Nederlandse consumenten shoppen aanzienlijk meer bij Chinese webshops
Chinese webshops waren het afgelopen jaar flink in trek bij Nederlandse consumenten. Zij gaven in totaal 265 miljoen euro uit aan Chinese shops. Het aandeel crossborder-bestedingen nam daardoor toe van 5 naar 7 procent.
Dat blijkt uit de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek dat door GfK wordt uitgevoerd in opdracht van branchevereniging Thuiswinkel.org en Retail Insiders in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.
Het totaal aan online crossborder-bestedingen steeg met 13 procent en bedroeg in totaal bijna 4 miljard euro. Het aantal aankopen over de grens steeg met 17 procent tot 40 miljoen. Duitsland staat op nummer één, een kwart van de crossborder bestedingen gaan naar dat land. China laat wel de grootste stijging zien. In totaal nam het aantal online crossborder aankopen uit dat land toe naar 8,9 miljoen. Het aandeel groeide daarmee van 18 naar 22 procent. Algemeen directeur Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org: ‘In de voorgaande twee jaar zagen we de online bestedingen van Nederlandse consumenten bij Chinese webshops juist afnemen, omdat die sinds 2021 niet meer zijn vrijgesteld van BTW. In 2023 zien we een flinke toename. Ook naar andere landen buiten de EU zien we de bestedingen toenemen.’
In totaal gaven Nederlandse consumenten in 2023 voor 34,7 miljard euro online uit. Een groei van 3 procent. De groei komt vooral door uitgaven aan vakanties en tickets voor attracties en evenementen. Aankopen van en online bestedingen aan producten zijn nagenoeg gelijk gebleven.