Nederlander verwacht veel online te blijven shoppen

Meer gemak in bestelproces en snellere leveringstijden worden genoemd als grootste verbeterpunten

Nederlander verwacht veel online te blijven shoppen

De meerderheid van de Nederlanders gaat na de coronacrisis even vaak online aankopen te gaan doen als nu en de afgelopen maanden. Althans dat denken ze zélf. De meerderheid verwacht na de coronacrisis even vaak online aankopen te doen als nu en ruim één op de tien consumenten verwacht zelfs váker online aankopen te doen dan nu.

Het afgelopen jaar hebben Nederlanders vaker online gewinkeld, ook bij lokale ondernemers. Zo is het online bestellen van avondeten flink toegenomen. Dat wijst het 'What’s Happening Online'-onderzoek van Ruigrok NetPanel uit. Het onderzoekbureau bracht vandaag resultaten naar buiten van de monitor die nu zo'n 15 jaar loopt. Het afgelopen jaar hebben Nederlandse consumenten vaker online aankopen gedaan, en dat ziet Ruigrok NetPanel terug onder alle generaties. Waar vorig jaar 15 procent minimaal eens per week online iets kocht, is dat in 2021 gestegen tot 24 procent. Ook zijn behoeften rondom online winkelen veranderd.

Het is overigens ontzettend lastig met enige zekerheid te bepalen welke behoeften dat zijn, maar als je het consumenten zélf vraagt komen ze met irritaties die moeten worden opgelost: Een gemakkelijk bestelproces is belangrijker geworden (van 51 procent naar 58 procent). Daarnaast ergeren we ons vaker aan een langere levertijd dan voor de coronacrisis het geval was (van 51 naar 58 procent). Online winkelen lijkt een blijvertje. De meerderheid (62 procent) verwacht na de coronacrisis even vaak online aankopen te doen als nu en ruim één op de tien consumenten verwacht zelfs váker online aankopen te doen.

Ruim de helft van de respondenten heeft weleens online avondeten besteld

Ook lokale ondernemers hebben geprofiteerd van de online verkoop. Twee derde van de consumenten heeft het afgelopen jaar online aankopen gedaan bij lokale ondernemers. Zo heeft ruim de helft van de respondenten (56 procent) weleens het avondeten online besteld, dit is meer dan vorig jaar (45 procent). Vooral consumenten, geboren tussen 1981 en 1996 hebben - volgens eigen zeggen - de lokale winkels en horeca gesteund. Het jaarlijkse onderzoek van Ruigrok NetPanel brengt online gedrag van Nederlanders in kaart en vraagt hen uit naar verwachtingen. De onderzoekspopulatie van het onderzoek bestaat uit Nederlanders die gebruik maken van internet en zoomt in op generaties: Digitieners, Millennials, Generatie X en Babyboomers. Het hele rapport is trouwens te downloaden: What’s Happening Online-onderzoek 2021.





2.053 Nederlanders van 14 jaar en ouder hebben de online vragenlijst ingevuld. 

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.