Nico Schoonderwoerd en zijn passie voor data en innovatie
Nico Schoonderwoerd aan het woord over data in de wereld der sociale media
Nico Schoonderwoerd is natuurkundige en werkte eerder tevens als risicomanager in de bankwereld. Het bewerken van bakken vol digitale data en vernieuwingsdrang vormden daarbij zijn drijfveren. Met meerdere online bedrijven laat hij deze passie voor data en innovatie tegenwoordig los op de wereld der sociale media. In deze aflevering van Top Names van Fast Moving Targets gaat hij met Roeland Stekelenburg in gesprek over drie van zijn voornaamste initiatieven en de bijbehorende doelen en businessmodellen.
Miljoenhuizen.nl: een zoekmachine voor woningen
In 2005 deed Schoonderwoerd zijn zakelijke intrede in de online wereld, met een zoekmachine voor woningen. Als tegenhanger van Funda bracht hij met Miljoenhuizen.nl het huizenaanbod mét prijsgeschiedenis van meerdere aanbieders bij elkaar. Dat aanbod bestaat inmiddels uit 1,4 miljoen woningen en met teruglopende concurrentie door de huidige malaise op de onroerend goedmarkt doet het bedrijf het goed.
Het businessmodel? Enerzijds advertenties, anderzijds inkomsten van een API die door derden gebruikt wordt om informatie te verkrijgen over de Nederlandse woningmarkt.
Twirus: een overzicht van trending topics, tags en tweeps
Vier jaar later stak de economische crisis de kop op. En begon Twitter in Nederland aanzienlijk te groeien. Maar het ontbrak Schoonderwoerd aan iets: “Ik miste trending topics in de Nederlandse taal. Die wilde ik bereiken.” Schoonderwoerd startte Twirus, een website en een Twitteraccount dat één keer per dag een overzicht geeft van de Nederlandse trending topics, tags en populaire tweeps. Al snel werd Twirus beschikbaar in de Europese talen die Schoonderwoerd en mensen om hem heen beheersen. Voor al die talen geeft Twirus ieder uur de vijf belangrijkste onderwerpen en de vijf meest genoemde personen. Dat laatste bleek een interessante dienst te zijn: “Mensen houden nu eenmaal van populariteitslijstjes, die werden vaak geretweet. Dat heeft geresulteerd in 100.000 volgers wereldwijd, waarvan een relatief groot deel afkomstig is uit Spaanstalige landen.”
Het businessmodel? Dit maal geen advertenties: “Ik heb er bewust voor gekozen geen reclame op de site te plaatsen. Wel neemt Sanoma via de API Twirus-data af en gebruikt Schoonderwoerd Twirus als uithangbord voor een aantal van zijn projecten, zoals het RTL-Twitterdebat in 2010.
PeerReach: een online invloedscore
En afgelopen zomer startte Schoonderwoerd PeerReach, waarmee hij de invloed van gebruikers op sociale netwerken meet. Hoe? Per gebruiker uitgesplitst naar expertisegebied, vormgegeven op een Google Pagerank-manier en de een zware meetelling van de social graph van de gebruiker: je invloedrijke volgers geven jou punten die een indicatie zijn voor jouw kwaliteit als blogger.
Het businessmodel? Schoonderwoerd ziet heil in influential marketing: “Influence wordt daar steeds belangrijker: bedrijven bieden invloedrijke personen steeds vaker goedkoop diensten of producten aan in de hoop dat zij er online positief over gaan communiceren.”
Hoewel PeerReach nog maar kort bestaat, wil Schoonderwoerd snel groeien: “Binnen een paar maanden willen we wereldwijd. Als het ons lukt binnen vier maanden investeerders aan ons te binden kunnen we binnen een jaar groeien van vier miljoen geïndexeerde Nederlandse accounts naar 100 miljoen internationale accounts.”