Nederlandse merken top-5
De Fransman Jean-Noel Kapferer heeft op verzoek van Tijdschrift voor Marketing een Top-5 van Nederlandse merken samengesteld. Achtereenvolgens zijn dit: Leerdammer, Andrelon, Campina, Becel en Dreft.
Leerdammer heeft zijn eerste positie te danken aan het feit dat de kaas in heel Europa succesvol gepositioneerd is als een premium Emmentaler en dat de prijs dubbel zo hoog is als gewone Nederlandse kaas. De Leerdammer is een goed voorbeeld van waarde innovatie, aldus Kapferer. Andrelon is het grootste shampoomerk in Nederland. Het merk heeft aangetoond dat revitalisatie van een oud lokaal merk zinvol kan zijn. Wel moet het met zorg behandeld worden en er mag niet terug worden teruggedeinsd voor vernieuwing. Campina heeft de derde positie te danken aan het feit dat het merk zichzelf blijft uitvinden met telkens nieuwe producten. Becel bestaat al dertig jaar en probeert te leren van alle tegenslagen die er in de loop der jaren zijn geweest. Het merk is in de loop der tijd uitgebouwd tot een breed assortiment met diverse olien en dressings. Dreft heeft een reputatie die gestoeld is op 40 jaar actieve marketingcommunicatie. Dreft heeft zich ontwikkeld tot een suprabrand met diverse varianten voor zijde, wol en gekleurde was.
Bron: Tijdschrift voor Marketing