Nederlandse internetgebruiker surft dicht bij huis

29 oktober 2003, 07:14

Online onderzoeksbureau Multiscope constateert met haar website bereiksmetingsysteem Visiscan dat de Nederlandse internetgebruiker een duidelijke voorkeur heeft voor het bezoeken van Nederlandse websites.

Voor haar analyse heeft Multiscope de afzonderlijke top 100 van nationale en internationale websites samengevoegd. Uit de nieuwe top 100 ranking die op deze manier ontstaat, blijkt dat 84% van de websites van nationale aard is en 16% van internationale.

Gerekend naar volume (= aantal bezoekers) is de verhouding wat gunstiger voor de internationale websites. Zij nemen 18% van de bezoekers voor hun rekening, maar de nationale websites domineren nog altijd sterk met 82% van het totaal aantal bezoekers.

Nederlandse internetgebruikers blijken wel voor buitenlandse websites te kiezen als het gaat om ‘gestandaardiseerde diensten’ zoals software (Microsoft, Download.com, Macromedia, RealNetworks), zoeken (Google.com, Yahoo), homepages bouwen (Geocities, Angelfire), shopping, communities en e-mail. Opvallend is daarbij dat Yahoo zowel een belangrijk aandeel heeft in zoeken, homepages bouwen (Geocities) als in e-mail en community sites.

Entertainment ongekend populair

Uit de samengevoegde ranking blijkt ook opnieuw dat entertainment content op internet veel bezoekers trekt. Binnen deze hoofdcategorie zijn vooral de subcategorie?n ‘Gokken en Loterijen’ (8,8 miljoen bezoekers), Erotiek (5,1 miljoen bezoekers), Games (4,6 miljoen bezoekers) en E-cards (2,2 miljoen bezoekers) populair. Ook binnen de entertainment categorie blijkt echter de voorkeur van de surfer voor Nederlandse websites. De marktleider in ieder van de subcategorie?n is een Nederlandse website.

Bron:

http://www.multiscope.nl/

Alex Stil
CEO bij Reddion

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!