat ik een reactie plaats (naar mijn weten) op Marketingfacts, dus dat dit niet de eerste keer is klopt niet helemaal.
Hey Danny! Erg blij met de nieuwe update. Het verschil tussen de cijfers aangeven is 0,4 miljoen of 400.000, daar moest ik wel even over nadenken. Dagelijks gebruik is ook relevant.
Super weer Danny, altijd blij mee!
Wat ik me wel afvraag is waarom je cijfers van LinkedIn altijd zoveel lager ligt dan het echte aantal accounts. LinkedIn telt 6 miljoen Nederlanders die een account hebben waarvan een deel nog van oudsher een Engels account heeft. Heb het idee dat je die Engelse accounts achterwege laat aangezien je het over 4,3 miljoen hebt…klopt dat? Zoja, waarom? Het gaat toch om de gebruiker, niet de taal waarin het account ooit aangemaakt is?
Hi Corinne,
Leuk om te horen. Ik denk dat het goed is om te beseffen hoe deze resultaten tot stand zijn gekomen – namelijk via een vragenlijst. Of mensen daadwerkelijk een app of website openen, of dat je mensen vraagt naar het gebruik van platforms, geeft verschillende resultaten. De case die dat het beste uitlegt is toch wel die van Hyves. Net als LinkedIn rapporteerde Hyves het totaal aantal geregistreerde leden. Een cijfer dat doorgaans alleen maar oploopt, er zijn simpelweg weinig mensen die zich uitschrijven. Daar waar het ledenaantal van Hyves de ruim 10 miljoen overschreed, nam het daadwerkelijk gebruik inmiddels af omdat mensen zich naar Facebook begaven.
Veel mensen hebben een LinkedIn-account, maar hoe intensief mensen het gebruiken verschil ongetwijfeld enorm per persoon. Ik bezoek mijn account dagelijks tot wekelijks en ik noem mijzelf LinkedIn-gebruiker. Maar zou iemand die maar 1 keer per maand LinkedIn bezoekt zichzelf gebruiker noemen? Ik gok nog van wel. Maar hoe zit het als iemand maar 1 keer per jaar het platform bezoekt? Of iemand die zich misschien ooit heeft aangemeld, maar er daarna niks meer mee gedaan heeft…
Specifiek voor LinkedIn zou ik persoonlijk erg benieuwd zijn naar het maandelijks actieve gebruikers, zo rapporteren Facebook, Twitter, en de meeste andere sociale media over hun gebruikersaantallen.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg Danny 🙂 Bedacht me later dat ik de vraag ook misschien beter aan Newcom had kunnen vragen aangezien zij het onderzoek geleid hebben.
Je hebt helemaal gelijk dat er (groot) verschil zit in aantal accounts en daadwerkelijke gebruikers. Wat ik echter zie is dat in de eerste afbeelding het bovenste cijfer (volgens mij) het aantal accounts is bij álle kanalen die genoemd zijn. En dat klopt m.i. bij LinkedIn niet, wat hier staat.
Heel simpel zelf te checken: Ga in LinkedIn naar de geavanceerde zoekopties en kies daar voor Nederland. De rest van de opties vink je uit. Et voila, 6,2 miljoen accounts.
Facebook is bijvoorbeeld wel het juiste aantal accounts vermeld. Maar die zijn ook echt niet alle 10,4 miljoen actief!
Probeer ook maar eens je Facebookaccount te deleten… dat lukt je met geen mogelijkheid. Dus laten mensen die accounts voortbestaan. En ja, dan krijg je het ‘Hyves-effect’ helemaal! 😉 Maar die cijfers staan er onder vermeld in de vorm van ‘dagelijkse verbruikers’.
Benieuwd wat je er na mijn uitleg nu van denkt…. en misschien kan en wil LinkedIn hier ook op reageren??
Thnx Danny! Ook fijn je even gesproken te hebben, na je mondelinge toelichting liggen we weer helemaal op één lijn 🙂
WhatsApp wordt toch over het algemeen onder de Sociale media gerekend, zelf ben ik er ook geen fan van, maar de meeste jongeren blijkbaar wel (al ken ik wel enkele ouderen die er ook gretig gebruik van maken:-) )
liz
Hoe staan de cijfers voor Google+. Wordt dat veel gebruikt als marketing tool?
En WhatsApp begrijp ik helemaal! Ik kan nl. via een hele handige marketing tool ook de mensen via whatsApp spreken. Dit werkt zeker gezien de cijfers hierboven heel erg goed. Echter niet veel mensen kennen het nog.
Beste lezers,
Beschikken jullie eventueel over een bron waarin vermeldt staat op welk moment van de dag bedrijven het best content op Social Media kunnen plaatsen?
Ik hoop van jullie te horen.
Hi Bas,
Er zijn wel wat onderzoeken die daar wat over vertellen. Maar ik zou die links laten liggen als ik jou was. De beste tijd varieert per doelgroep/branche. Maar belangrijker nog: het is niet zo belangrijk. Wat je communiceert is vele malen belangrijker. Experimenteer en optimaliseer met soorten content, verschillende teksten, verschillende afbeeldingen. Dat levert je veel meer op dan te focussen op tijdstip van plaatsing.
Beste Danny,
Ik ben benieuwd of je ook cijfers hebt over kinderen van 10 tot 15 jaar? Ik ben zelf namelijk bezig met een onderzoek voor school en daarbij kijk ik ook naar social media gedrag van kinderen van 10 tot 15 jaar. Maar ik heb nog al moeite met het vinden van cijfers hierover.
Hoor graag van je!
hoi
jullie vaders en moeders
Ik denk dat er in Nederland een populaire datingsite is dating-jongeren.nl 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!