Nederland klaar voor digitaal pati?ntendossier
Tweederde van de Nederlanders zou gebruikmaken van een zogenoemd digitaal pati?ntendossier als dit zou besparen op hun ziektekosten.
Dit blijkt althans uit onderzoek van Trendview onder duizend volwassenen. Een digitaal pati?ntendossier is een elektronisch systeem waarbij, in tegenstelling tot de huidige papieren variant, het medische dossier van de pati?nt overal ter wereld en op elk gewenst tijdstip is op te vragen.
De pati?nt is hierbij eigenaar van zijn eigen digitale dossier, waardoor dit alleen kan worden ingezien door artsen of andere belanghebbenden als de pati?nt zelf toestemming geeft.
Het dossier wordt beheerd door een onafhankelijke instantie, die ervoor moet zorgen dat het goed beveiligd is. Vooral jongeren blijken enthousiast over dit idee, zo blijkt uit het ondertrzoek.
Belangrijkste factor onder alle ge?nqu?teerden is de verwachte besparing op de ziektekosten die de invoering van een dergelijk dossier zal opleveren. Andere voordelen zijn volgens Trendview dat een dossier niet meer kan kwijtraken en dat een pati?nt geen verkeerde medicatie meer krijgen als gevolg van ontbrekende informatie.
Extra kosten
Op dit moment worden de diverse medische dossiers van een pati?nt beheerd door meerdere behandelende artsen, zoals huisarts, specialist en tandarts. Gebrekkige communicatie, door bijvoorbeeld het ontbreken van een dossier, tussen zorgverleners is de oorzaak van veel medische fouten.
Deze medische fouten resulteren in extra kosten van ongeveer 1,4 miljard euro per jaar, zo bleek vorige week al uit het rapport (pdf) van NICTIZ (Nationaal ICT-Instituut in de Zorg) en NPCF (Nederlandse Pati?nten Consumenten Federatie). De invoering van een centraal digitaal dossier zou deze medische fouten kunnen voorkomen.
Bron: