Nieuw! KRNWTR
Interessante start-ups, websites, projecten, initiatieven… we kunnen er geen genoeg van krijgen. Toch hadden deze nog geen eigen plekje op Marketingfacts. Tot voor kort dan, want startups en andere leuk initatieven hebben een eigen rubriek in een Marketingfacts-jasje, onder de simpele doch retro-naam: Nieuw! Vandaag aandacht voor KRNWTR.
Nieuwsupdate
Afgelopen dinsdag werd KRNWTR tijdens het Nationaal Sustainability Congres uitgeroepen tot 2e duurzaamste merk van Nederland. Het merk viel in de prijzen achter winnaar Ekoplaza en voor Dr. Hauschka, dat derde werd. De wedstrijd voor de titel Duurzaamste merk 2012 is een initiatief van de website www.allesduurzaam.nl. In drie stemrondes koos het publiek uit zeventig genomineerden de uiteindelijke winnaars.
Tetsuro Miyazaki en Tom Niekamp, waar moeten we jullie van kennen?
Wij zijn twee vrienden die elkaar vanuit de studietijd kennen. Tom is als zzp-er bekend als OnlineTom, en adviseert MKB bij het optimaliseren van websites, met name door search engine optimalisation. Ik heb bij een aantal reclamebureaus gewerkt, en ben nog steeds nauw betrokken bij Headline, waar ik bij de meeste creatieve processen betrokken ben.
Wat is het idee achter KRNWTR?
Met KRNWTR stimuleren we het drinken van kraanwater. Door er een merk van te maken, kunnen we de strijd beter aangaan met dure en milieuonvriendelijke bronwaters. Met KRNWTR laat je zien dat je bewust voor kraanwater kiest, en maak je een statement tegen de wegwerpcultuur.
Waarom ben je die initiatief gestart?
Tom en ik wilden onze kennis en ervaring altijd al inzetten om wat te doen tegen de wegwerpcultuur. Zo kwamen we er al snel achter dat kraanwater drinken in plaats van bronwater de makkelijkste manier is om een steentje bij te dragen aan de verduurzaming van deze wereld.
In Nederland is de kwaliteit van het drinkwater uitstekend, en het kan ook qua smaak moeiteloos concurreren met bronwaters. Thuis drinkt bijna iedere Nederlander kraanwater, maar onderweg, op ons werk, in de horeca en op festivals kun je het niet altijd krijgen, of voel je je opgelaten als je erom vraagt.
Door er een merk van te maken verbeteren we het imago en vergoten we de zichtbaarheid. Laten we als voorbeeld een vergaderzaal op een kantoor nemen. Als je daar een karafje water op tafel zet, kunnen je klanten of relaties denken dat je het uit zuinigheid doet. Door het in een KRNWTR karaf te schenken draai je het om in je voordeel: je gasten vinden het sympathiek dat je het meest milieuvriendelijke drankje op tafel zet en zullen je erom prijzen.
Ook weten we dat de meeste mensen hun waterflesje opnieuw vullen met kraanwater. Maar wat ze niet weten is dat ze hiermee nog steeds reclame maken voor het bronwater dat er eerst in zat. Door een KRNWTR drinkfles te gebruiken, hoef je nooit meer een plastic flesje te kopen en bovendien laat je aan anderen zien dat je hier bewust voor kiest. Zo gebruik je een functioneel product om een signaal af te geven.
We richten ons met KRNWTR ook op de horeca. Het is te gek voor woorden, dat als je een ‘glaasje water’ bestelt, de ober vraagt of het spa rood of blauw mag zijn, terwijl ze precies weten wat je bedoelt. Een groot aantal horecazaken schenkt wel kraanwater, en die belonen we door ze op de kraanwaterkaart te zetten. Hier kunnen gasten zien waar je wel en geen kraanwater kunt krijgen. Een groeiend aantal zaken kiest er ook voor om KRNWTR karaffen op tafel te zetten, omdat ze zo aan hun klanten duidelijk kunnen maken dat zij weten wat hun klanten willen, en dat ze oog hebben voor het milieu.
Tot slot willen we ook meer kraanwater op festivals. Afgelopen twee jaar hebben we onder andere op Into the Great Wide Open gestaan op Vlieland. Daar hebben ze in 2012 zelfs gekozen om geen flesjes water meer te verkopen. Als festivals willen verduurzamen, zal kraanwater in de toekomst niet mogen ontbreken. Wij zorgen ervoor dat dat niet onopgemerkt gebeurd, we creëren meer beleving rondom kraanwater en hebben oplossingen om de gemiste inkomsten door verkoop van bronwater te compenseren.
Welke marketingfacts kun je ons geven?
Via ons blog bereiken we maandelijks ruim 10.000 bezoekers, en op Facebook hebben we meer dan 16.000 fans van kraanwater in de horeca. Het aantal fans van het merk KRNWTR groeit hard.
Er staan ruim 1.300 restaurants op de horecakaart van Nederland en België, een vijftigtal daarvan gebruiken ook onze karaffen.
In 2012 zijn we genomineerd voor het duurzaamste merk van Nederland (voor de redactie: inmiddels zitten we bij de laatste tien – winnaar wordt op 20 november bekend gemaakt). Uiteraard willen we die prijs graag in de wacht slepen. Dat zou niet alleen voor ons bijzonder zijn als bedrijf, maar het zou een baanbrekend signaal zijn dat goede ideeën voor meer duurzaamheid heel simpel en krachtig kunnen zijn.
Waar staat KRNWTR over een jaar?
KRNWTR moet volgend jaar bij een groot publiek bekend zijn. In de zomer van 2013 willen we op meer festivals gestaan hebben, staat 50% van alle horecazaken in Nederland op de kraanwaterkaart en kunnen Tom en ik een bescheiden salaris halen uit de omzet.
Er staat nog een opmerking voor de recatie in het artikel dat de winnaar op 20 november bekend gemaakt wordt 😉 Opmerking even weghalen?