Nederlandse consument reageert positief op merkactivisme

Hoe beïnvloedt merkactivisme de houding van consumenten tegenover merken?

16 januari 2023, 07:00 1512 x gelezen

Dr. Ir. Peeter Verlegh deed voor SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie) onderzoek naar merkactivisme door 1019 Nederlandse consumenten te vragen welke onderwerpen zij geschikt vinden (en welke niet), en hoe merkactivisme hun houding tegenover het merk beïnvloedt. Het onderzoek wordt op 2 februari gelanceerd.

Standpunt over maatschappelijk relevante issues

Er wordt steeds vaker van merken verwacht dat zij een standpunt innemen over maatschappelijk relevante issues. Denk aan de Always’ #LikeAGirl campagne om vrouwelijk empowerment te bevorderen of Patagonia’s activisme met betrekking tot klimaatverandering. Maar wat denkt de Nederlandse consument er eigenlijk over en welke onderwerpen zijn wel of niet geschikt?

Onderzoek onder 1019 Nederlanders

Als onderdeel van Peeters publicatie voor SWOCC zijn 1019 Nederlandse consumenten benaderd. De resultaten laten zien dat zij gematigd positief zijn over merkactivisme. Voor 25% van de Nederlandse consumenten kan het een ‘reason to buy’ zijn, maar voor een nog grotere groep kan het ook een reden zijn om een merk niet te kopen (wanneer men het oneens is met het standpunt van het merk).

Verschillen tussen jong en oud

Volgens deze studie worden ook verschillen binnen de bevolking duidelijk. Jongere (18-35 jaar), linkse consumenten reageren significant positiever op merkactivisme dan oudere (66+), rechtse mensen. Uit de studie blijkt ook dat sommige onderwerpen geschikter zijn dan andere. Mensen reageren positief als merken zich uitspreken over zaken die gerelateerd zijn aan bedrijfsvoering (klimaatverandering, vervuiling, fair trade) of over onderwerpen die universeel als ‘goed’ gezien worden (mensenrechten, vrijheid van meningsuiting, anti-racisme).

Controverse minder geschikt

Meer controversiële onderwerpen als LHBTi rechten, vluchtelingen, abortus of het slavernijverleden worden minder geschikt gevonden. Naast deze bevindingen presenteert Verlegh in de SWOCC-publicatie het ‘Aligned Activism Model’, dat bedrijven kan helpen de ‘sweet spot’ voor de ideale strategie voor merkactivisme te vinden.

De publicatie wordt officieel gepubliceerd op donderdag 2 februari 2023 in de Doelenzaal (universiteitsbibliotheek, Universiteit van Amsterdam, Singel 425, 1012 WP Amsterdam). Tijdens het evenement zal auteur Peeter Verlegh zijn bevindingen toelichten. Daarnaast delen de top 100 marketeers Natalie Lam (Philips) en Ine Stutjens (Auping), en Jeffrey de la Fuente (BKB) hun expertise op het gebied van merkactivisme en communicatie.

Brand Activism Event bijwonen

Wil je het evenement ‘SWOCC presenteert: Brand Activism’ bijwonen? Dan kan je je aanmelden via Tanja Henkel van SWOCC, 020 525 3590 of tanja@swoc.nl. Voor meer informatie over de publicatie, beeldmateriaal en interviewaanvragen kan je eveneens contact opnemen met Tanja.

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) doet fundamenteel wetenschappelijk onderzoek op het gebied van merken en communicatie. Deze kennis maakt SWOCC toegankelijk voor de praktijk, bijvoorbeeld door het uitbrengen van publicaties, het organiseren van lezingen en het schrijven van blogposts: via dit account zullen onderzoekers, docenten en andere schrijvers hun kennis over marketing delen. De stichting is in 1995 opgericht op initiatief van Giep Franzen en is gelieerd aan de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Meer SWOCC? Ga naar swocc.nl of volg ons via @SWOCC_NL

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!