Nederlandse werknemer gebruikt zakelijke e-mail ook veelvuldig priv

8 december 2003, 17:25

Meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven denkt dat meer dan ??n op de vijf e-mails binnen de onderneming priv?-gerelateerd is. Dit blijkt uit een recent onderzoek in opdracht van Hitachi Data Systems (HDS), dochteronderneming van Hitachi Ltd. (NYSE: HIT). Daarmee voert het Nederlandse bedrijfsleven de ranglijst aan binnen Europa. Gemiddeld in Europa heeft 22,6 procent van de bedrijven te maken met meer dan 20 procent priv?-e-mail.

Nieuwe regelgeving stimuleert bedrijven om alle e-mailberichten minimaal drie jaar te bewaren. Daardoor legt priv?-e-mailverkeer een enorme druk op de dataopslagsystemen. Het is dan ook opmerkelijk dat slechts 23 procent van de Nederlandse ondernemingen meer dan 10 procent van de storage-capaciteit reserveert voor e-mail: het laagste percentage in Europa.

Analisten van IDC verwachten dat het aantal e-mails dat per dag verstuurd wordt, van 9,7 miljard in 2000 zal groeien tot 35 miljard in 2005. “Bedrijven zijn terughoudend met het nemen van draconische maatregelen om het e-mailgedrag van medewerkers in de hand te houden. Toch zoeken ze manieren om e-mail-content effici?nt op te slaan”, zegt Nick Howe, Global Solution Services Director (EMEA) bij Hitachi Data Systems. “Met de nieuwe regelgeving voor e-mailarchivering worden bedrijven die hier niet in slagen, geconfronteerd met enorme rekeningen voor opslag. Dit onderzoek toont aan dat e-mailopslag een niet te vermijden onderwerp is, dat grote delen van de kostbare IT-middelen belast.”

Driekwart van de ondervraagde IT-managers gaf aan dat e-mail meer dan vijf procent van de totale storage-capaciteit besloeg. Een kwart van de respondenten gaf aan dat dit percentage 20 was, terwijl 10 procent dit aandeel nog hoger inschatte met 40 procent als maximum. In Nederland gaf 23 procent van de respondenten aan dat meer dan 10 procent van de opslagcapaciteit voor e-mail gereserveerd was.

Bron: Persberichten.com

Alex Stil
CEO bij Reddion

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!