Nico van Zetten veegt de vloer aan met bereikonderzoek

28 oktober 2003, 10:57

Het Summo is aan kritiek bezweken en het is maar de vraag hoe lang opvolger NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) het gaat volhouden. Eerder al werd alternatief onderzoek opgestart, nu is er hevige kritiek van Nico van Zetten.

De uitgeefdirecteur van Audax ligt op ramkoers. Audax doet het in deze bange uitgeversdagen relatief goed en laat zijn stem horen. Eerder stapte Van Zetten al met nodig rumour uit het NUV (Nederlands Uitgevers Verbond). In uitgeversvakblad Media Facts zegt hij hierover: ‘In laagconjuncturele, competitieve markten, waar het gevecht om de geldstroom van dag tot dag op de werkvloer wordt uitgevochten, zowel op lezers- als advertentiemarkt, kan ik geen thema’s bedenken die collectieve belangen representeren.’

Nu moet het klassieke bereikonderzoek het ontgelden. Van Zetten startte drie jaar geleden een eigen continu bereiksonderzoek, nu zoekt hij de confrontatie: ‘Als het mediumtype tijdschriften niet snel accountable wordt, zal het achter in de rij moeten aansluiten.

Communicatieonderzoek toont aan dat de communicatie-effecten en de bijdragen aan communicatiedoelstellingen door televisie veel effectiever en kosteneffici?nter wordt ingevuld. Het mediumtype televisie is ook meer accountable want je betaalt naar rato van commercialbereik. Dat geldt eveneens voor internet en ook radio gaat die kant op. Maar bij tijdschriften mogen adverteerders nog steeds betalen voor het gemiddelde mediumbereik […] Een historisch gemeten statistisch gemiddelde is volledig achterhaald. We hebben het dan over bereiksonderzoek dat meet wat print historisch heeft gepresteerd in z’n gemiddelde over 52 weken. Op het moment dat de resultaten worden gepresenteerd is het veldwerk al min of meer verouderd. Deze resultaten worden vervolgens voorspellend gebruikt. Dat kan dus niet. De techniek en de infrastructuur staat ons inmiddels toe om het nummer te meten waarin is geadverteerd. Ik weet dan precies wat het desbetreffende nummer heeft gepresteerd en wat de reclameverwerking is. Audax laat de adverteerder daarop afrekenen en niet op het statistisch gemiddelde mediumbereik’

Bron:

Media Facts

Via:

Nieuwsbrief Communicatienieuws

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Astrid Mali – Germanus

    Hallo.

    Ik zou graag willen weten of Nico van Zetten vroeger een collega van mij is geweest/ Wij werktenin de jaren 70 bij Bonaventura (ofwel Elsevier). Nico deed agvertentieverkoop.

    Groet,

    Astrid Mali-Germanus


    27 november 2010 om 01:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!