Nieuwe meting Nederlandse internetgebruik

11 oktober 2003, 07:24

TeleCity, een Europese aanbieder van Internet Data Center-diensten met een vestiging in Amsterdam, heeft een meting uitgevoerd van het Nederlandse internetverkeer.

De dagelijkse pieken in het internetverkeer liggen rond 17.00 en 21.00 uur, en niet – zoals vaak gedacht – onder werktijd. De plotselinge stijging rond 17.00 uur betekent volgens de onderzoekers dat veel werknemers nog snel even hun e-mail (inclusief priv?-gebruik) checken, file-informatie zoeken en de financi?le-beurspagina’s raadplegen alvorens naar huis te gaan.

Het wezenlijke hoogtepunt in internetverkeer ligt rond 21.00 uur, wat simpelweg betekent dat op dat tijdstip de meeste Nederlanders online zijn. Tot middernacht ligt het internetverkeer hoger dan het gemiddelde onder werktijd. TeleCity verbindt hieraan de conclusie dat het wereldwijde web in toenemende mate het domein wordt van de thuisgebruiker. Na 22.00 uur is sprake van een gedoseerde daling, maar ook in de nachtelijke uren wordt er nog veel ge-internet.

Het dieptepunt ligt rond 06.00 uur, bij het aanbreken van de dag, terwijl daarnaast ook rond 18.00 uur (etenstijd) een lichte daling optreedt.

Het onderzoek werd uitgevoerd door de statistieken van de Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX) te analyseren. De AMS-IX is een technisch concept waarbij tientallen providers via een glasvezelnet met elkaar verbonden zijn, zeg maar een internet-verkeersknooppunt, en is essentieel voor de werking van internet.

Bron:

http://www.breekpunt.nl/

Aardig is om de cijfers van Nielsen//Netratings er eens naast te leggen:

Nielsen//NetRatings, Augustus 2002

Hieruit blijkt dat het gebruik van Internet overdag duidelijk hoger ligt dan ‘s avonds. Daarbij moet worden opgemerkt dat de cijfers van augustus 2002 zijn en gelden voor het internetgebruik wereldwijd. De verschillen met de recente cijfers van TeleCity zijn echter opmerkelijk!?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!