Neem je de rode pil of de blauwe?
The Matrix maakt zijn naam waar. Byron Sharp over stoppen met adverteren. Creators als onderdeel van het merk. Weer een nieuwe ‘smart glass’ en 1.000 mooie dromen. Dat allemaal in de nieuwe week van Koot!
Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.
#1 The Matrix
Op 22 december staat de première gepland van ‘The Matrix Resurrections’. De vierde episode van dit sciencefictionverhaal. Inmiddels is er een promowebsite in de lucht die (zoals je zou verwachten) het bekijken waard is. Er is natuurlijk de standaard redpill/bluepill-keuze als instapmoment. Maar dan wordt het bijzonder. Op basis van data door IP-tracking en andere tools krijg je een totaal gepersonaliseerde ervaring gepresenteerd. Inclusief een selectie van opnamen uit de aanstaande film die worden samengesteld op basis van verschillende datapunten (waar je bent, het tijdstip waarop je bent aangemeld, enzovoort). Dit impliceert dat iedere trailerervaring ‘uniek’ is. Zelfs met de integratie van de voice-over. Het geeft maar weer eens aan dat de moderne technologie binnenkort bepaalde aspecten van creatieve werk zal veranderen. Hoelang gaat het nog duren voordat je gewoon een heleboel dingen produceert en het dan in een AI-blender gooit voor het maken van oneindige aantallen bewerkingen die vervolgens A/B-getest worden totdat een optimale versie is gevonden zonder enige menselijke input. Niet zo lang misschien?
#2 Byron Sharp: wat als merken stoppen met adverteren?
Met dank aan Screenforce deze week een aardig onderzoek van Byron Sharp et all. Wanneer merken een jaar of langer niet adverteren dan dalen de verkopen steeds meer in de erop volgende jaren. Gemiddeld is de daling na een jaar 16 procent en na twee jaar 25 procent. De conclusie van Byron Sharp en zijn medeauteurs is dat een merk waarvoor geen reclame meer wordt gemaakt lijkt op een vliegtuig zonder motor. De verkopen voor de meeste merken gaan omlaag en deze daling wordt steeds groter naarmate het merk langer stopt met adverteren. De onderzoeksresultaten maken duidelijk dat stoppen met adverteren, hoe aantrekkelijk soms ook vanwege de kortetermijnverhoging van de winstmarge, het risico met zich meebrengt dat de merkverkopen dalen. De bekendheid van het merk, de ‘mental availability’, verdwijnt zonder een voortdurende update van reclamecontacten. Om je marktaandeel (SOM) te verdedigen is een vergelijkbare share of voice (SOV) qua reclamebestedingen essentieel.
Marketingfacts schreef eerder ook al over dit onderzoek.
#3 Podopi
Misschien wel de eenvoudigste manier om een podcast te maken is om gebruik te maken van de tool Podopi. Voorwaarde is wel dat je een website of een blog hebt. Podopi zorgt ervoor dat iedereen online content automatisch om kan zetten in een podcast. ‘Zonder een vinger uit te steken, zet Podopi blogtekst om in gesproken audio en video’. Gaat dit werken? Vrees van niet. Maar het geeft wel weer aan hoe snel de ontwikkelingen in het audiolandschap momenteel gaan.
#4 Untools
Soms helpen modellen om je denken te structureren, de werking van je denkprocessen te presenteren om te komen tot de echte insight. Untools heeft de meest interessante modellen even voor je op een rijtje gezet. En niet alleen dat, ook nog eens in toegankelijke taal uitgelegd wat het model doet en hoe het werkt.
#5 Facebook & Ray-Bans video glasses
En daar zijn we weer! Weer een nieuwe bril! Facebook en Ray-Ban introduceren de ‘slimme’ Wayfarer Stories-bril en is nu te koop in de VS, het VK, Italië, Australië, Ierland en Canada. De bril kost 299 dollar en kan foto’s en video’s van 30 seconden opnemen via dubbele 5-megapixelcamera’s, openluchtgeluid afspelen zonder koptelefoon en oproepen aannemen. Foto’s en video’s kunnen worden gedeeld met een bijbehorende smartphone-app. Wayfarer Stories zijn er in verschillende stijlen en kleuren en kunnen worden gemaakt als zonnebril of met ongekleurde, glazen op sterkte of multifocale glazen. De bril heeft een batterijduur van slechts een paar uur, maar de meegeleverde oplaadcassette biedt ongeveer een dag gebruik.
