Nieuw! Hipsterkids.be

22 juli 2013, 12:59

Kleine webshops die zich richten op service hebben het online nog wel eens moeilijk. Het zijn immers vooral de grote en goedkope partijen die het makkelijkst gevonden worden. Ward Verwaeren en Domien Van Eynde willen die kleine webshops helpen en ze onder de aandacht brengen van het publiek, met oog voor innovatie en kwaliteit. En dat gaan ze doen met Hipsterkids.be. En vandaag schenken wij in onze rubriek “Nieuw!” aandacht aan hen!

Domien Van Eynde en Ward Verwaeren, waar moeten we jullie van kennen?

Ward Verwaeren: “We zijn beiden jonge ondernemers, maar werken toch al een tweetal jaar samen. Ons bedrijf Bearmark.be is echter nog maar een weekje oud. Met dit bedrijf willen we enerzijds een aantal projecten lanceren, waarvan Hipsterkids het eerste grote is, en anderzijds e-commerce-consulting aanbieden. Een tweede project dat in aanbouw is, is E-troops.be: een blog waar webshops terecht kunnen voor allerhande tips & tricks over e-commerce.”

Domien Van Eynde: “Naast Bearmark zijn we beiden nog actief in andere bedrijven. Ikzelf ben actief binnen de wereld van e-commerce en online marketing. Kort geleden richtte ik eveneens een ander bedrijf mee op, E-Coaster, waarmee we onder andere Zebrastore.be, een online outlet shop, opbouwen. Ward werkt als business coach bij het Centrum voor Ondernemen in Gent. Samen zijn we zeker een complementair team.”

Wat is het idee achter Hipsterkids?

Hipsterkids is een online platform om innovatieve en kwalitatieve producten en diensten te ontdekken. Met deze website willen we lokale en internationale concepten in de kijker zetten en vernieuwende bedrijven de kans geven om het publiek om feedback te vragen.

Wie wordt the new hipster in town?

We willen samen met het grote publiek op zoek gaan naar dé opkomende producten. Hiermee willen we bedrijven die durven te vernieuwen en inzetten op kwaliteit de aandacht geven die ze verdienen. Als bezoeker van Hipsterkids kan je beslissen of een product of dienst voor jou deze kwaliteiten bezit: een webshop die echt innoveert, een foodconcept met een leuk verhaal of een product met net dat “ietsje meer”.

Op die manier kan je beslissen wie the new hipster in town wordt. De concepten die het beste scoren, kunnen zo onze Hall of Fame bereiken. Met een kwinkslag naar de “hipster”, een term die wordt gebruikt voor een persoon die zich graag afzet van alles wat 'mainstream' is, gaat hipsterkids op zoek naar wat momenteel ook nog niet mainstream is, maar wat sterk zal opkomen door te innoveren en te kiezen voor kwaliteit.

Beleven

Hipsterkids wil deze concepten niet enkel voorstellen, maar wil online consumenten de producten en diensten ook laten beleven. Om dit te realiseren wordt gewerkt met testversies en acties, zodat consumenten eens kunnen 'proeven' van wat er wordt voorgesteld op het platform. Hierdoor wordt aan bedrijven ook de kans gegeven om consumenten op een vernieuwende manier feedback te vragen. Zowel lokale als internationale bedrijven kunnen zich op die manier aan een ruimer publiek voorstellen.

Stel zelf een hipster voor

Als bezoeker kan je ook mogelijke 'hipsters' voorstellen. Niet elk voorstel bereikt echter de uiteindelijke selectie die op de website verschijnt. Door zelf een eerste selectie door te voeren, willen de jonge ondernemers de kwaliteit hoog houden en vermijden dat de website als reclameplatform gebruikt kan worden.

Waarom zijn jullie Hipsterkids gestart?

