Verbluffende mogelijkheden GA, 3 checkout richtlijnen en search analytics verdient meer aandacht
Nieuws van webanalisten (deel: 128)
Online Dialogue's Wilbert Pot bespreekt de verbluffende mogelijkheden van de nieuwe Google Analytics, we delen 3 checkout usability richtlijnen die vaak over het hoofd gezien worden en Gerard Rathenau vertelt waarom Search Analytics meer aandacht verdient.
Verbluffende mogelijkheden nieuwe Google Analytics
Analisten, marketeers en beslissers willen inzicht in het online gedrag van klanten en gebruikers over een langere periode en over meerdere devices, terwijl de meeste analysepakketten zijn gebaseerd op het meten van individuele sessies op één enkel device. De engineers van Google zijn druk bezig om het meten van bezoekersgedrag over meerdere bezoeken en devices mogelijk te maken in een nieuwe versie van Google Analytics.
Tijdens de laatste sessie van de afgelopen Google Analytics User Conference gaf Hoofd Engineering Paul Muret samen met Principle Engineer Sagnik Nadi zijn visie op Google Analytics van de toekomst. Deze verre toekomst schijnt snel werkelijkheid te worden. Insiders spreken over een lancering in het vierde kwartaal van dit jaar. Men heeft zelfs al een succesvolle pilot van deze nieuwe manier van meten op Youtube en Youtube Brand Channels achter de rug.
Wat zijn de veranderingen?
Google maakt van de nieuwe versie van Google Analytics een ‘Customer Centric Analytics platform’, waarbij de gebruiker centraal staat.
De nieuwe versie van Google Analytics heeft de volgende twee grote vernieuwingen:
-
Bezoekers worden gemeten met één uniek bezoeker-ID in plaats van meerdere cookies. Dit maakt het voor het eerst mogelijk om webstatistieken individuele gebruikers te monitoren over meerdere devices en bronnen.
-
Gebruikers van Google Analytics kunnen zelf externe data toevoegen, integreren met webstatistieken en de output en vormgeving van de rapportages bepalen.
Lees op webanalisten.nl het hele artikel over de Verbluffende mogelijkheden van de nieuwe Google Analytics.
3 checkout usability richtlijnen die men vaak mist
Online marketing en Conversie Optimalisatie is een breed proces, maar als aan het eind van de dag de checkout niet goed werkt, kan alles voor niet geweest zijn. Zaken als verplichte registratie, calls to action, te grote formulieren, slechte foutmeldingen en lange laadtijden worden door iedereen wel herkend als een pijnpunt. We moeten echter niet zaken vergeten die klein lijken, maar toch veel frustratie kunnen veroorzaken of, nog erger, verkeerde adresgegevens waardoor de producten niet goed aankomen.
Het Baynard Institute publiceerde de 2011 E-commerce Checkout Usability Report en Getelastic zet er hiervan drie op een rij:
-
Bewaar alle ingevoerde gegevens als elders een fout optreedt.
-
Herken automatisch de straatnaam en woonplaats nadat de postcode is ingevuld.
-
Gebruik drop-down lijsten alleen als er minder dan 20 opties zijn.
Lees voor de volledige uitwerking en tips over deze richtlijnen het artikel 3 checkout usability richtlijnen die men vaak mist op Webanalisten.nl.
Search Analytics verdient meer aandacht
Over search analytics wordt zeer weinig gesproken in ons vakgebied. Op de webanalytics blogs lees je bijna geen artikelen hierover. Ik vind dit toch wel bijzonder. Search analytics geeft je namelijk inzichten in de daadwerkelijke zoekintentie van je gebruikers. Dus geen statistische data zoals bezoeken en afhaakpercentages, maar de doelen en verwachtingen van de bezoekers. Hoe kun je hier actiegerichte inzichten uit halen?
Meet je interne zoekopdrachten door
Allereerst dien je natuurlijk het meten van je interne zoekopdrachten in Google Analytics aan te zetten. Dit is vrij eenvoudig:
-
Ga naar je profielinstellingen
-
Vul de parameter in van je interne zoekmachine (bijv. s of q)
Maar wat als er geen parameter naar voren komt bij een zoekopdracht? Dan kan je met behulp van de trackpageview-methode alsnog jouw parameter ingeven, zodat Google Analytics de interne zoekopdrachten eruit kan filteren.
Categoriseer jouw interne zoekopdrachten
Jouw bezoekers zullen met verschillende intenties de interne zoekmachine gebruiken:
-
Zij zijn op zoek naar een service/dienst in jouw ‘mijn omgeving’. Zij willen bijvoorbeeld weten, waar zij hun schade kunnen melden of wanneer hun schade is afgehandeld.
-
Jouw gebruikers zijn op zoek naar een specifieke oplossing voor hun probleem. Meestal beslaan deze zoekopdrachten meer dan twee combinaties. Dit komt omdat dit type bezoeker een heel gerichte zoekintentie heeft. Bijvoorbeeld om zijn tweede auto te laten verzekeren of omdat hij op zoek is naar meer informatie over de no-claim korting voor zijn autoverzekering.
-
De bezoeker heeft een duidelijke koopintentie. Bijvoorbeeld: ‘autoverzekering premie berekenen’ of ‘autoverzekering afsluiten zonder eigen risico’. Het is zeer cruciaal om deze bezoekers relevante content voor te schotelen.
Voor nog meer ideeën om je site search te verbeteren, lees het artikel Search Analytics verdient meer aandacht op Webanalisten.nl.