Eindelijk: automatische regels voor advertenties op Facebook

19 januari 2017, 13:30

De automatische frequency cap is er

Facebook komt adverteerders tegemoet met automatische regels. Hierdoor hoopt het platform dat veel handmatig werk wordt vervangen door geautomatiseerde regels die je zelf in kan stellen.

Eén van de regels die je kan instellen, is het beëindigen van een advertentie zodra deze een bepaalde frequentie heeft behaald. Ja, je leest het goed: er is eindelijk een automatische frequency cap mogelijk!

Minder handmatig werk met automatische regels

Zodra een campagne, advertentieset of advertentie aan een bepaalde voorwaarde voldoet, kan Facebook je een melding sturen of een bepaalde actie uitvoeren. Dat is hoe automatische regels werken.

De automatische regels zijn te vinden in zowel het Advertentiebeheer als de Power Editor. De onderstaande afbeeldingen geven weer waar je de optie kan vinden.

automatische regels facebook advertentiebeheer

Automatische regels in Advertentiebeheer

automatische regels facebook power editor

Automatische regels in Power Editor

Zodra een campagne, advertentieset of advertentie voldoet aan een bepaalde voorwaarde, treedt de regel in werking. Hiervan krijg je een melding in je advertentieaccount en eventueel per e-mail. Aan welke voorwaarden een regel moet voldoen, bepaal je zelf.

Je kan ervoor kiezen om Facebook alleen een melding te laten versturen zodra een regel wordt uitgevoerd, maar je kan Facebook ook direct een actie laten uitvoeren, zoals het beëindigen van een campagne of advertentie(set) of het aanpassen van het budget of handmatige bod.

Let op: de regels gelden op alle actieve campagnes, advertentiesets of advertenties. Je kan de regels dus niet per stuk instellen!

Voorwaarden van je regel instellen op verschillende gebieden

Je kunt regels opstellen op basis van voorwaarden die zich afspelen op Facebook, maar ook op basis van gebeurtenissen op je website. Hiervoor heb je een geïnstalleerde Facebookpixel nodig op je website. De voorwaarden waarop jij je regels kan baseren zijn:

Dagelijkse besteding:

• Besteding gedurende looptijd

• Frequentie(!)

• Resultaten

• Kosten per resultaat

• Kosten per installatie van mobiele app

• Verstreken tijd na creatie

Kosten per websiteconversie (Facebookpixel)

• Kosten per toevoeging aan winkelwagentje

• Kosten per toevoeging aan verlanglijstje

• Kosten per voltooide registratie

• Kosten per gestarte betaling

• Kosten per lead

• Kosten per aankoop

• Kosten per zoekopdracht

• Kosten per inhoudsweergave

Overige

• CPC (Link)

• Kosten per 1000 weergaven (CPM)

• CTR (Link)

• Looptijdweergaven

• Weergaven

• Bereik

Deze voorwaarden kun je instellen op drie niveaus: campagne-, advertentieset- en advertentieniveau. De regels doen afzonderlijk van elkaar hun werk. Dat betekent dus dat je meerdere regels op één campagne kan loslaten.

Een aantal voorbeelden van automatische regels

  1. Je wilt niet meer betalen dan één euro voor een cost per click (CPC) op de link van je campagne. Je stelt in dat je een melding krijgt zodra de CPC van je campagne meer dan één euro is.
  2. Je wilt graag een melding ontvangen wanneer jouw campagne een bereik heeft behaald van 100.000 personen, maar deze campagne mag niet meer dan vijftig euro gekost hebben.
  3. Jouw doel is om minimaal duizend nieuwe nieuwsbriefinschrijvingen te verzamelen. Daarom stel je in dat je een melding krijgt zodra dit is behaald, maar een lead (nieuwsbriefinschrijving) mag niet meer dan tien euro kosten.
  4. Je wilt graag een melding ontvangen van alle actieve campagnes, een half jaar nadat je deze hebt aangemaakt. Op die manier voorkom je vergeten campagnes en kan je ze opnieuw beoordelen.
  5. Je wilt niet dat jouw advertentie als vervelend en irritant wordt ervaren; daarom stel je in dat je advertentie wordt beëindigd zodra deze zeven keer of vaker is getoond.

Automatische frequency cap beschikbaar

Voorheen was het nog niet mogelijk om een advertentie automatisch te laten stoppen zodra een bepaalde frequentie was bereikt. Hierdoor werd je verplicht regelmatig handmatig je advertentieresultaten te bekijken in de advertentierapportage. Supervervelend en veel werk. Bij Google Adwords is deze optie er al lang en heet het een frequency cap. Met de komst van de automatische regels op Facebook, is het handmatig controleren op een te hoge frequentie verleden tijd. Hoera!

Zo ziet de automatische regel voor de frequency cap eruit:

automatische regels facebook frequency cap

Nieuw: Frequency Cap op Facebook Advertenties

De automatische regels worden geleidelijk uitgerold, dus het kan zijn dat nog niet elk advertentieaccount hierover beschikt.

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Gustavo Woltmann

    Ooh, dit zal het leven heel wat aangenamer maken! THX Mark.


    19 januari 2017 om 15:11
    alicekaal

    Haha, dat was ook het eerste wat ik dacht! Geniet ervan 😉


    19 januari 2017 om 15:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!