Nieuw! Subb.me
Het subscription-model gaat een belangrijke rol spelen in e-commerce, verwachten Arjan van de Steeg en Rocco Stallvord. Ze bewezen het zelf al met Curated.nl en faciliteren nu ook andere bedrijven met het opzetten van een dergelijke dienst met hun nieuwe start-up Subb.me.
Arjan van de Steeg en Rocco Stallvord, waar moeten we je/jullie van kennen?
We runnen sinds 2009 influential-marketingbureau We Are First. Daar zetten we samenwerkingen op tussen invloedrijke bloggers en vooruitstrevende merken. Ons bureau geldt als een autoriteit op influential-marketing- en seeding-gebied.
Voortbordurend op die influentials lanceerden we in 2012 Curated.nl. Een dienst waarbij je je kunt abonneren op een influential, of curator, die je vervolgens elk kwartaal een bijzonder kado toestuurt waar hij of zij zelf van onder de indruk is. Curated heeft in een jaar tijd al meer dan 2.500 pakketjes verstuurd en groeit gestaag verder.
Wat is het idee achter Subb.me?
Tijdens brainstormsessies over Curated kwamen we erachter hoeveel producten er wel niet zijn die je op terugkerende basis kunt versturen. Van producten die je nodig hebt als sokken, tandenborstels en koffie, tot dingen die leuk zijn om te ontdekken als lifestyle, food en beautyproducten. In plaats van dat allemaal zelf te gaan doen, fantaseerden we over een platform dat creatieve ondernemers zou helpen om hun product op basis van subscriptie te verkopen. Daar werden we zo enthousiast van dat we het zijn gaan maken, en sinds 15 juli kun je je ook daadwerkelijk aanmelden voor je eigen service.
De abonneeservice die Subb.me opzette voor Foodlog
Waarom zijn jullie Subb.me gestart?
Met Curated.nl hebben we veel kennis opgedaan over online subscription services. Behalve dat het erg leuk is, hebben we gemerkt hoeveel tijd en geld er in een degelijk systeem gaat zitten. Zonde, want er zit veel potentie er in het businessmodel. Er wordt namelijk vooraf betaald en je weet precies hoeveel je moet inkopen, waardoor je geen voorraad hoeft aan te houden. Dit zorgt voor nauwelijks risico's, ideaal voor kleine ondernemers.
Met dat in gedachte besloten we onze kennis en ervaring om te zetten in een dienst die het gemakkelijk maakt om een eigen subscription service te starten.
Welke 'marketingfacts' kun je ons geven?
Dat e-commerce in de lift zit, hoeven we je niet te vertellen, maar dat het subscription-model daar een substantiële rol in gaat vervullen, is misschien nieuw. We verwachten dat subscripiton-based verkoop vooral in de nichehoek een enorme sprong gaat maken.
Maar ook grote consumentenmerken, musea, popsterren, etc. zullen het gaan aanbieden. Eigenlijk zie je dat nu al in het buitenland, en dat zal in Nederland niet anders zijn. Met subb.me willen we dat proces stimuleren en versnellen.
Ook herensokken zijn prima geschikt voor een abonneeservice volgens Mensocks
Waar staat Subb.me over een jaar?
We hebben de ambitie om over een jaar de grootste internationale speler te zijn die online subscription services faciliteert. We hebben het voordeel dat we een van de eerste zijn, maar zijn erop voorbereid dat we geduchte concurrentie gaan krijgen. Daarom zetten we ons prijs- en servicebeleid nu al strak op. Verder is het moeilijk te voorspellen. Het wordt in ieder geval een spannend jaar, waar we veel zin in hebben!