Nieuw! Quizworks

30 mei 2013, 11:59

In de rubriek “Nieuw!” besteden we aandacht aan Interessante start-ups, websites, projecten, producten en diensten. Met deze keer in de spotlights: Quizworks, opgericht Jan Thij Bakker en Jeroen Guldemond, dat een quiztool heeft ontwikkeld waarmee uitgevers en merken hun gebruikers kunnen engagen. Oh, en ze leren er stiekem nog best veel van ook!

Jan Thij Bakker en Jeroen Guldemond, waar moeten we je van kennen?

Jan Thij Bakker: “Je kunt me kennen als mede-oprichter van Thuisafgehaald.nl, een platform waar mensen eten kunnen delen met hun buren. Of als eigenaar van Medical Media, uitgever van de grootste gezondheidswebsites in Nederland met Gezondheidsplein.nl en Ziekenhuis.nl.”

Jeroen Guldemond: “Je kunt mij kennen als mede-oprichter van Insyde, het webdesignbureau uit Delft. Ik ken Jan Thij omdat wij bij Insyde thuisafgehaald.nl hebben gebouwd.”

Wat is het idee achter Quizworks?

“Wij maken het beantwoorden van multiplechoicevragen leuk! Dit doen we door allerlei gamification-elementen in online quizzen te verwerken, waardoor we veel langer de aandacht van mensen kunnen vasthouden. Wij bieden onze klanten, voornamelijk uitgevers en merken, de mogelijkheid om snel (binnen 10 minuten) en zonder grote investering (vanaf 500 euro) een goede en leuke quiz op hun site online te brengen.”

“Een goed voorbeeld van zo'n quiz is de Grote Marketingfacts Jaarboek Quiz, waarvoor ons systeem gebruikt wordt. Die quiz is sinds maandag al meer dan 2.000 keer gespeeld!”

“We hebben technisch veel geïnvesteerd in deze tool: zo hebben we een zelflerend algoritme ontwikkeld dat zich aanpast aan het niveau van de speler, waardoor we de speler kunnen uitdagen zonder dat het te moeilijk wordt. Dit, gecombineerd met andere elementen, zorgt ervoor dat wij de aandacht van mensen gemiddeld 7 tot 9 minuten vasthouden, terwijl een gemiddelde quiz op internet dat nu voor 2 tot 4 minuten doet.”

“De toepassingen zijn eindeloos: je kunt de quiz inzetten in het onderwijs om via casual learning kennis van studenten te verhogen. Ook kan je voor en tijdens events via quizzen op een speelse manier communiceren met je publiek. Quizzen zijn erg geschikt om interactie aan te gaan met de consument en om lang de aandacht van mensen rondom een bepaald onderwerp vast te houden.”

Waarom zijn jullie Quizworks gestart?

Jan Thij: “De allerbelangrijkste reden is dat ik het zelf een heel leuk product vind. In mijn middelbareschooltijd stonden we vaak met een groepje vrienden rondom een Photo-Play-apparaat en daar speelden we meestal een algemene kennisquiz. We konden daar altijd erg fanatiek van worden: wie wist het meest en haalde de hoogste score? Tegelijkertijd waren we bezig met leren: wat mij aanspreekt, is dat quizzen een enorme goede manier is om je parate kennis te vergroten.”

“Ik zag op het internet veel merken en uitgevers een quiz inzetten omdat het zo’n goede manier is om interactie aan te gaan en kennis te vergroten bij een doelgroep. Maar een goede quiz opzetten is nog best lastig, dat merkten we vanuit Medical Media ook zelf.”

Jeroen: “Afgelopen winter heb ik op een avond een heel leuke pubquiz gespeeld met vrienden, dat was echt een fantastische avond. De week daarop was ik op een whiskeyfestival en daar zag ik een erg saaie whiskeyquiz. Voor mij was het toen duidelijk dat het goed opzetten en leuk maken van een quiz toch een specialisme was, dat mij erg leuk leek om te leren. Dus toen besloten we samen om hierin te specialiseren en een bedrijf op te richten dat de allerbeste online quizzen ter wereld maakt.”

Welke 'marketingfacts' kun je ons geven?

“We zijn begin februari 2013 gestart, en hebben al enkele uitgevers als klant, waaronder ook al de eerste in België. Inmiddels spelen dagelijks al meer dan 1.000 spelers een van onze quizzen met een totale speeltijd van 120 tot 140 uur per dag. De quizzen die we gemaakt hebben varieren enorm: zo kan je denken aan een algemene kennisquiz, een sportquiz, maar ook aan een pensioenenquiz of een jeugdbrandweerquiz. Met een quiz kan je als merk of uitgever veel kanten op. Wist je bijvoorbeeld dat:

  • De langste speelduur van een bezoeker bij ons 83 minuten was? In die tijd heeft deze bezoeker 1.462 vragen beantwoord, waarvan 59 fout.
  • De quiz over pensioenen, niet het meest sexy onderwerp, al meer dan 1.000 keer is gespeeld in 1 week?
  • Na 4x een vraag te herhalen de vraag en het antwoord in het lange termijn geheugen van de speler opgeslagen wordt?”

Waar staat Quizworks over een jaar?

“Over een jaar hebben we meer dan 2.000 quizzen draaien en spelen er dagelijks meer dan 50.000 mensen een van onze quizzen. We verwachten onze technische producten snel te kunnen schalen en komen binnenkort ook met een light-variant waarin het mogelijk wordt voor klanten om zelf gratis quizzen te maken.”

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!