#6 Chipotle Creator Class
Fastfoodconcern Chipotle integreert de creator-trend nu in de communicatiestrategie. Creators krijgen de mogelijkheid om onderdeel te worden van een structurele groep van vijftien ‘creators’ die natuurlijk allemaal gebruik kunnen maken van aansprekende voordelen. Het ‘Chipotle Creator Class’-programma probeert de transactionele relatie tussen makers en merken opnieuw te definiëren met een echte creator-first benadering die samenwerking en carrièregroei bevordert. Chipotle organiseert maximaal drie virtuele brainstormsessies per jaar waar Chipotle Creator Class-deelnemers concepten, ideeën en strategieën kunnen delen om te helpen bouwen aan de toekomst van het merk. “De Chipotle Creator Class is een geheel nieuwe benadering van influencer-relaties die zich richt op het belonen, bedanken en empoweren van onze grootste fans”, zegt Chris Brandt, Chief Marketing Officer. Zou dit dan een voorbeeld kunnen zijn van de integratie tussen creators en merken? De vraag blijft dan natuurlijk wat de ‘neutraliteit’ en ‘transparantie’ van de samenwerking gaat zijn vanwege een wederzijds belang!
#7 Twitter Communities
Twitter introduceert deze week weer een nieuwe feature: communities. Iets dat je kunt vergelijken met Facebook Groepen. Vanaf woensdag kunnen Twitter-gebruikers worden uitgenodigd voor de eerste reeks communities. Zodra mensen lid worden van een community, kunnen ze rechtstreeks naar andere leden tweeten in plaats van alleen naar hun volgers. Alleen leden van een community kunnen tweets die door andere leden zijn verzonden, leuk vinden of erop reageren. “Communities zijn voorlopig alleen op uitnodiging beschikbaar, maar we werken aan manieren om communities te ontdekken en er lid van te worden”, aldus Twitter.
#8 Purpose over de rug van je klanten
Stel je voor dat je op je bankafschrift kijkt en ziet dat er een bedrag van één dollar is afgeschreven. Wat kan dat zijn? Een vergoeding voor iets dat je online hebt gekocht. Kosten van de bank? Of gewoon, je bank die Robin Hood speelt en geld doneert aan mensen in nood. Dat laatste gebeurde recent bij een bank in Pittsburgh, waar meerdere klanten deze vreemde afschrijving op hun rekeningafschrift opmerkten. Het resultaat: lange wachtrijen, boze klanten en onoverkomelijke vragen. Uiteindelijk heeft de bank dit programma stopgezet en het geld teruggestort. Een wel heel opmerkelijke actie om te laten zien dat je als bank ook snapt dat corporate social responsibility een belangrijk onderdeel is van je imago. Je zou ook kunnen stellen dat deze bank er tenminste open over is want laten we eerlijk zijn, als ze het zelf betalen dan betaal jij dat als klant indirect ook.
#9 Scroll or Stroll
In aansluiting op de verhalen over de Metaverse in de vorige nieuwsupdate hier nog even een in jip-en-janneketaal geschreven artikel over de huidige ontwikkelingen rondom het buzzword ‘metaverse’. Misschien geeft de titel nog wel het beste het verschil weer tussen de huidige en toekomstige situatie. In de huidige wereld gebruiken we de technologie om te ‘scrollen’. Een bijna eendimensionale wereld. Jongeren (Generation Z en Alpha) hebben inmiddels dat scrollen vervangen door te strollen. Niet eendimensionaal deelnemen maar een wandeling maken in een 3D-wereld. Zoals gezegd: tijd voor de marketeers om wakker te blijven.
#10 1000 Dreams
Wat een prachtig verhalenproject: 1000 Dreams vertelt de verhalen van 1.000 vluchtelingen in heel Europa. Een contentidee dat de heersende beeld van de vluchtelingen in de media probeert te veranderen.
De week van Koot op Clubhouse
Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Elke zondag om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest.