Nieuwe interface Gmail uitgelekt
Google werkt aan nieuwe interface, wat gaat er veranderen?
Nog geen maand geleden introduceerde Gmail een nieuwe look & feel van de promotions tabs. Een Pinterest-look-and-feel voor e-mailings. Maar dit nieuwtje verdwijnt als sneeuw voor de zon nu Geek.com afgelopen week uitgelekte printscreens publiceerde van een volledig nieuwe interface voor Gmail. Zoals de screenshots laten zien, worden namelijk alle onderdelen van de e-mailclient gewijzigd. De lay-out, de indeling en ook de werkwijze zijn volledig overhoop gegooid. Ik zet de belangrijkste veranderingen voor je op een rij.
Focus op berichten
Zoals je in onderstaande screenshots kunt zien, legt de nieuwe interface de nadruk op berichten en lijkt het met name ontworpen te zijn om goed te werken op alle devices ongeacht de schermgrootte.
Make-over
Niet alleen de indeling, ook de weergave van de knoppen als bijvoorbeeld de ‘inbox’ en ‘bericht opstellen’ hebben een grote make-over gehad en ze zijn ook verplaatst. Zo zie je in onderstaand screenshot (rechtsonderin) een grote rode knop waarmee je een nieuw bericht kunt opstellen. Deze wordt vergezeld door een speciale knop waarmee je een herinnering kan instellen.
Nieuwe tabs
Wat ik vooral opvallend vind, is dat de nog geen jaar geleden geïntroduceerde tabs zijn verplaatst van de bovenbalk naar de zijkant. De tabs zijn ook direct uitgebreid. Er zijn drie nieuwe tabs: financieel, reizen en aankopen. Deze vind je tevens aan de linkerzijde van de interface.
Taken en ranking the stars
Nieuw is ook dat je taken per mail kunt versturen en dat de ontvanger direct de mogelijkheid heeft om feedback te geven door middel van: ‘good‘, ‘bad‘ of ‘excellent‘! Hierdoor wordt de mailbox nog meer een taskmanager. Ook de ‘star-ranking’, waarmee je in de huidige interface berichten als belangrijk kunt selecteren, zijn in de nieuwe Gmail-interface vervangen. Je kunt berichten nu ‘pinnen’ en deze berichten in de inbox slepen, waardoor je heel overzichtelijk de belangrijkste berichten bovenaan kunt laten staan.
Wanneer gaat het nieuwe Gmail live?
Het is helaas nog onduidelijk of en wanneer de nieuwe interface verder uitgerold zal worden. Ik acht de kans erg aannemelijk dat meer informatie volgt tijdens Google I/O volgende maand. Uiteraard houd ik dit nauwlettend voor je in de gaten en meld ik het wanneer er meer bekend is.
Wat betekent dit voor de marketeer?
Het is allemaal nog erg onduidelijk of Gmail deze interface volledig gaat implementeren. Het is wel duidelijk dat Gmail werkt aan een responsive oplossing voor de webinterface. Een responsive interface zal ook betekenen dat meer content, crossmediaal via webmail bekeken zal worden. De marketeer zal dus nóg meer gedwongen worden om met het responsive tijdperk mee te gaan. Dus: heb jij al je (e-mail)contents al geoptimaliseerd voor mobiel?
In mijn ogen een erg goede interface update welke in de huidige tijd tot zijn recht komt. Ook de extra tabs gaan meer overzicht in je mail brengen vermoed ik 🙂
Leuk artikel Natalie!
Bedankt en inderdaad biedt deze nieuwe interface weer meer overzicht voor de ontvanger en meer mogelijkheden voor de marketeer. Het is maar al te duidelijk: responsive design is niet langer een keuze 😉
“Maar dit nieuwtje verdwijnt als sneeuw voor de zon nu Geek.com afgelopen week…”
14 dagen geleden dus… De afdeling E-mail marketing neemt zijn/haar taak niet echt serieus door 2 weken achter de feiten aan te lopen en lukraak maar wat te copy/pasten.
Jammer.
New face, new friends. But stay Google.
Begin dit jaar is door Google al aangekondigd dat de interface zou gaan veranderen. Sinds begin mei word er zelfs al mee getest met enkele proefpersonen.
Ik verwacht persoonlijk dat dit een vooraanstaande verandering is op de aanpassing Android/Chrome die er binnen enkele jaren gaat komen. Maar dat moeten we afwachten.
Ondanks het feit dat het oud nieuws is word ik er erg enthousiast van. Ben vooral benieuwd naar de werking van het ‘rankings the stars’ in de praktijk omdat dit voor mij een duidelijke behoefte is in mijn inbox.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!