Nieuwe marketingcategorieën helpen Effies nog niet

13 september 2021, 13:15

Drie vakprijzen-festivals om dit najaar in de gaten te houden.

Het is de wonderlijke tijd van het jaar waarin marketingvakprijzen worden verdeeld. Met die voor zakelijke events nogal stille eerste helft van 2021 is het best opletten dat er niet ineens een vakprijs tussendoor glipt. Vorige week werden de genomineerden voor Spinnen en Lampen (Dutch Creativity Awards) bekendgemaakt, De Effies kwamen door met een tamelijk bescheiden 34 inzendingen voor 2021 en weer een heel andere jury nomineerde zes toppers voor Dutch BI & Data Science Award 2021.

Om met die laatste te beginnen: fact based en data-driven marketing heeft momentum, zo leerden we ook vorige week bij de afsluitende key note van de NIMA Marketing Day (‘Marketeer van de toekomst minder creatief, meer datagericht‘). En hoewel die hele Dutch Business Intelligence Award vooral een initiatief is van onder meer Passionned Group, is het wel een mooie prijs die inmiddels ook een staat van dienst heeft opgebouwd. Hij wordt sinds 2004 uitgereikt en eerdere winnaars waren onder meer KPN Mobiel (2005), Ahold (2008), Diakonessenhuis (2009), Coolblue (2012), Brandweer Amsterdam-Amstelland (2013), Veiligheidsregio NHN (2015) en fietsenwinkel.nl (2017), bedoeld als ‘een erkenning voor intelligente, datagedreven organisaties die hun informatie- en datahuishouding duurzaam op orde hebben én hiermee ook aantoonbare en verbluffende resultaten weten te boeken’.

Op de shortlist van dit jaar staan Nationale Politie, Pon, Randstad Groep, SpendLab, Universiteit Twente en Variass. De Dutch BI & Data Science Award 2021 wordt op donderdag 9 december uitgereikt. Als we goed hebben opgelet is dat voor het eerst in vier jaar weer eens.

Zegt niks over de kwaliteit van de inzendingen, maar toch

De Effie awards worden op 16 november 2021 uitgereikt in Theater Amsterdam. De organisatie houdt vast aan de combinatie van congres – Marketing Live! – op de dag en de Effie’s in de avond. Naar het lijkt en iedereen hoopt natuurlijk, kan dat eindelijk weer met de hele marcom-industrie in een setting die eerder op een Oscar-uitreiking dan op een Teams-meeting lijkt. In maart werd al bekend dat De Effie zich richting het marketingspeelveld ging verbreden, te beginnen met de toevoeging van drie nieuwe categorieën: branded customer experience, succesvolle introductie en impactvolle propositie. Vorige week werd bekend dat het totaal aantal ingezonden cases voor de Effie’s 2020/2021 een beetje is blijven steken op 34. Dat zijn er 16 minder dan in rampjaar 2020. Zegt niks over de kwaliteit van de inzendingen, maar toch.

Dutch Creativity

Van enige schraalheid is bij de creatieven geen sprake. De ADCN haalde met 150 juryleden uit ruim 950 inzendingen 207 finalisten die meedingen naar Spinnen en Lampen. Adformatie schreef een goede samenvatting over de aanstaande editie. Sinds het samengaan van die – van oudsher – overbekende creativiteitsprijzen zijn er ook weer wat categorieën bijgekomen waaronder Business en Communications, Craft & Culture, Design & Digital en alleen al in de nieuwe discipline Society werden dit jaar 120 projecten ingestuurd. Mooi te lezen dat het idee om heel verschillend creatief werk bijeen te schuiven in één groot jurytraject kennelijk zo aanslaat. Het wordt wat blurry voor de volgers, maar op 25 en 26 november gaan ze eruit tijdens het Dutch Creativity Festival. Wordt vast een mooi feestje.

Lees ook: Verslag Effies-uitreiking 2018: ‘De Lampen zijn geiler

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!