Netto inkomsten media-exploitanten blijven onder druk

2 juli 2003, 17:25

In Nederland zal de groei van de bruto mediabestedingen dit jaar 6,5 procent zijn ten opzichte van 2002, maar deze groei gaat in netto zin verloren.

Dit meldt ZenithOptimedia in een prognose van de ontwikkelingen van de mediabestedingen in dit jaar. De prognose maakt onderdeel uit van de Advertising Expenditure Forecasts van ZenithOptimedia International, waarbij de internationale voorspellingen vertaald worden naar lokaal niveau. De Nederlandse tak verwacht dat de groei van tv- en radiobestedingen onvoldoende zullen zijn om de toenemende kortingsregelingen te compenseren. Ook print (dagbladen en tijdschriften), bios en buitenreclame blijven onder druk staan. Over internetbestedingen is ZenithOptimedia positiever.

Het bureau tekent verder aan dat er een groeiende discrepantie is tussen bruto en netto bestedingen. Ze schat dit op 56 procent. De netto mediabestedingen zouden in 2003 dan ruim 1,5 miljard euro zijn in plaats van de gepubliceerde 3,6 miljard bruto. ?Gezien de dynamische ontwikkelingen, toegenomen concurrentiedruk, plus de nadruk op scherpere tarieven is het analyseren van en werken met bruto mediabestedingen niet meer representatief?, vindt ZenithOptimedia.

Bron:

http://www.adformatie.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!