Nieuw bij Google: “similar images” en “news timeline”

21 april 2009, 11:28

Google LabsZoals Google het zelf omschrijft heeft een werknemer 20% van zijn werktijd beschikbaar voor het ontwikkelen van “het volgende fantastische idee”. Deze goede ideeën worden verder uitgewerkt in het bekende Google Labs. En gisteravond zijn daar twee nieuwe features uitgekomen: “similar images” en “news timeline”.

Google Similar Images Search

Google Image Search is voor de meeste zoekers geen onbekend onderdeel meer: een plaats waar je kan zoeken naar eigenlijk elke mogelijke afbeelding. Maar zoals Google zelf schrijft, kan het soms best lastig zijn om de juiste afbeelding te vinden als je niet goed onder woorden kan brengen wat je zoekt. Om dit probleem te ondervangen heeft Google gister “Similar Images” gelanceerd. Waar het eigenlijk neer komt is dat je een plaatje kan gebruiken als uitgangspunt om te zoeken naar vergelijkbare afbeeldingen. Waar je dit voorheen deed door tekst te gebruiken, maak je nu gebruik van de beschikbare afbeeldingen.

Stel je zoekt op “Jaguar”, omdat je graag wilt bekijken welke type auto’s er zijn uitgebracht door dit automerk. Je zult dan niet alleen afbeeldingen van het automerk krijgen, maar ook van het dier. Wil je meer afbeeldingen van het automerk willen zien, dan klik je onder de afbeelding op “similar images”, waardoor er verder alleen nog automerk gerelateerde afbeeldingen te zien zullen zijn. Op deze manier kan bijvoorbeeld het zoeken naar een paar schoenen steeds specifieker worden, zonder dat je ooit je zoekopdracht hoeft aan te passen.

Google News Timeline

Naast Similar Images, lanceerde Google gisteravond nog een ander nieuw product: the News Timeline. De Timeline geeft, zoals de naam het al zegt, een tijdslijn weer met daarin geplaatst nieuws uit Google News en andere bronnen, waaronder Wikipedia, ingescande kranten, blogs, maar ook muziek en videofragmenten. Het navigeren gebeurt door het verslepen van de tijdsbalk. Wil je dus bijvoorbeeld weten in welke films Clive Owen heeft gespeeld? Dan heeft The Timeline een perfect overzicht.

Google Labs opnieuw ingericht

Het is duidelijk dat Google niet stil zit als het gaat om ontwikkeling. Tijd dus om ruimte te maken voor al die innovativiteit waar haar medewerkers mee komen: Google Labs is op de schop gegaan. Het systeem is vanaf de grond af opnieuw opgebouwd en is te vinden op een nieuwe URL: www.googlelabs.com. Daarnaast heeft Google zich erg gericht op ons als zoeker. De nieuwe site moet het nog makkelijker maken om de hersenspinsels van de engineers te proberen en om feedback te geven.

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!