Nieuw! Suuz, voor 3D-geprinte sieraden

17 juli 2013, 12:59

In de rubriek “Nieuw!” besteden we aandacht aan interessante start-ups, websites, projecten, producten en diensten. En wat is er momenteel “hipper & happeninger” dan 3D-printen? Nou, misschien wel het 3D-printen van sieraden! In ieder geval wel als het aan Milak Ivan Tas, Jan Verschoor, Elco Jongejans, Frens Pies en Frank Schoenmaker ligt, want zij richtten speciaal met dat doel Suuz op.

Frank, Jan, Malik, Elco & Frens, waar moeten we jullie van kennen?

Misschien heb je een kunstwerk van Malik Ivan Tas eens voorbij zien komen in de Hema, hij won bij de Hema ontwerpwedstrijd in 2011 namelijk de publieksprijs met de Knutseltraktatie voor kinderen. Collega Jan Verschoor geeft verschillende lezingen over de juiste toepassing van 3D-printen en ontwierp awards, waaronder de Accenture Innovation Award en de TedXAmsterdam Award.

Elco Jongejans is het derde lid van Suuz, hij ontwikkelde reserveringsapplicaties en is mede-eigenaar van smartcoupons.nl. Verder is Frens Pries betrokken, hij is een jonge enthousiaste interactieontwerper van websites en gebruiksproducten. Achterin het rijtje van vijf sta ik, Frank Schoenmaker, als jonge productontwerper van onder andere eXtreme Tenders en 3D-geprinte enkelbraces.

Wat is het idee achter Suuz?

Iedere persoon is uniek, waarom zou je dat niet laten zien door unieke sieraden te geven en te dragen? Vooral accessoires en sieraden, die de eyecatchers zijn van je outfit, laten goed zien wie je bent. Op onze website ontwerp je met je gemak je eigen sieraad. Dit maken we mogelijk voor een groter publiek doordat we de moderne techniek 3D-printen gebruiken.

Waarom zijn jullie Suuz gestart?

3D-printen is een hele gave en krachtige techniek, maar relatief duur en het wordt nog weinig als productiemethode ingezet. Het is lastig om te concurreren met massageproduceerde goederen zoals sieraden. Zeker wanneer het formaat groter wordt dan een pingpong-bal! Volgens ons kan 3D-printen goed tot zijn recht komen binnen de sieradenbranche, helemaal als de sieraden iedere keer uniek zijn.

Welke 'marketingfacts' kun je ons geven?

In oktober 2012 zijn we begonnen met het maken van een platform waarop we aanpasbare producten kunnen hosten, om hiermee 3D-printers aan te sturen. Na een kort marktonderzoek zijn we gaan focussen op sieraden. Een paar product- en serviceontwerpen later hadden we eind december we onze eerste 'minimum viable product' online en konden de eerste unieke sieraden ontworpen en besteld worden.

Echt begonnen met het bouwen van een merk begon februari dit jaar. We zijn de collectie gaan uitbreiden en gestart met een herontwerp van de website. Zonder naamsbekendheid en een relatief hoge aanschafprijs is het een lastig product om op de markt te zetten.

Eén van de acties die we bedachten, was tijdens de aanloop naar de Kroningsdag: we verkochten een serie 3D-geprinte Kroningsringen. Hiermee zijn we in het tv-programma Koffietijd geweest. Ook droeg Irene Moors de ring tijdens de hele uitzending van het tv-programma Life for You. Hij was goed te zien! Dit heeft tot leuke aantallen extra bezoekers geleid, zo’n 4.000-5.000 extra in die week. Sinds de start zijn er meer dan 30.000 unieke sieraden ontworpen via de website.

Waar staat Suuz over een jaar?

Qua vormgeving zijn er nog veel mogelijkheden met 3D-printers. Op die manier willen we ons nog meer onderscheiden van de huidige producten in de sieradenmarkt. Zonder een breed publiek uit het oog te verliezen, willen we complexe en draagbare sieraden maken, die op traditionele productiewijze onbetaalbaar zouden zijn. Het merk is nu niet locatiegebonden, maar de productie wel. In 2014 willen we onze klanten buiten Europa beter kunnen bedienen. Daarvoor zijn we nu in gesprek met productiepartners in het buitenland.

We spelen met de gedachte om anderen ook van ons platform gebruik te laten maken. Naast de sieraden die nu in onze shop staan, zijn er nog genoeg andere producten die persoonlijk gemaakt kunnen worden.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

1 Reactie

    floris

    cool!


    17 juli 2013 om 13:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!