Nieuw! GeniusTravel

5 december 2014, 09:00

GeniusTravel is jouw nieuwe pocketsize reisgenoot

Een reis zoeken op basis van budget in plaats van op bestemming: waarom is dat nog niet eerder bedacht? Gennie Freen dacht precies hetzelfde en zette GeniusTravel op. Kies je budget, kies je vertrekplaats en vind bestemmingen. Fijne vakantie!

Gennie Freen, waar moeten we je van kennen?

GeniusTravel B.V. is opgericht door Gennie Freen. Gennie wilde couponing een beter imago geven en startte met coupons in mooie uitgaves middels zijn opgerichte bedrijf Gennie Freen Producties (GFP). De eerste gids van zijn hand bevatte kortingscoupons voor Amsterdam en omgeving.

Een volgend groot project was de Voordeelagenda. De eerste agenda kwam uit in 2004 en is ondertussen het jaarlijkse cadeau van de Nationale Postcode Loterij aan alle 2,5 miljoen huishoudens die deelnemen. Begin 2012, werd hij naast Valentijn Bras, Olivier Slot en Pierre Karsten, mede-eigenaar van SCOUPY. SCOUPY is een mobiele app voor smartphones die gebaseerd is op location based marketing.

Wat is het idee achter GeniusTravel?

Waar vlieg je in de maand juni heen voor 200 euro? Het lijkt een eenvoudige vraag, maar het antwoord was tot voor kort niet vindbaar met een enkele druk op de zoekknop. Het merendeel van de online zoekmachines zoekt immers naar vluchten op bestemming. GeniusTravel brengt hier verandering in. De site en app zijn de eerste zoekmachine die vluchten zoeken op basis van prijs in plaats van op bestemming.

Alle reizen beginnen dus met budget, een goed uitgangspunt van waaruit de wereld kan worden ontdekt. In de eerdere versie van de zoekmachine, GeniusFlight, kreeg men alle zoekresultaten op een landkaart te zien. Gebruikers kunnen in de nieuwe versie nog steeds de resultaten op het bekende kaartje zien. Daarnaast wordt op de nieuwe website een roulerend voorstel gedaan voor bestemmingen, hotels of huurauto’s binnen het budget.

Waarom ben je GeniusTravel gestart?

Twee jaar geleden is het idee voor GeniusFlight, vooral uit frustratie, geboren. Het zoeken op prijs was immers een behoorlijke opgave. Want naar welke bestemming vlieg je dit weekend voor 150 euro? Gennie verwachtte dat een grote partij snel soelaas zou bieden met een zoekmachine op prijs op meta-niveau.

Dit bleef echter uit en besloot Gennie het heft in eigen hand te nemen met de oprichting van GeniusTravel B.V.. De doelgroep van dit reisplatform moet mensen als Gennie zelf aanspreken, reizigers die graag op zoek gaan naar de beste deals en zich willen laten inspireren met verrassende bestemmingen voor een specifiek budget.

Welke ‘marketingfacts’ kun je ons geven?

Qua marketing onderscheiden we zaken als het bouwen van naamsbekendheid, waarbij de redemptie stukken lager is en aan de andere kant marketing die daadwerkelijk conversie moet opleveren. In versie 1.0 van GeniusFlight bleek dat ruim 35 procent van het totaal aantal bezoekers van de site ook daadwerkelijk in de ‘funnel’ van onze vluchtpartner SkyScanner terechtkwam. Dit gaf ons voldoende vertrouwen te site up te graden naar een 2.0 versie, een iOS en Android app te realiseren en autohuur toe te voegen. Met enkele maanden hebben we hierover de eerste marketingfacts.

Waar staat GeniusTravel over een jaar?

Over een jaar is GeniusTravel voor diverse mensen wereldwijd het startpunt voor het zoeken van een reis. Met uiteraard budget als startpunt. Uit recent onderzoek blijkt dat 90 procent van de jongeren (18-34 jaar) prijs het belangrijkste vindt bij het zoeken/boeken van een reis. Ook dit geeft aan dat we op de goede weg zitten en we gaan dus nog flink uitbreiden, zowel in de diversiteit van reizen maar ook in het aantal landen en talen, ons streven is dat eind 2015, 70 procent van de wereldbevolking met een internetconnectie van onze dienst gebruik zou kunnen maken (nu 50 procent).

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!