Niels Aalberts (muziekmarketeer) over doorbreken in de muziek, Kyteman en kippenvel

2 mei 2016, 13:00

Waarom is ‘commercieel’ in de muziekindustrie zo vaak een scheldwoord? Kunst of niet, het zal toch verkocht moeten worden. Muziekmarketeer Niels Aalberts weet daar alles van. “Vandaag de dag is de scheidslijn tussen muziek en commercie wel vervaagd”, zegt hij. “Maar ik hou er niet van als mensen hun stijl aanpassen om hun muziek te verkopen.”

Online marketeer Niels Aalberts weet alles van de muziekindustrie, een bedrijfstak die als eerste werd geraakt door de opkomst van internet. Aalberts maakte onder meer een handleiding voor makers om succesvol een publiek te bereiken en gaf ‘Eerste Hulp bij Plaatopnamen’ aan muzikanten. Vanaf 1 maart 2016 is Niels Aalberts de nieuwe eindredacteur van 3voor12, het muziekplatform van de VPRO.

Aalberts, zelf dol op onder meer Dusty Springfield, schreef het boek Doorbraak over het succes van de Nederlandse band Kyteman en principes over het bereiken van een doorbraak. “Toen ik Kyteman voor het eerst ontmoette vond ik het een kansloos project”, zegt hij. Uiteindelijk gaat de marketeer af op zijn onderbuikgevoel. “Ik raak gespitst op kippenvel: ben ik erdoor geraakt? En hoe kunnen we dat dan breder trekken.” En dat gebeurde ook bij Kyteman.

Bekijk deze aflevering op 7Ditches.tv

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

1 Reactie

    H.C. Boschma

    Super interessant interview.


    3 mei 2016 om 06:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!