Nieuw Google patent: Behavioral Monitoring Desktop Application
Google heeft een nieuw patent aangevraagd voor wat men noemt een Behavioral Monitoring Desktop Application. Hoewel de marketeer in mij langzaam warm van binnen wordt, vind ik het idee erachter als consument angstaanjagend.
Stel u voor dat al uw acties uitgevoerd op uw computer worden gelogd om er vervolgens themarelevante advertenties of zoekresultaten over te vertonen. Het onderwerp van het laatste mailtje dat u stuurt aan een collega, klant of prospect, recentelijk bekeken webpagina?s, het laatste MsWord document dat u heeft geopend of zelfs de woorden waar uw cursor zich naast bevindt: alles kan worden bekeken en als bron gelden voor een zoekopdracht die in luttele miniseconden op het beeldscherm wordt getoverd.
Een knap staaltje technologie, dat zeker. De marketeer in mij ziet het talloze mogelijkheden om mensen met een actieve interesse direct te benaderen, passief dan wel actief, met niet-gesponsorde en gesponsorde zoekresultaten. Vanuit privacy-oogpunt bekeken is de nieuwe tool echter niets anders dan angstaanjagend. Gelukkig ben ik maar twee dagen in de week consument…
Naast het bedienen van de consument met informatie aansluitend op de meest actuele behoefte, zou een reden voor de patentaanvraag ook wel eens kunnen liggen in het feit dat Google hiermee MSN een hak wil zetten. Het is namelijk niet onwaarschijnlijk dat Micorsoft in de verwoede strijd om marktaandeel in zoekmachineland, MSN Search gaat integreren met Windows en MSOffice om zo een groter bereik te cre?eren. “Onze Bill” schuwt immers geen rechtzaak waar het gaat om het uitbuiten van de monopoliepositie. Google?s patent biedt weinig ruimte meer voor MSN om een dergelijke integratie uit te voeren zonder op Google?s terrein te komen.
Een uitgebreide review van het patent is te lezen op SearchEngineWatch.
“Gelukkig ben ik maar twee dagen in de week consument”
Je zal wel honger en dorst hebbben na 5 dagen van niet consumeren.
@Steef: oefening baart kunst 🙂
Google is inmiddels ook begonnen met proffesioneel lobbyen. Al wordt het op de GoogleBlog voornamelijk onschreven als iets voor “the greater good of mankind”. Grappig is dat ze nu vooral met Washington bezig zijn terwijl Steve Balmer himself begrepen heeft dat het slimmer is om bij Mevr. Kroes op de koffie te gaan.
“Stel u voor dat al uw acties uitgevoerd op uw computer worden gelogd om er vervolgens themarelevante advertenties of zoekresultaten over te vertonen. Het onderwerp van het laatste mailtje dat u stuurt aan een collega, klant of prospect, recentelijk bekeken webpagina´s, het laatste MsWord document dat u heeft geopend of zelfs de woorden waar uw cursor zich naast bevindt: alles kan worden bekeken en als bron gelden voor een zoekopdracht die in luttele miniseconden op het beeldscherm wordt getoverd. “
Ik begrijp de stelling niet helemaal. Als marketeer heb je niet zo veel aan deze desktop tool. Tenzij de gebruiker ‘m onsluit voor derden natuurlijk. Maar daar is het a priorie niet voor bedoeld. Het is persoonlijk navigatieinstrumentje wat je helpt in het one-way organiseren van de desktop en een interne reminder voor zoekopdrachten. Niets meer en niets minder.
@Albert. Dat klopt niet helemaal. Waar ik op doel is enerzijds het feit dat wanneer de gebruiker continu de beschikking heeft over een “one-click-away” oplossing die direct zoekresultaten toont. Anderzijds heeft Google ook andere patenten die het meer specifieker hebben over het tonen van advertenties en idd links naar een zoekopdrachtfunctie op basis van documenten op de desktop. In Gmail is een soortgelijke toepassing al live zelfs.
Het is dus niet onwaarschijnlijk dat Google dit als uiteindelijk doel voor ogen heeft daar het patent niet sec een aanvulling is op de huidge Google Desktop Search zoals je wellicht bedoeld.
Wolter ik kan me niet voorstellen dat een gebruiker toestemming geeft voor tweeweg gebruik. Te kwestbaar. Het voordeel zit ‘m denk ik meer in de zakelijke markt. Ik adresseer een mailtje en alles wat de geadresseerde te maken heeft op mijn pc wordt ‘one click away’ beschikbaar gemaakt. Dus een maketing voor Google en niet voor de ‘markt’.
@Albert. We gaan het wel zien allemaal denk ik. Persoonlijk sluit ik het niet uit dat de gebruiker juist wel toestemming voor het tweeweg gebruik zoals je dat noemt geeft. Immers, de Google Toolbar geeft met jouw permissie ook al zaken door omtrent bezochte webpagina´s e.d. Het is een kleine stap verder om de bezoeker te vragen relevante commerciele en niet commerciele zoekresultaten te tonen tijdens het desktop werk lijkt me. Voor de gebruiker heeft het immers ook voordelen.
Het hele behavioral targetting gaat om het vinden van corelatie. Google krijgt meer inzicht in de zogenaamde black box van de consument door het gedrag uitgebreid te volgen. Wanneer er een massaal (niet individueel) gedragspatroon wordt gevonden kan hier op getarget worden. De advertenties zullen dus minder relevant lijken op het eerste gezicht (geen directe match tussen een woord in de content en de advertentie). Adverteren zal voor de adverteerder echter veel efficienter worden, beter getarget. Ook voor Google is dit efficient want er wordt minder advertentieruimte “verspilt” aan irrelevante advertenties. Eindelijk een einde aan die ongelooflijk irrelevante advertenties van met name E-bay en Amazon dus.
@Albert en Wolter. Ik denk dat de consumenten onderdelen van het eigen gedrag in de virtuele wereld (bellen, surfen, kijken e.d.) wel degelijk zullen verstrekken aan derden. Merken (lees: bedrijven) die operen op behoefteniveau (bvb vakantie, reizen, muziek mode of financieen) krijgen van de consument toestemming om mee te kijken. Deze merken krijgen kunnen zich alleen op deze wijze inleven in de wereld van de individuele consument zonder dat die daar lange ingewikkelde vragenlijsten moet invullen en moet onderhouden. Maar het belangrijkste is dat deze merken geen ‘reclame’ maken maar de consument helpen met relevante, individueel toegesneden aanbiedingen en zal verlossen van onpersoonlijke reclame. Het zal nog even duren, maar daar zal het volgens mij stap voor stap heen gaan, en dit is een stapje in die richting.
Bas. Google krijgt alleen maar meer inzicht als de gebruiker dat toestaat. Correlatie ontstaat dus alleen maar MET permissie. En zo moet het ook zijn.
Erwin, dat klopt maar dan ook gaat het om permissie en ‘whats in for me’. Specifiek voor die partij. Ik geloof wel in een agent die je begeleid tijdens je zoektocht op het web. Die agent draagt wel jouw profiel mee maar niet je ip. Een soort intemediar tussen adverteerder en surfer waardoor deze alleen maar boodschappen aangereikt krijgt die bij hem of haar past.
Ja idd! Bij behavioural gaat het om profielen en niet om ip’s. Volgens mij zijn we het eens 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!