Snapchat lanceert gesponsorde 3D World Lenses

29 september 2017, 09:45

Een hele nieuwe manier van adverteren

De unieke functies van Snapchat worden klakkeloos gekopieerd door Facebook, maar er is één ding waar Snap Inc. in vooroploopt: augmented reality. En dat is nu precies waar Snapchat gebruik van maakt: adverteerders kunnen nu een eigen 3D World Lenses creëren. Oftewel, ze kunnen hun advertentie tot leven wekken in ‘the real world’.

Augmented reality & Snapchat

Sinds dit jaar is Snap Inc. volop aan het experimenteren met augmented reality op Snapchat. Iedereen kent natuurlijk wel de filters die je kan gebruiken om je gezicht te versieren met hondenoren of een kroon, maar tegenwoordig is het ook mogelijk om de normale camera (dus de ‘outward-facing camera’) te gebruiken en de wereld om je heen te versieren met bijvoorbeeld regenbogen en sterren. Dit noemt Snapchat een World Lens.

Een 3D World Lens gaat een stap verder: er wordt een object in de normale wereld geplaatst, waar je letterlijk omheen kunt lopen. Hier komt dus augmented reality bij kijken. Snapchat heeft de afgelopen tijd getest hoe de 3D World Lenses gebruikt en ontvangen worden door Snappers, om zo te kijken of hier ook potentie voor adverteerders in zit. En dat was het geval: ‘The Dancing Hotdog’ is één van de populairste 3D World Lenses en is 2 miljard keer gebruikt en bekeken.

De ‘Dancing Hot Dog’ Lens

Op dit moment heeft Snapchat ook World Lenses met je eigen Bitmoji (je virtuele persoonlijkheid) en andere karakters zoals een sportende ananas en een opblaaspop:

Sponsored 3D Word Lenses op Snapchat

Een Sponsored 3D World Lens op Snapchat is precies wat je ervan zou verwachten wanneer je het bovenstaande leest. Het is een speciaal voor jouw merk ontworpen object dat in de ‘echte wereld’ ingezet kan worden door middel van een lens. Je kunt door augmented reality letterlijk om het object heenlopen. Deze lens kunnen alle Snapchatters in een bepaald land gebruiken, maar targeten op een bepaalde doelgroep met behulp van demografische gegevens is ook mogelijk.

Deze manier van adverteren is vooral bedoeld om te entertainen, maar de Sponsored 3D World Lens geeft je ook de mogelijkheid je product bijvoorbeeld in ‘real-size’ te laten zien in de echte wereld. Mensen maken dus op een hele andere en ludieke manier kennis met je product.

Om zo’n Sponsored 3D World Lens te maken, dien je contact op te nemen met het Snapchatteam. Zij maken dan samen met jou een concept. De kosten hiervoor zijn niet bekend, maar zal geheel liggen aan het ontwerp, de omvang van de doelgroep en de looptijd van de Lens.

Is Snapchat de concurrentie dan toch een stap voor?

Vanaf het moment dat Snap Inc. naar de beurs ging, leek het niet zo goed te gaan met het innoverende bedrijf. De aandeelontwikkeling viel tegen, wat waarschijnlijk veroorzaakt werd door de bijna crimineel te noemen jatactiviteiten van Facebook. Toch zit Snap Inc. niet bij de pakken neer en blijft innoveren, waar Facebook steelt.

Ik vind het prachtig om te zien dat zo’n (op het eerste oog) simpel social platform zo innovatief kan zijn en een hele nieuwe dimensie geeft aan content en advertenties. Ondanks alles is Snap Inc. de concurrentie toch elke keer een stap voor en ik volg ze graag.

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!