Dingen niet te doen als digitaal analist, Google’s mobiele zoekwaarschuwing & Dynamic Tag Management
Nieuws van webanalisten (deel: 147)
In deze samenvatting delen we 10 dingen die je niet moet doen als digitaal analist, Arend Zwaneveld interviewt Adobe’s Jeff Chasin over Dynamic Tag Management, we leggen uit waarom Google’s mobiele zoekwaarschuwing je website bezoekers kan kosten, en Webanalisten organiseert op 24 juni de tweede Digital Data Tips Tuesday!
10 dingen die je niet moet doen als digitaal analist
Hoe goed je iets ook bedoelt, het kan altijd voorkomen dat je een fout maakt. Een belangrijke term in de medische wereld is “primum non nocere”, ’doe ten eerste geen kwaad’. Als webanalist heb je geen mensenlevens in handen, maar ook jij kunt voorkomen dat je bepaalde fouten maakt in je werk. Daarom deze 10 schadelijke, maar te voorkomen, dingen die je niet moet doen als digitaal analist.
- Raak niet te opgewonden
- Word niet te afhankelijk
- Word niet te technisch
- Vergeet niet dat je naar mensen kijkt
- Beantwoord niet elke vraag
- Wees niet te specifiek
- Neem een stap terug
- Kijk niet naar data in silo’s
- Word niet verliefd op je modellen
- Wanhoop niet
Lees meer over deze 10 dingen die je niet moet doen als digitaal analist.
Interview: Dynamic Tag Management – Adobe voegt missing link toe aan Marketing Cloud
Afgelopen augustus 2013 heeft Adobe het Tag Management-systeem (TMS) ‘Sattelite’ gekocht van Search Discovery. Jeff Chasin verhuisde mee naar Adobe en was onlangs in Nederland om Adobe’s meest recente webanalytics-dienst te presenteren aan de schrijvende pers. Arend Zwaneveld sprak met hem.
Lees het interview met Jeff Chasin op Webanalisten.nl
Google’s mobiele zoekwaarschuwing kan je site bezoekers kosten
In hun doorgaande missie om de beste zoekresultaten te brengen, heeft Google vorige week aangekondigd dat het zoekers zal waarschuwen zodra een mobiele URL naar de homepage redirect. Dit kan een impact hebben op je organische zoekresultaten.
Als zoekers een zoekresultaat kiezen, verwachten ze de content te krijgen die in dat zoekresultaat wordt omschreven. De titel in de blauwe link omschrijft een product of een stuk informatie dat ze willen, en idealiter worden de URL en de omschrijving ook getoond. Echter, sommige websites zijn zo ingesteld dat ze mobiele browsers redirecten naar de homepage van de website, of de mobiele site, in plaats van de pagina die gebruikers verwachten. Google noemt dit een “faulty redirect”.
Deze ervaring is frustrerend voor zoekers en Google heeft besloten om deze ervaring te verbeteren door gebruikers te waarschuwen.
In plaats van de standaardomschrijving van de pagina onder de URL, komt er een waarschuwingsboodschap te staan. Het is in de praktijk maar de vraag of de meeste zoekers begrijpen wat deze waarschuwing betekent, maar de link “Probeer het toch” zal mensen doen twijfelen aan het zoekresultaat.
Lees in het artikel op Webanalisten.nl hoe je kunt uitvinden of je eigen site dergelijke ‘faulty redirects‘ heeft en wat je kunt doen om deze te voorkomen.
A/B-testen – hoe dan wel – 24 juni #Digial Data Tips Tuesday nr 2 in Amsterdam
De afgelopen jaren heeft Ton Wesseling vanuit zijn werk als optimalisatie-adviseur honderden A/B-testen van anderen voorbij zien komen. Van meer dan de helft van deze testen waren de conclusies niet volledig of zelfs helemaal niet juist. Het is dan ook niet verbazend dat hij vaak de vraag krijg: we hebben nu al zoveel winnende A/B-testen live gezet – hoe kan het toch dat de conversie van ons hele digitale kanaal niet stijgt?
Geen mooiere plek om dit op te pakken als onderwerp bij de Digital Data Tips Tuesday. Op 24 juni organiseren we in Amsterdam de tweede bijeenkomst na een succesvolle eerste sessie over Tag Management op 6 mei jl. Dit maal dus over A/B-testen. Met deze voor nagenoeg iedereen gratis toegankelijke sessies willen we meehelpen de kennis over analytics & optimalisatie binnen Nederland en omgeving naar een hoger niveau te tillen. Alle sessies zijn Engelstalig.
Bekijk het programma en schrijf je gratis in op Webanalisten.nl