Nieuw! Shearn

28 maart 2013, 14:29

In de rubriek “Nieuw!” besteden we aandacht aan Interessante start-ups, websites, projecten, producten en diensten. Met vandaag aandacht voor Shearn, een sociaal platform dat je beloont voor het delen van je ervaringen.

Waar moeten we jullie van kennen?

Shearn is bedacht en ontwikkeld door vier Zeeuwse ondernemers. Leandro Obrie (24) – creative director, Robbert Peeters (24) – sales/marketing, Bart Jansen (23) – developer en Jeffrey Krist (23) – developer.

Wat is het idee achter Shearn?

Met Shearn sparen gebruikers credits bij bijvoorbeeld uitgaansgelegenheden, winkels, kapsalons, lunchrooms, etc. door hun belevenis te delen. Die credits kunnen zij inwisselen voor goodies, kortingen of fysieke producten. In het woord Shearn zitten twee woorden verwerkt, namelijk Share en Earn, wat direct ons motto vertegenwoordigt: ‘Share, earn and get free stuff’.

Waarom ben je die initiatief gestart?

We ergerden ons aan de huidige online en offline reclamemogelijkheden die veelal te duur zijn. Uiteindelijk wil de ondernemer weten waar en wie zijn doelgroep is, om daarop zijn marketingmix aan te kunnen passen. Het begon voor ons met het ontleden van het communicatieschema (zender – medium – ontvanger), waarbij we de plaats van zender en ontvanger verwisseld hebben.

Het leek ons daarom vele malen krachtiger wanneer de consument de rol van zender op zich nam en zo dus reclame maakt voor het bedrijf/merk, waardoor we deze app ontwikkeld hebben. Als medium hebben we voor Facebook gekozen, aangezien Facebook tot 3e-graads werkt.

Dit is dan ook zeer belangrijk voor de viraliteit van het bericht. Wij zijn er sterk van overtuigd dat mond-tot-mond-reclame een van de oudste, maar nog steeds de meest doeltreffende manier van reclame ter wereld is. Wij bieden die mogelijkheid met Shearn digitaal aan. Het concept is flexibel genoeg om op bijna elke branche toegepast te kunnen worden.

Nog een bijkomstig voordeel is dat wij de vrijgekomen statistieken omzetten tot overzichtelijke grafieken die transparant worden weergegeven in het dashboard. Deze kan de ondernemer makkelijk en overzichtelijk monitoren. Hierop zijn verscheidene statistieken zichtbaar waaronder het aantal shearns, wat zij shearnen, doelgroep man/vrouw, gebruikers regio, welke wederdiensten er populair zijn, etc.

Sinds de launch in november hebben we meer dan 1500 gebruikers geworven en dit getal loopt nog dagelijks op. Onze doelgroep ligt momenteel tussen de 18 – 35 jaar. De piek in gebruik ligt op dit moment in het weekend. Dit is begrijpelijk aangezien de kappers- en horecabranche momenteel het best presteert. Om misbruik tegen te gaan kan elke locatie zelf bepalen hoe vaak men er kan shearnen binnen een bepaalde tijd.

Welke marketingfacts kun je ons geven?

We hebben een hoog percentage actieve gebruikers, aangezien er constant nieuwe locaties toegevoegd worden. Op dit moment zitten we namelijk op 82% actieve gebruikers. Daarvan is 47,7% man en 52,3% vrouw. Van het totaal aantal gebruikers is 83% Android-gebruiker en 17% heeft een iPhone.

In de tussentijd zitten we niet stil, want wekelijks komen er nieuwe locaties bij. Naast Zeeland, waar wij van start gegaan zijn, hebben wij ook inmiddels al locaties in de Randstad. Tevens zijn we druk aan het opschalen richting België met als pilotsteden Gent, Knokke en Brugge. Tevens zijn de eerste gesprekken gestart met enkele franchisebedrijven waarvan we de namen uiteraard nog niet kunnen vernoemen.

Waar staat Shearn over een jaar?

Over een jaar zouden we graag een landelijke dekking in Nederland hebben en daarnaast van steun en deelname genieten van een paar grote franchisebedrijven. Uiteraard hopen we ook op de steun van onze Zuiderburen, waar we binnenkort met enkele pilotsteden van start zullen gaan. Ons interne credo luidt dan ook “Eenheid door individualisme”, dit omdat we allen onze eigen kernactiviteit binnen Shearn hebben en daarmee kort op de bal spelen.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

5 Reacties

    jeroen

    Interessant concept! Ik geloof er wel in! Draagvlak creëren lijkt me op dit moment het belangrijkst maar niet alleen bij gebruikers. Ook de technische kant van het verhaal moet kloppen.

    Zelf heb ik de app nog niet gedownload maar de website moet wat toegankelijker worden.Het moet naar mijn mening zeer simpel om als bedrijf een account aan te maken om zo inzicht krijgen in de werking.

    Ps: “Waarom ben je die initiatief gestart”??


    28 maart 2013 om 16:10
    jeroen

    Oeps. Mijn verhaaltje klopt grammaticaal ook niet helemaal zie ik;)


    28 maart 2013 om 16:12
    Leandro (Shearn)

    Beste Jeroen,

    Bedankt voor je feedback, we nemen het zeker mee!

    Groet,

    Leandro


    28 maart 2013 om 19:01
    Hans Kolbeek

    Ik begrijp nog steeds niet het verschil met Foursquare specials. Daar checken mensen in, delen hun checkin en worden beloond door middel van specials te unlocken. Ik ben genuinely geïnteresseerd in waar het verschil nu zit.


    29 maart 2013 om 11:17
    Leandro

    Het verschil zit hem in het delen van je ervaring door middel van een regeltje tekst of een foto bij een bedrijf/horecazaak/kapsalon/evenement. Dat is heel wat anders dan enkel inchecken. Foursquare is van een game overgegaan tot een dienst waarin je nieuwe locaties ontdekt waar je vrienden ook geweest zijn. Ze gaan zich dus meer richten op toerisme en hotspots ontdekken.

    Ondernemers krijgen daarentegen een dashboard tot hun beschikking waarin ze statistieken kunnen bekijken die erg interessant kunnen zijn voor ze. Hierin kunnen ze ook direct communiceren met de consument op bijvoorbeeld een negatieve ervaring.

    Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? Foursquare is Amerikaans en wij zijn Nederlands.


    29 maart 2013 om 12:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!