We hebben beiden steeds de nood gevoeld om kleine, kwalitatieve concepten extra aandacht te geven. Dit is ook de rode draad geweest door onze eerste projecten heen. In België en zeker in Nederland bestaan er heel wat webshops, maar degene die je snel kan terugvinden zijn de grootste of de goedkoopste. Een kleine webshop die sterk inzet op service heeft het vaak moeilijk om de eerste jaren door te komen.

Deze lijn willen we met Hipsterkids doorbreken. We willen concepten in de kijker zetten die inzetten op innovatie en kwaliteit. Het kan hierbij zowel gaan om een kleine lokale speler, als een grote internationale speler. Hier gaat niet enkel over e-commerce. Een foodconcept past ook perfect op Hipsterkids.

Welke 'marketingfacts' kun je ons geven?

We zijn een tweetal maanden voor de lancering gestart met een teasing-campagne. Er was een pre-subscribe-pagina waarin ons concept kort en krachtig uitgelegd werd en waar je je e-mailadres kon achterlaten om als eerste op de hoogte gebracht te worden van de lancering. Om een beetje druk te zetten en omdat mensen niet houden van gemiste kansen waren er slechts 1.000 'pre-subscriptions' beschikbaar, iets wat goed gewerkt heeft. Op die tijd hebben we 854 inschrijvingen binnengekregen. De verspreiding van de pagina gebeurde via Facebook en beperkte Facebook-advertising (2 euro budget per dag).

Door actief te zijn op Facebook haalden we op dit kanaal ook al snel 1.000 fans. Om fans te krijgen, is vooral de interactiviteit heel belangrijk. Het stellen van vragen kan soms meer teweegbrengen dan je zelf kan voorspellen. Op een vraag over hippe webshops kregen we een geweldige respons. Onze poll bereikte al snel het maximum van 100 keuzemogelijkheden en had een totaal bereik van meer dan 70.000 personen. Aanvullend organiseerden we een wedstrijd via Facebook waarbij een week lang dagelijks 2 waardebonnen te winnen vielen van een van de webshops in de poll. Met dagelijks gemiddeld 70 deelnemers was dit voor ons een groot succes. Relevantie is een belangrijke factor in deze opzet, eerst stel je de mensen de vraag wat hun favoriete webshop is en dan geef je ze de kans om een waardebon te winnen in hun favoriete webshop.

Een andere belangrijke factor is de bereidwilligheid van geselecteerde concepten op Hipsterkids.be om hun pagina op onze site te delen met het eigen netwerk met de oproep om pro te stemmen voor hun product/concept. Op die manier kunnen de concepten op termijn bepaalde badges behalen. Wie bijv. 500 positieve stemmen haalt, krijgt de bronzen badge, wie er 10.000 haalt, krijgt de gouden badge van Hipsterkids. Dit kan een mooie motivatie zijn voor de merken om hun pagina op Hipsterkids actief te promoten via de eigen kanalen. De badge kan ook als een soort label fungeren waarmee gepronkt kan worden op de eigen website.

Omdat een deel van het succes van ons concept afhangt van de reach die we bereiken, proberen we continu ons netwerk te vergroten. Dit proberen we door frisse, relevante en leuke content met een hoge interactiviteitswaarde te brengen, wat dikwijls heel veel tijd vergt. Op dagen dat dit niet lukt, doen we beperkt aan Facebook-advertising om te blijven groeien, we willen geen dag stilstaan!

Waar staat Hipsterkids over een jaar?

Binnen een jaar hebben we meer dan 125 innovatieve producten, diensten en trends op de website staan, waarvan 10 de Hall of Fame hebben bereikt. Daarnaast hebben we de eerste stappen naar het webshop-gedeelte van Hipsterkids gezet.

Binnen een jaar hebben we ook een heel aantal acties achter de rug waarbij onze leden samples van nieuwe producten in de bus kregen, een kortingsbon ontvingen of tijdelijk een product konden testen. Hopelijk hebben we tegen dan ook het eerste contract binnen met een grote speler die een nieuw product wil testen en hiervoor gebruik wil maken van de marketingmogelijkheden van Hipsterkids.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!